13
-Storm 10: De Piraten van Pandarve


Wasjemenou? Storm en Roodhaar doen inkopen wanneer ze plotseling door een straal worden weggerukt uit hun wereld en getransporteerd worden naar het planetenstelsel van Pandarve. Ze raken elkaar kwijt in de atmosfeer van Pandarve. Storm wordt opgepikt door een tarievjager, maar Roodhaar valt in handen van de vileine theocraat van Pandarve, Marduk. Een vergissing, want hij had Storm op het oog. Volgens Marduk is hij de anomalie die hem de toegang tot het multiversum zal geven en daarmee de oneindige macht in het heelal op een dienbord brengt. Marduk gebruikt een aangekondigd huwelijk met Roodhaar als list om Storm naar hem te lokken.
Vlaamse waardering: Met dit album katapulteert scenarist Martin Lodewijk Storm en Roodhaar in een compleet nieuw en universum. Ook Don Lawrence amuseert er zich duidelijk in. Dat merken we nog het best aan zijn fantasievolle kostuums, decors en rondlopende wezens. Een dijk van een start van een nieuwe serie binnen de Storm-reeks: De Kronieken van Pandarve. De komst van de rode Nomad, een latere ijdeltuit, betekent vers bloed en is een frisse wind in de reeks. En met Marduk wordt een snoodaard gelanceerd die de loop van verdere delen zal meebepalen. Deze nieuwe start (een belangrijk sleutelalbum) effent een multiverrassend, maar homogeen pad dat de reeks Storm voortaan zal bewandelen.
Aantal genomineerde albums van Don Lawrence: 18/354
Aantal genomineerde albums van Martin Lodewijk: 37/354
Weetjesparade: Na vijf jaar Storm-albums met evenveel scenaristen besluit Don Lawrence het met The Creeping Death (De Sluimerende Dood) eens zelf te proberen, zijn allereerste lange scenario. Bij het neerschrijven van zijn verhaal, blijkt dat hij vast komt te zitten, zo ondervindt toenmalig Eppo-hoofdredacteur Frits van der Heide. Frits vraagt aan Martin Lodewijk om bij Lawrence langs te gaan. Lodewijk helpt 'm een handje om het verhaal te kunnen afronden. Meteen deelt Lawrence mee dat dit zijn eerste en ook zijn laatste Storm-scenario zal zijn • De Eppo-redactie is ook al niet echt gelukkig met het verhaal. Jaap Bubenik, de nieuwe hoofdredacteur sinds 1981, polst Lodewijk om het volgende verhaal te schrijven. En blij dat Lodewijk daarmee is! Al die jaren wacht hij op deze kans • Om niet door het werk van zijn voorgangers na Storm 2: De Laatste Vechter beïnvloed te worden, heeft hij ten eerste nooit hun verhalen gelezen. Hij kiest er voor zijn comeback in de Storm-reeks dan ook voor om een nieuwe wereld te bedenken, zo ver mogelijk weg — zowel in ruimte als tijd — van hun bestaande wereld waar bovendien andere (natuur)wetten gelden • Lodewijk heeft trouwens ook nooit de verhalen gelezen die Yves Duval, Eddy Ryssack, Patty Klein en Ruud Straatman bedenken voor Johnny Goodbye, getekend door Dino Attanasio. Na al die jaren beschouwt Lodewijk Johnny Goodbye Contra Fiddles Paganini (1977) nog steeds als zijn beste scenario. Alles klopt als een bus, het tikt als een goeddraaiend horloge, de overgangen zijn vlot en klitten naadloos aan elkaar. Op scenariotechnisch gebied een juweeltje • Het idee dat Pandarve naast een levende planeet ook een levend wezen is, komt pas tot volle uiting in De Armageddon-Reiziger. Toch staat dit al vanaf het prille begin, met het concipiëren van het Pandarve-universum vast • Met De Kronieken van Pandarve (voortaan ook de subtitel van de reeks) treedt Lodewijk bewust een meer fantasygerichte wereld binnen. Sciencefictiontechnologie uit vorige delen wordt ingeruild voor antieke bouwels uit verschillende culturen (dikwijls gebaseerd op echte aardse culturen)... en zeilschepen! • De naam Pandarve is hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op Pansarde, een naam die Lodewijk ergens is tegengekomen. Sinds zolang hij scenario's schrijft, hamstert hij namen die hij toevallig tegenkomt op verkeersborden, verpakkingen, reclameborden, wilde planten of zelf bedenkt. Visfil komt van visfilet. Leidse komt van Leidse Verzekeringen. Nomad (die in dit verhaal zijn intrede maakt) is uiteraard afgeleid van nomaden • Marduk is dan weer bewust genoemd naar een Babylonische oorlogsgod. Daarmee geeft hij ook aan hoe het heerschap er moet uitzien. Het wordt een mix tussen de grote Assyrische koningen Assurbanipal en Nebuchadnezzar, keizer Ming uit de klassieke sf-strip Flash Gordon van Alex Raymond en de Chinese bandiet Fu Manchu uit de verhalen van Sax Rohmer. Naast boeken, een zevental films sinds 1932 (waaronder de Peter Sellers-pastiche The Fiendish Plot of Dr. Fu Manchu uit 1980) is Martin Lodewijk de stripscenarist die het Chinese personage eert als de vrouwelijke variant Wu Manchu in zowel Agent 327: De Gesel van Rotterdam (1981) en De Ogen van Wu Manchu (1983) als Johnny Goodbye 8: De Peetmoeder/De Dertiende Verdieping (1979) • Het idee om van Nomad een rode man te maken haalt Martin Lodewijk uit een boek van sf-auteur Edgar Rice Burroughs (tevens de schrijver van Tarzan the Ape Man), die een verhaal schreef over een rood volk op de planeet Mars. Ook het idee om een derde hoofdpersonage te creëren is een bewuste keuze. Hij biedt meer mogelijkheden voor dialogen, fungeert als commentaargever en Lawrence moet nu eens niet een sterk nevenpersonage laten vallen wanneer een nieuw verhaal begint • Lodewijk schrijft zijn Storm-scenario's uit in het Engels. Kees Vuik en Annemie Spijkstra van de Eppo-redactie vertalen ze achteraf naar het Nederlands. Hoe dan ook laat Lodewijk zich voor het taalgebruik inspireren op de beeldende taalkronkels van grootheden als Marten Toonder, Simon Carmiggelt, Wim Meuldijk, Godfried Bomans, Willy Vandersteen en één van Lodewijks favorieten Marc Sleen • Het valt Lawrence min of meer zwaar dat hij plots van een Engelse manier van lay-outvertellen moet overschakelen naar een meer continentale 'strookjeslay-out'. Maar er blijft ruimte om het één en ander aan te passen • Op de scène op pagina 10 en 11, waar Roodhaar in de ruimte verdwijnt, heeft Don Lawrence in een interview uit 1988 kritiek. Hij vindt dat het op emotioneel gebied belangrijker had moeten overkomen: Storm reageert volgens hem veel te koel. Hij zegt erover: "Martin is vooral een man van uitstekende ideeën en hij is minder goed in de menselijke kant van zijn verhalen. Daarom probeer ik er de menselijke aspecten in te brengen, terwijl hij de ideeën levert. Maar soms geeft hij me te weinig ruimte".

D A T A S H E E T
Tekenaar:
Don Lawrence
(= Donald Southam Lawrence)
Scenarist:
Martin Lodewijk
Uitgever:
Uitgeverij Oberon b.v.
Eerste druk:
1983
Uitvoering:
SC, kleur
HC, kleur