PAGINA
35
ROBBEDOES EN IJZERLIJM
riendelijk
en voornaam, maar ook geen katje om zonder handschoenen
aan te pakken. Zo manifesteerde IJzerlijm zich al
tijdens haar eerste optreden in De Hoorn van
de Neushoorn. Op deze pagina vind je de evolutie
van haar personage door de reeks heen: van een halve
jongen over babe Sofie en een verliefde Robbedoes
tot een smakkerd van jewelste... |
Eerst krijg je van ons een verklaring voor haar
naam. In het Frans heet IJzerlijm Seccotine. Seccotine
is een oud merk van vislijm dat in Frankrijk werd
verkocht in tubes of potten. De lijm met een herkenbare,
scherpe geur gaf ijzersterke resultaten en het
merk was heel bekend, in die mate zelfs dat Seccotine
net zoals de merknamen Kodak voor fototoestellen
of Ping Pong voor tafeltennis synoniem stond voor
sterke lijm. De term werd ook gegeven aan iemand
die zich plakkerig gedraagt, net zoals IJzerlijm
op de huid kan zitten van Robbedoes en Kwabbernoot
dus.
In reclamecampagnes hoorde bij de merknaam de
baseline "Colle même le fer"
(kleeft zelfs ijzer). We rest our case.
|
De Hoorn van de Neushoorn (1952-1953) is
het verhaal waarin IJzerlijm zich voor het eerst
laat zien. Over vrouwen in de strip in deze periode
kunnen we nog wat kwijt.
De Franse commissie die waakte over alle jeugdliteratuur
zorgde ervoor dat uitgeverijen en redacties zelfcensuur
toepasten zodat ze al bij voorbaat konden ingrijpen.
Die permanente blik over de schouder frustreerde
de auteurs natuurlijk. Vrouwelijke personages
moesten ofwel een dikke parodie van een vrouw
zijn of iemand met haast androgyne trekken zonder
een geprononceerde borstwelving. Uitgevers deinsden
er daarom niet voor terug om jurken langer te
maken en waar nodig té ronde vormen platter
te maken. Yvan Delporte, de meest legendarische
hoofdredacteur van Robbedoes, begon zijn
carrière als retoucheur en was belast om
onder meer deze verbeteringswerken te verrichten.
|
Maar Franquin zou Franquin niet zijn als hij van
dit personage niet een keiharde tante zou maken.
Genoemd naar sterke lijm bijt ze zich in een onderwerp
én stevig van zich af. Vooral Kwabbernoot,
haar collega en ook concurrent bij hetzelfde blad
Humo waarvoor ze allebei werken, moet
het ontgelden.
In het begin van het verhaal wordt een artikel
van Kwabbernoot geweigerd wegens "afgezaagd!",
"saai!" en "om in slaap te vallen!"
De uitgeverij laat tevens weten dat ze een "parel
van een verslaggever" hebben aangeworven
waarbij de vergelijking wel eens noodlottig zou
kunnen uitvallen voor Kwabbernoots carrière.
Net daarom wil hij inbreken in supermarkt Galerijbazar
voor een spraakmakende reportage... waar hij IJzerlijm
tegenkomt.
En Robbedoes blijft bij dit alles redelijk onbewogen...
|
Toch koestert IJzerlijm enige sympathie voor de
twee "jongens". Ze zitten nu eenmaal
in hetzelfde professionele schuitje. Op het einde
van het verhaal beslist ze om over de gezondheid
van de twee te waken. Ze heeft in hun plaats hutten
gereserveerd op het schip dat hen van Afrika terug
naar huis brengt en ziet erop toe dat ze hun medicijnen
nemen. Op het schip verbiedt ze een ingeduffelde
Kwabbernoot naar de bar te gaan om er whisky te
drinken. Kwabbernoot kan het niet meer aanhoren.
Robbedoes denkt er het zijne van, maar de lezer
weet niet wat.
|
Maar als het erop aankomt, volgt IJzerlijm haar
neus voor een aardige reportage. Nog steeds in
hetzelfde verhaal De Hoorn van de Neushoorn
kiekt ze onder de neus van de kersverse eigenaars
van een Tarbot met turbinetractie de wagen met
haar poederdoosje. Kwabbernoot houdt er klassieke
ideeën over de vrouw op na, maar Robbedoes
heeft haar door.
