18
-Storm 17: De Wentelwereld


Wasjemenou? De enige manier om de stad Halverwege te bereiken is door de Woestijn van de Monumenten. En dat kan enkel per trein. Storm, Nomad en Roodhaar vinden we terug op die trein. Bij het uitstappen keert Roodhaar op haar stappen terug om haar vergeten rugzak te halen. Op dat moment kapen de ontsnapte bandiet Boforce en haar trawanten Twello en Vanakker. Roodhaar zit gevangen. De trein rijdt echter niet via dezelfde route terug zoals gebruikelijk, maar doorbreekt een grens en tjoekt een andere dimensie, de Wentelwereld, binnen. Terwijl Storm en Nomad de achtervolging inzetten om de op hol geslagen trein te stoppen, ontwikkelt zich aan boord van de trein een kat en muis spel tussen Roodhaar en Boforce en haar mannen.
Vlaamse waardering: Pandarve is al een universum dat bol staat van de fantasie met sf-garnituur, maar De Wentelwereld springt daar duidelijk uit. Achter de bakstenen muur schuilt een driegende, desolate en gevaarlijke wereld waarin een scenario met niettemin talloze filmverwijzingen rotsvast op de sporen voortdendert. Niet alleen de lezer heeft zich geamuseerd, maar duidelijk ook de auteurs Don Lawrence en Martin Lodewijk. Zij konden er een overdonderende hoeveelheid knipoogjes en verwijzingen in kwijt. Zie hieronder de uit de hand gelopen bewijzen...
Aantal genomineerde albums van Don Lawrence: 18/354
Aantal genomineerde albums van Martin Lodewijk: 37/354
Weetjesparade: Toenmalig hoofdredacteur Peter van Leersum van het wekelijkse Eppo Wordt Vervolgd beslist met de voorpublicatie te wachten tot de auteurs het verhaal volledig afhebben. De lezers moeten er dan wel een jaar op wachten, maar daarna kunnen de auteurs tijdens de voorpublicatie rustig verderwerken aan het nieuwe deel, De Robots van Danderzei. Maar de verschijning ervan moet de belangrijke herlancering (om meer potentiële abonnees aan te spreken) van het weekblad op gang trekken. De Wentelwereld verschijnt uiteindelijk in het allereerste nummer van het dan tweewekelijkse Sjors en Sjimmie Stripblad in 1988 • Op plaat 1, prent 3, zie je op de locomotief stickers met afbeeldingen van dieren. Het is een grapje van Don Lawrence, refererend naar oorlogsvliegers die zo hun aantal overwinningen in de lucht bijhouden. het aantal stickertjes op de loco moet dus het aantal overreden dieren voorstellen • Het idee van de Mœbius-ring komt van Jacques Post, scenarist van De Partners. Hij schuift het naar voren op de StripDrieDaagse in 1986 in Breda wanneer uitgever Cees de Groot nog tijdens de productie van Vandaahl, de Verderver graag de opzet wil van het volgende verhaal • August Mœbius (1790-1868) is een Duitse wiskundige uit de negentiende eeuw die de ring van — tiens! — Mœbius uitvindt, een leren riem met een kwartslag om de drijfriemen van zijn vriends zaagmolen aan een waterrad dubbel zo lang te laten meegaan. Stripauteur Jean Giraud ontleent er zijn bijkomende pseudoniem Mœbius aan • Martin Lodewijk vertoont al langer belangstelling voor interessante fenomenen en mathematische constructies, wiskundige formules en diverse meer en keurt het voorstel goed • Naast wiskunde is Lodewijk eveneens gepassioneerd door treinen. Tot een Agent 327-verhaal op bijvoorbeeld de Transsiberische Express komt het niet, maar in Storm kan hij wel zijn ei kwijt. Inspiratie vindt Lodewijk in zijn immense collectie boeken, tijdschriften over treins en films zoals Runaway Train (1985) over een op hol geslagen trein met de ontsnapte gevangenen Jon Voight