PAGINA 57
ROBBEDOES
MET ALTERNATIEF EINDE (1)

n de Robbedoes-reeks vallen niet veel doden. En als het al eens gebeurt, dan wordt dat niet eens altijd in album opgenomen. In het verhaal Boeven op de Kermis (1958) ontbreekt een epiloog die je niet in het album Het Nest van de Marsupilami's (1960) vindt.


Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

In zowel de blauwlederen luxereeks met nagenoeg alles van André Franquin als de nieuwe Franstalige chronologische Spirou-integrales staat vermeld dat het "waarschijnlijk wegens plaatsgebrek" kwam dat de halve pagina niet in het album staat. In Robbedoes 1045 van 24 april 1958 staat het dus wel.
Na het woord "Einde", met de prent waarin Guust Flater niet-begrijpend in een cel zit, volgt er dus niets meer in de albumversie waarvoor Franquin wel nog een extra plaatje tekende waarin Guust als een vrij man de gevangenis verlaat.
Nochtans volgt er daarna een vrije pagina waarop reclame wordt gemaakt voor het weekblad Robbedoes. Plaatsgebrek als excuus is dus helemaal niet aan de orde. De ware reden ligt bij Franquin. Hij vond het wraakspelletje tussen de verschillende schurken met nog een finale twist uiteindelijk te verwarrend voor de lezers.

In een interview met Humo uit 1974 gaf hij nog extra uitleg. Op een vraag die insinueerde dat Franquin het in De Gevangene van Boeddha en Boeven op de Kermis gemunt had op Aziaten die werden afgeschilderd als boeven, brak hij vervolgens de scenario's volledig af. "En die Boeven op de Kermis was zielig gewoon. Toen ik ermee begon was Soto Kiki (de Japanner) de goeie, sympathieke figuur. Maar toen liep ik muurvast met het scenario en ik heb van arren moede Soto Kiki als gangster moeten wegmoffelen. Ik zat helemaal strop. Dat was een racisme, dat was een miskleun", verklaarde hij.