En zo krijgen we een uitgebreid beeld van het
personage IJzerlijm die in de volgende verhalen
toch nog weet te verrassen.
|
In De Dictator en de Paddestoel (1953-1954)
heeft ze een bijrol van belang. Ze doet wat ze
kan om de in het leger van Wiebeling geïnfiltreerde
Robbedoes en Kwabbernoot bijstand te verlenen.
Dat ze duidelijk niet opdaagt als er met de vingers
wordt geknipt, ondervinden de twee heren meermaals.
IJzerlijm is ondernemend, doktert plannetjes uit,
neemt initiatieven à volonté en
kan nog vliegen ook! Als Robbedoes op dat laatste
met verrassing reageert, is de jonge blondine
fier en een tikkeltje neerbuigend. "Wel wis
en waarachtig, jongeman" is een repliek waarbij
Robbedoes niet eens doorheeft dat hij op zijn
plaats wordt gezet. Het bewijs is er: IJzerlijm
kan iets meer dan een man. In het Frans luidt
de uitspraak trouwens: "Mais parfaitement,
monsieur!" De vertaling klinkt toch
net iets stouter.
|
IJzerlijm besluit niet mee te gaan met Robbedoes
en Kwabbernoot en kondigt aan dat ze nog een tijdje
in Palombië blijft om "wonderlijke reportages
over dat leger" te maken. Voorzag Franquin
nu al dat ze met een heel andere reportage striplezers
zou verwonderen?
|
Drie jaar later is IJzerlijm opnieuw van de partij
in Het Nest van de Marsupilami's (1956-1957).
Aanvankelijk zorgt een filmreportage van haar
dat een lezing van Kwabbernoot over gorilla's
(zie het voorgaande verhaal De Gorilla Heeft
het Gedaan) niet doorgaat. Robbedoes vertelt
— zonder te weten dat het om IJzerlijm gaat
— het slechte nieuws aan Kwabbernoot die
spottend opmerkt: "En wat heeft dat snoezige
juffie ontdekt? De geheimen van de 'laatste mode'"
waarop dat juffie vervolgens het verkeer op stelten
zet op haar brommertje.
Bij de hereniging hebben de twee heren door dat
het om IJzerlijm gaat en verbiedt Kwabbernoot
haar om op de scooter te stappen vooraleer hij
haar de verkeersregels heeft geleerd. IJzerlijm
lacht die vermaning weg met: "Ha ha! Die
Kwabbernoot is niks veranderd! Nog altijd raad
geven... net als grootvader!" waarop hij
een extra, hierboven afgebeelde, onrechtstreekse
veeg uit de pan krijgt voor diens eerdere waarschuwingen
met de toeter. Het verkeersreglement kent ze overigens
wel, ze heeft een zijden doek gevonden met daarop
alle verkeersborden die ze als hoofdsjaal gebruikt.
Robbedoes vindt het wel prettig. Hij aanhoort
zelfs haar sneer naar de vrijgezelleninrichting
van de villa waar ze wonen en die ze een dezer
dagen wel eens komt veranderen. Alleen haar opmerking
over de beste foto van de gorillareportage —
die waarop een gorilla een vluchtende Kwabbernoot
fotografeerde — doet hem kwaad kijken. Dat
is ook het moment waarop ze de twee voor haar
lezing met een film, door haar omschreven als
"een heel klein dingetje", komt uitnodigen.
Franquin portretteert IJzerlijm in deze nieuwe
introductie veel koketter dan in haar eerste verhalen.
Ze is niet langer een halve jongen (een "knechtjong"
zoals ze in West-Vlaanderen zo sappig zeggen)
met hupse paardenstaart. Ze is nu een vrijgevochten
vrouw met ijdele meisjesmaniertjes. Het mag wat
sierlijker, ze strijkt al eens met haar hand door
haar haren. En een rijke heer die op de achterkant
van haar scooter belandt (na een aanrijding door
haar eigen schuld dan nog) geeft ze lik op stuk
met een klap in het gezicht en het commentaar:
"U bent vrijpostig!"
|
Zelfs bij hun late opwachting in de zaal waar
IJzerlijm haar lezing geeft, ontpopt ze zich als
een hedendaagse stand-upkomiek. Ze roemt tegelijk
de twee die als eerste het bestaan van de Marsupilami
hebben bewezen als hun late en "stille"
(in werkelijkheid struikelden ze met veel lawaai
over benen naar de eerste rij toe) verschijning.