en Eric Roberts. Ook te noteren zijn Emperor of the North (1973), The Cassandra Crossing (1976, met sterren als Richard Harris, Burt Lancaster, Martin Sheen, O.J. Simpson, Ava Gardner en Sophia Loren) en Silver Streak (1976). Vooral de spanning tussen de hoofdrolspelers Lee Marvin (als niet-betalende passagier) en Ernest Borgnine (als sadistische treinconducteur) in Emperor of the North blijft Lodewijk bij. De manier waarop de trein het station verwoest ligt zeer dicht bij de scène uit Silver Streak, een komedie met Gene Wilder en Richard Pryor over — opnieuw — een op hol geslagen trein • Ook Lawrence betoont zich als een treintjesfanaat. De locomotief uit De Wentelwereld is zijn weerslag van de Zuid-Afrikaanse Red Devil, maar dan met twee ketels voor meer power en extra tierlantijntjes om de loco meer aan te kleden • Aanvankelijk ziet Lawrence de trein als een stad op wielen, de enorme schaal ervan trekt hem aan. Maar Lodewijk tempert zijn enthousiasme: het is echt wel te groot • Op plaat 2, prent 6, hangt achter Storm een uitnodigende reclameposter voor "Sunny Greenham Common". Hiermee betuigt Lawrence zijn solidariteit met de vrouwen die jarenlang bij de Amerikaanse vliegbasis Greenham Common kamperen uit protest tegen de aanwezigheid van kernwapens • Omdat een groot deel van het verhaal zich in de trein afspeelt, schrijft Lodewijk van tevoren op wat er zich allemaal in de trein bevindt. Burlanes Reizende Tentoonstelling en de watervoorraad onder het zwembad zouden daardoor nog hun nut bewijzen • Het landschap van de Woestijn van de Monumenten doet uiteraard denken aan Death Valley in Arizona, hoewel Lodewijk eerder de Siberische vlakten in gedachte heeft. De rotswanden met de gezichten zijn geïnspireerd op Mount Rushmore in South Dakota waar de twintig meter hoge gezichten van presidenten George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln zijn uitgehouwen en uitkijken over de Black Hills • De 'rotsgezichten' zijn een idee van Lawrence om in het decor wat meer afwisseling te brengen. Lawrence tekent altijd zijn platen zonder tekstballonnen, hij houdt er zelfs geen rekening mee. Het geeft te maken met vertalingen waarvoor telkens andere formaten tekstballonnen nodig zijn. Deze worden er achteraf aan toegevoegd. Het ontgaat de lezer daarom dat in het laatste prentje van plaat 39 de tekstballon van Boforce een liggend uitgehouwen gezicht in de rotsen op de achtergrond voor een deel bedekt • Op plaat 8, prent 6, is een reclameposter te zien voor een frisdrank. De slogan luidt "It decays you" met inderdaad een paar zwarte gaten in de mond van de breed lachende dame waar normaal gezien tanden horen • Het station van Antwerpen staat in Lodewijks optiek als model voor dat van Halverwege, een naam die hij bedenkt op basis van het station Halfweg tussen Haarlem en Amsterdam. Maar voor Lawrence staat eerder het station van King's Cross in Londen model. Hetzelfde station als dat van de Harry Potter-films trouwens • Een Big Blunder is opgemerkt door lezeres Melanie Cappelaere: op pagina 6 knipt forse vrouw Boforce haar halsketting door. Er blijven twee schakels bengelen. Wat zien we aan de hals van Boforce op pagina 21? Niets! Geen ketting. Nochtans heeft ze de pagina erna opnieuw haar ketting aan met de twee schakels. En dat blijft zo tot op pagina 31 waar de twee schakels ineens verdwenen lijken. Dat dacht je maar want op pagina 34 is alles weer bij het oude: halsketting + 2 schakels = 1 Big Blunder... Of 2 Big