De twee jongens aanhoren het beleefd en gegeneerd.
Daarna start de documentaire film over de Marsupilami,
niet die van Robbedoes en Kwabbernoot, maar over
een neef van hen in de Palombische wildernis.
|
Klik
op de afbeelding voor een grotere versie.
Wat daarna volgt, is een reportage van formaat
die bij het publiek alle respect afdwingt, ook
bij Robbedoes en Kwabbernoot. Meteen na de vertoning
maakt Kwabbernoot zijn welgemeende complimenten
over. Let er op dat deze scène niet in
het reguliere album voorkomt. In het weekblad
Robbedoes verscheen het verhaal gedeeltelijk
in stroken op covers die geen volledige paginagrootte
van vier stroken telden, vandaar. Er bleek een
strook te veel te zijn gemaakt die makkelijk kon
gewist worden.
Wat er wel in het album te lezen valt, is een
bijkomend compliment van Kwabbernoot die niet
het juiste woord vindt om de reportage te omschrijven
bij het thuis afzetten van de dame. IJzerlijm
wacht niet op het woord en zegt gewoon dat ze
heel lief zijn en wenst ze een goedenavond. Wanneer
er in het huis een "HOEBI! HOEBI!" klinkt,
kijken Robbedoes en Kwabbernoot verbaasd op. Kwabbernoot
wijst haar terecht en noemt haar een stiekemerd.
IJzerlijm wijst hem vriendelijk terecht met: "Een
voorbarige conclusie, meneer Kwabbernoot".
Het blijkt om een nabootsende ara te gaan, die
Kwabbernoot nog eens in de neus bijt ook.
|
Jean-Claude Fournier had IJzerlijm niet
nodig als vrouwelijk element en wilde haar niet
in zijn albums gebruiken. Hij creëerde met
Ororea (voor het eerst te zien in Tora Torapa
uit 1972-1973) een exotische schone waarmee Kwabbernoot
en duidelijk ook Robbedoes beter mee opschieten.
Maar over haar elders meer.
Toch tekende Fournier IJzerlijm eenmalig in het
kortverhaal Vrolijk Paasfeest, Papa dat
in Robbedoes nummer 1721 van 8 april
1971 verscheen. In dat verhaal van zes pagina's
kwamen de meeste nevenfiguren uit Franquins albums
als hommage voor. De plaat waarin zij voorkwam
verscheen in het weekblad in twee kleuren (zwart
en rood). We projecteerden de Nederlandse tekst
op de kleurenpagina uit het niet-vertaalde buitenreeksalbum
4 (2003).
|
In Avontuur in Australië (1983)
maakt IJzerlijm haar gezwinde comeback. Voor Robbedoes
een prettig weerzien. Kwabbernoot daarentegen
vindt de verwelkoming op de luchthaven al meteen
verdacht. En dat klopt, want ze stuurt de twee
onverrichterzake terug naar Australië waar
de graaf van Rommelgem hen nodig heeft. Zij reist
eveneens met hen mee. Ze laat zich niet in het
bijzonder opmerken deze keer. Ze loopt er casual
bij, is niet opvallend sexy of kwaadaardig en
maakt Kwabbernoot voor een keer zelfs niet kwaad
— op een "idioot" op pagina 30
na. Ze is one of the guys.
|
Pas op de laatste pagina komen we op vertrouwd
Franquin-terrein. Al in Australië stuurt
ze via de telex haar materiaal door. Bij thuiskomst
is ze een ware vedette en het is duidelijk dat
ze Kwabbernoot weer eens voor is. In de laatste
strook zoomen Tome & Janry op haar in op de
abribusaffiche waarop ze staat afgebeeld. Het
zegt veeleer iets over de plannen die de makers
nog met haar hebben dan over het karaktertje van
het meisje.
|
In Robbedoes Album+ 5 van 17 maart 1983
staat het kortverhaal Het Enige en Echte Min
of Meer Waar Gebeurde Verhaal over de Jeugd van
Robbedoes door Oom Wim, kortweg De Jeugd
van Robbedoes (zie ook het gelijknamige album
uit 1987). Het verhaal is een jonge jarenversie
van Robbedoes in een speciaal nummer voor 45 jaar
Robbedoes. Het is een rechtstreekse,
maar initieel onbedoelde aanleiding tot de uiterst
succevolle spin-off De Kleine Robbe,
maar dan zonder Kwabbernoot als beste vriend,
de graaf van Rommelgem als leraar en de stoute
Wiebeling (met snor) als pestkop. IJzerlijm is
ook een leerlingetje. Als schattig schoolmeisje
heeft ze een voordracht voorbereid over de Marsupilami.
Terwijl de graaf indommelt en de leerlingen van
de situatie profiteren om de boel op stelten te
zetten, geeft ze braaf haar spreekbeurt over de
Marsupilami. Een mooie knipoog naar Het Nest
van de Marsupilami's, niet?
|
Op 1 maart 1984 verschijnt in Spirou
(en niet in Robbedoes!) een kortverhaal
van twee pagina's van Tome & Janry.
Het blijft onuitgegeven in het Nederlands. Enkel
in het vierde, ook al niet-vertaalde buitenreeksalbum,
staat het opgenomen. In een benzinestation hoort
Robbedoes op de televisie zijn naam in een telefoonspelletje.
Hij krijgt vijf beltonen de tijd om de telefoon
op te nemen om zo honderdduizend frank te kunnen
winnen. Een dolle rit door de stad — waarbij
hij met Kwabbernoot zelfs door een stakende meute
politieagenten vroemt — is het gevolg. Robbedoes
kan op de vierde toon opnemen. Helaas voor hem
krijgt hij IJzerlijm aan de lijn die hem aanraadt
de telefoon op te nemen omdat hij gebeld wordt
door de presentatrice. Die laatste krijgt natuurlijk
de bezetttoon te horen.
|
Klik
op de afbeelding voor een grotere versie.
In Robbedoes en Kwabbernoot in New York
(1987) is IJzerlijm niet van de partij. Toch wordt
er wel over haar gesproken. Gerard Broeman, hoofdredacteur
van Turbine Magazine, heeft een reporter
nodig voor het Carball-kampioenschap in New York
en vraagt of Kwabbernoot niet geïnteresseerd
is. Maar Kwabbernoot is niet vergeten dat het
blad de laatste keer IJzerlijm vroeg voor een
andere reportage. En inderdaad, IJzerlijm is op
vakantie, dus is Kwabbernoot tweede keus.
|
Als in een Droom (1998), de grote kentering.
IJzerlijm — nu met wildere haardos —
belt Kwabbernoot op. Robbedoes neemt op en ze
stelt zich voor als: "Hoi! met mij".
De enige vrouw die hen op het late uur nog belt
en "met mij" zegt, is volgens Kwabbernoot
zijn moeder. Wanneer hij de stem van IJzerlijm
herkent en haar bij die naam aanspreekt, is het
eerste wat zij zegt dat hij met "die belachelijke
bijnaam" moet ophouden. Na het telefoongesprek
neemt ze van een macho zijn motor af en draagt
hem op haar eigen brommertje voor haar deur te
zetten. Op de luchthaven is IJzerlijm net te laat
en ziet het vliegtuig van Kwabbernoot, die van
een welverdiende vakantie wil genieten, net vertrekken.
Robbedoes spreekt haar trouwens aan met wat haar
echte naam blijkt te zijn: Sofie.
In dit verhaal is ze duidelijk een babe met ballen.
Luchtig gekleed, sexy van kop tot teen en nog
steeds ondernemend genoeg om Robbedoes in haar
veldwerk te betrekken.
|
Klik
op de afbeelding voor een grotere versie.
Op plaat 10 staat misschien de spannendste dialoog
in de hele reeks. IJzerlijm stelt Robbedoes' vrijgezellenstatuut
in vraag en uit haar bedenkingen bij haar status
als beste vriendin dat volgens haar "vaak
een garantie is om niets anders te worden..."
Na een storing door een agent krijgt de naïeve
Robbedoes zelfs een kus, de eerste in de reeks
hoewel hij al eens een huwelijksaanzoek kreeg
van prinses Baba op de planeet Zigomus...
|
Klik
op de afbeelding voor een grotere versie.
Op het einde van het verhaal hangt er duidelijk
liefde in de lucht. Alleen is niet zeker of het
wel om de echte Robbedoes gaat. Dit had een nieuw
begin kunnen worden...
|
Met Parijs onder de Seine (2004) moesten
José-Luis Munuera en Jean David Morvan
zich in de eerste plaats concentreren op de hoofdpersonages.