Blunders? Jawel, want letten we nu even op schrielkip Wilp waar Boforce een oogje op heeft. Blader eens terug naar pagina 7, derde prentje: halsketting + 1 schakel. Een bewaker houdt ‘m bij zijn nek vast. Een prentje later blijkt de bewaker een goochelaar te zijn want de ketting is verdwenen! Twee prentjes later heeft hij ‘m opnieuw teruggetoverd. Nog een magisch duwtje in het volgende prentje: ketting weer weg. Maar vanaf de volgende pagina’s blijft hij de ketting aanhouden. Tot een enkele uitschuiver op pagina 47 waar hij de ketting nu eens zonder hulp weggetoverd heeft • Het ideetje voor het tongmonster op plaat 18 in het woestijnzand komt door een verhaal dat Lodewijk leest over woestijnspinnen die een kuiltje in het zand maken om zo hun prooi te vangen. Hij kent ook de Japanse film Suna No Onna (= Woman in the Dunes, 1964) van Hiroshi Teshigahara waarin een diep in het zand wonende vrouw een voorbijganger gevangen houdt. Wat ons betreft doet het tongmonster en de scène ook sterk denken aan het zandmonster met de tentakels en tanden in de terechtstellingsscène uit Star Wars VI: The Return of the Jedi (1983) • Boforce heet aanvankelijk Braga, naar de Braziliaanse actrice Sonia Braga uit de film Kiss of the Spider Woman (1985) • Een fantasievolle wereld achter een reuzebakstenen muur vinden we ook terug in de (teken)film Who Framed Roger Rabbit? uit 1987 • Op plaat 35, prent 7, merken we een muurschildering op van Frank Millers versie van Batman, meerbepaald The Dark Knight. Lawrence heeft effectief het aanbod gekregen om eens een Batman te tekenen, maar de tijd is er nooit • Twello, Wilp en Varakker zijn Nederlandse plaatsnamen die je kan spotten tussen Duitsland en Dordrecht op de wegen A1, A50 en A15 • Het wisselen van kledij is met dit verhaal ondertussen een onbewuste running joke geworden. Het gaat om een keuze voor praktische kledij, maar ook om tijdloosheid na te streven. De malle pyamapakjes uit Star Trek mogen in hun tijd dan wel als toekomstgericht gezien worden, nu komen ze hopeloos gedateerd over. Lawrence wil dat vermijden • De nachtscène met het kampvuur, waarin Storm en Nomad zichzelf tegenkomen, op plaat 22 en 23 vindt Lodewijk van het beste dat Lawrence ooit heeft getekend • Dit album vindt Lawrence ook zelf tot zijn beste werk behoren. Hij is bijzonder trots op toch één of twee plaatjes, met name de scène waar de trein voor de tweede keer door de muur rijdt. Hij tekent er zelfs het cement waar de muur is gerepareerd, een detail dat hem veel genoegen geeft • Wie is dat dametje in prent 1 en 3 op pagina 44? Dat is toch wel toenmalig premier Margaret Thatcher en haar man Dennis, zeker! • Nogmaals in het rampenprentje 3 komt een aankondigingsaffiche in zicht met een double feature van het eerder aangehaalde Silver Streak en de western Joe Kidd uit 1972 met Clint Eastwood waarin een trein een saloon binnenrijdt. Voor dit idee is Lodewijk verantwoordelijk • In prent 1, pagina 45, is de Engelstalige cover te zien van het allereerste Storm-album: De Diepe Wereld - The Deep End • Op dezelfde plaat, prent 3, hangt rechts in beeld op een gietijzeren paal het naambordje Jevington, Don Lawrences woonplaats • De cover van dit album vindt Lawrence één van zijn beste drie, samen met die van De Levende Planeet en Vandaahl de Verderver. De rest vindt hij vreselijk.

D A T A S H E E T
Tekenaar:
Don Lawrence
(= Donald Southam Lawrence)
Scenarist:
Martin Lodewijk
Uitgever:
Uitgeverij Oberon b.v.
Eerste druk:
1988
Uitvoering:
SC+HC, kleur