Voor IJzerlijm was geen plaats, op bovenstaande
cameo na. In Parijs raakt ze precies niet door
een versperring van gendarmes op een boot. Ze
gebruikt dan maar haar franke mond en haar charmes.
Volgens Kwabbernoot is het voordeel dat zij op
haar hebben om door de versperring te komen dat
hij en Robbedoes mannen zijn waardoor hij weer
in zijn oude "moeder aan de haard"-denkpatroon
vervalt. Robbedoes bedoelde eigenlijk dat zij
kunnen beschikken over een amfibietoestel waarmee
ze onder de versperring heen kunnen duiken.
|
|
|
Met de productie van Robbedoes en Kwabbernoot
in Tokio (2006) had mangafanaat Morvan de
idee om een Robbedoes-manga te maken
voor een eventuele lancering in het Japans en
om de jonge Franse mangalezers vertrouwd te maken
met Robbedoes en Kwabbernoot. Met behulp
van de Japanse tekenaar Hiroyuki Ooshima creëerde
hij een verhaal dat over de adolescentie van de
personages vertelde en Robbedoes' eerste werkdag
in een hotel in Tokio. In dit verhaal is hij zestien
jaar en komt uit een arm plattelandsgezin die
in de grote stad geld probeert te verdienen. Het
project strandt bij een eerste deeltje dat op
12 september 2006 als bijlage bij Spirou
verschijnt. Morvan wist toen nog niet dat de belofte
van Dupuis om het verhaal volledig te mogen afwerken
geen stand hield.
Hoe dan ook kwam IJzerlijm al op de cover van
dit eerste hoofdstuk, getiteld Des Valises
sous les Bras (De Koffers onder de Arm),
voor. Op de eerste binnenpagina staat een schetsje
van haar hoofd. De begeleidende tekst luidt als
volgt: "Deze jonge studente in de journalistiek
van zeventien jaar is steeds bereid om zich in
het hol van de leeuw te storten om meer te weten
te komen dan haar collega's op wier werk en methodes
ze graag neerkijkt. Ze is zonder twijfel verliefd
op Robbedoes, zelfs al schreeuwt ze van niet als
men er een allusie op maakt."
Het verhaal werd nooit afgewerkt.
|
|
In Een Verhaal van Robbedoes en Kwabbernoot
3: Het Graf van de Rommelgems (2007) door
Fabrice Tarrin en Yann kruipt IJzerlijm weer volledig
in de rol van nietsontziende journaliste. Ze wil
het verhaal over een ontdekking van de graaf van
Rommelgem vastleggen. Ze belooft hem dan wel om
er niets over te schrijven in de sensatiekrant
waarvoor ze werkt, maar de graaf weet niet dat
ze met haar microfoonpen zijn ontboezemingen kan
opnemen. Op dat moment weet Robbedoes nog niet
dat ze in het kasteel aanwezig is. Kwabbernoot
wel want hij zit verscholen achter de zetel waarin
ze zit. Bij een hard lawaai springt hij op en
komt op de schoot van IJzerlijm terecht. Robbedoes
snelt naar beneden en treft de twee aan. Is hij
verbaasd om IJzerlijm opnieuw te zien of veeleer
om Kwabbernoot op haar schoot te zien? Zelfverzekerd
als altijd laat zij het niet na om Kwabbernoot
te kleineren.
Drie pagina's verder toont Kwabbernoot zich weer
van zijn machokant door te stellen dat meisjes
van haar leeftijd om deze tijd in bed horen te
liggen. IJzerlijm geeft als vanouds een gepaste
repliek: "Jij zult helemaal niets horen,
spion". Ook in de rest van het album is het
een plaag- en steekspelletje van jewelste tussen
de twee blonde journalisten.
|
Op pagina 20 vraagt IJzerlijm zich af of ze niet
te oud zijn geworden om te bekvechten en dat ze
beter een team zouden vormen. Hoogstwaarschijnlijk
hoort het tot haar charmespelletjes om alsnog
met de eer te gaan strijken, ook al laat ze anders
uitschijnen. Met een "verrassing" als
lokkertje krijgt ze een nieuwsgierige Kwabbernoot
op haar hand. Robbedoes houdt zich vooralsnog
buiten dit alles.
|
Klik
op de afbeelding voor een grotere versie.
Yann portretteert IJzerlijm als een speelse meid.
In haar gedragingen is ze bijna een gibberend
pubermeisje. In de Zwendelkopter op weg naar Nepal
schakelt ze de Zwendelstraal in om een door Kwabbernoot
ingepikte laatste reep chocola terug te krijgen,
met een kusje op de wang erbovenop. Robbedoes
roept haar tot de orde: "De zwendelstraal
is geen speelgoed!" Het giechelende wicht
pareert dat met: "Je bent jaloers, Robbedoes!"
Daarna ruziën IJzerlijm en Kwabbernoot verder
en vernielt Kwabbernoot in het handgemeen de Zwendelstraal.
Robbedoes heeft er genoeg van en berispt hen:
"Dit moest ervan komen, hè! Jullie
zijn al sinds het begin van onze reis aan het
kibbelen. Net twee kinderen uit de lagere school!"
waarop de twee kemphanen er inderdaad bijzitten
als twee kinderen die zich betrapt voelen.
|
Klik
op de afbeelding voor een grotere versie.
In deze scène, waarin IJzerlijm en Robbedoes
in een berggrot gevangenzitten, spot IJzerlijm
met de vriendschap tussen Robbedoes en Kwabbernoot.
Eerst stelt ze Robbedoes gerust met: "Maar
met dat Kwabbernootje van je is alles goed! Is
dat niet 't belangrijkste?" Robbedoes weet
niet wat ze bedoelt waarop IJzerlijm zegt: "Jij
mag houden van wie je wilt..." Deze homoseksuele
toespelingen zitten in bijna elk van Yanns albums.
En ja, er kunnen al eens vragen worden gesteld
bij twee mannen die al jarenlang met elkaar optrekken.
|
|
Klik
op de afbeelding voor een grotere versie.
Nu wordt het interessant. Door het uitwerken van
het antikouvaccin van de graaf van Rommelgem zoekt
IJzerlijm toenadering tot Robbedoes om van zijn
lichaamswarmte te profiteren. Hij weet niet wat
hem overkomt en de paddestoel in zijn handen verraadt
een stemmingswisseling. IJzerlijm denkt dat zij
daarvan de oorzaak is en dat de roze kleur zijn
liefde weergeeft, zeker als ze hem dichter bij
zich aantrekt, haar hand op zijn kont legt en
vraagt "Heb jij al ooit een meisje gekust?"
Maar verkleurt de paddestoel om Robbedoes' liefde
te uiten of is het uit verlegenheid en gêne?
IJzerlijms uitspraak in de laatste prent, "Hee!?
Robbedoes, wat doe je?", klinkt in onze gedachten
alleszins even kinky als Kees Flodder (vertolkt
door de rondborstige Tatjana Simic) in de eerste
Flodder-film: "Maar buurman, wat
doet u nu?" Wat er zich echter op dat moment
in de grot afspeelt, zullen we helaas nooit echt
met zekerheid te weten komen. Een lezer mag al
eens in het ongewisse gelaten worden...
Op pagina 49 treft Kwabbernoot de twee in de grot
aan. Ook hier hetzelfde. Hij kijkt serieus op
van wat hij te zien krijgt, maar van wat precies
is het geheim van de auteurs.
Na Kwabbernoots redding blijven de twee elkaars
plaaggeesten. Kwabbernoot vindt de juiste ader
niet om het antikouvaccin in de arm van IJzerlijm
te spuiten en ploegt volgens de meid bijna haar
arm om. Verder heeft Robbedoes een stukje van
de grafsteen van een prinses gevonden. De vondst
maakt de graaf neerslachtig, maar IJzerlijm is
er ook nog. Zij heeft iets anders gevonden in
de grot wat de graaf ontzettend blij maakt en
haar "het allergrootste genie van ons allemaal"
doet noemen. IJzerlijm kijkt daarop zelfvoldaan
naar Kwabbernoot die weer eens geheel niet-begrijpend
opkijkt.
Bij thuiskomst noemt hij haar een kreng omdat
ze maar niet wil opbiechten wat haar geheim is.
Robbedoes neemt het voor haar op, maar Kwabbernoot
pikt dat niet zomaar. Hij maakt zijn vriend duidelijk
dat ze hen al de hele tijd om haar vinger windt.
Uit de ruïnes van het kasteel van Rommelgem
duikt een in het uniform van de opa van de graaf
van Rommelgem uitgedoste meneer Zanskar op. IJzerlijm
is een beetje bang en verschuilt zich achter de
rug van Robbedoes die ze stevig vasthoudt. Kwabbernoot
kijkt met lede ogen toe op dit tafereeltje, niet
naar Zanskar.
|
Klik
op de afbeelding voor een grotere versie.
Na alle laatste ontwikkelingen verpoost het complete
gezelschap in de tuin. Robbedoes doet een sullige
poging om even alleen te zijn met IJzerlijm door
haar te vragen of ze mee komt helpen om hapjes
met champignons uit de oven te halen. Dat wil
ze wel, maar ze ook proeven niet. Een uitnodiging
voor een picknick moet ze afslaan omdat ze de
dag erop al vertrekt voor een reportage van zes
maanden over het Tibetaanse volk en de verwoesting
die alcohol op hen aanricht. Zanskar, die haar
deze gelegenheid aanreikte, gaat wel heel frivool
met haar om. Een klets op haar poep en Robbedoes
blijft verweesd achter.
|
Klik
op de afbeelding voor een grotere versie.
Kwabbernoot is maar wat blij om IJzerlijm met
Zanskar te zien vetrekken. Hij hoopt dat het nog
een tijd duurt voor die meid hen weer komt lastigvallen.
Even inzoomen op het hoofd met de bedrukte blik
van IJzerlijm en afsluiten met "Is dat een
traan?" die Kwabbernoot opmerkt bij Robbedoes
en het verhaal is uit.
|
Klik
op de afbeelding voor een grotere versie.
Yann hielp ook mee aan het scenario van Terug
naar Z (2008) waarin Robbedoes door de tijd
reist en in een scène belandt die hij al
eens beleefde in De Hoorn van de Neushoorn.
IJzerlijm was daarin ook aanwezig. Ze weet hem
uit de klauwen van het politieapparaat te helpen,
maar vraagt zich toch een en ander over Robbedoes
af. Met een diepe blik in de ogen probeert ze
te doorgronden wat er aan hem scheelt: "Het
is alsof je niet meer de wat dommige jongen bent
van vroeger... die kinderachtige kleuter, die
nog niet eens tot tien kon tellen." En ook
hoe het komt dat ze hem drie minuten geleden nog
tegenkwam in de Tarbot. Robbedoes kan zich eruit
lullen door op haar in een poederdoos verscholen
fototoestelletje te wijzen. IJzerlijm vraagt zich
af hoe hij dat weet en zegt dat ze kippenvel krijgt
als hij zo naar haar kijkt. Ze denkt erbij: "Niet
onplezierig, overigens!"
|
Klik
op de afbeelding voor een grotere versie.
Maar IJzerlijm blijft zich vragen stellen. Robbedoes
weet maar één middel om "die
plakster" de mond te snoeren: haar kussen!
Hij slaagt in zijn opzet. Voor een keer weet ze
niet wat zeggen en blijft verbouwereerd staan.
Robbedoes vertelt tegen zichzelf — en dus
ook tegen de lezer — dat hij al heel lang
zin had om dat te doen. Hij bedankt en passant
Zwendel voor zijn uitvinding om in de tijd te
reizen.
Robbedoes heeft doorheen de reeks inderdaad aan
maturiteit gewonnen. Later in dit verhaal raakt
hij zelfs op slag verliefd op de jonge miss Flanner.
Niet in de kelder van de universiteit waar hij
haar leven redde, maar eigenlijk al op het moment
toen hij haar (veel ouder) zag staan op de Arc
de Triomphe in Parijs onder de Seine.
Hij trouwt met haar en wacht Kwabbernoot op in
de toekomst om alles te verduidelijken.
Spip denkt er bij deze bekentenissen het zijne
van: "Wat zal IJzerlijm teleurgesteld zijn!"
|
En ook in de toekomst blijft IJzerlijm Kwabbernoots
persoonlijke en professionele kwelduivel. Hij
blijkt nog steeds reportages te maken en wist
de exclusiviteit te krijgen voor een plechtigheid
in Durbai. Maar omdat hij daar een voedselvergiftiging
opliep veroorzaakt door bedorven couscous, werd
hij vervangen door "de aantrekkelijke IJzerl..."
Het door Robbedoes afgespeelde fragment wil Kwabbernoot
— die naar zijn lot in de toekomst vroeg
— zelfs niet verder bekijken. IJzerlijm
is hem nog altijd te slim af.
|
|