11
-Horizon



Wasjemenou? Een mysterieuze ziekte dwingt een boerenvolk voortdurend rond te trekken. Van boeren naar nomaden is een zware overgang en menig personage verlangt terug naar huis en haard. De jongeren die zich het voorvaderlijk dorp niet kunnen herinneren hechten zich aan de verhalen van de mensen om hen heen. De tocht is lang en hard. Er vallen slachtoffers, een nieuwe leider moet gekozen worden, er komen baby's en er ontstaan spanningen. Op een dag bereiken ze een vruchtbare strook land waar ze zich zestien winters zullen vestigen. Een vuil drama zorgt voor een omwenteling en bovendien verzuipt de oogst in een hevige regenval. Opnieuw rondzwerven is de enige oplossing. Hun verhaal wordt gereconstrueerd door de ogen van acht hoofdpersonages.
Vlaamse waardering: Acht hoofdpersonages? Nee hoor, het zijn er negen. Nu eens als vijand, dan als vriend is de natuur (dor en desolaat versus vruchtbaar en overvloedig) een meebepalende factor voor het verhaal. De assemblage van acht vertellingen gebeurt naadloos waardoor Horizon redelijk vlot en makkelijk te lezen valt. De kleuren spatten van het papier in een expressieve lay-out waarin Lian Ong vooral de horizontale kaders verkent. Alles in functie van het verhaal, moet je maar denken. Dit is een album dat je moeilijk onberoerd laat. Je leeft mee in de zielenroerselen van de spelers en bent ontzet bij de drama's die enkele van hen overkomen. Is de mens gemaakt om in harmonie samen te leven, ook al bindt angst en bijgeloof hen aan elkaar? Horizon geeft het antwoord: het is "neen!"
Aantal genomineerde albums van Lian Ong: 3/354
Weetjesparade: Hoewel Lian Ong in de wieg is gelegd als illustratrice, publiceert ze toch enkele feministische strips in allerlei vrouwenblaadjes (onder andere in BEV, een seksblad voor vrouwen). De jaren daarvoor komt ze aan de bak als administratief medewerkster, advertentietelefoniste en inpakster • Nadat ze in Wordt Vervolgd werk ziet van de Vlaamse Erika Raven, contacteert ze de redactie om haar met Raven in contact te brengen. Ong krijgt zelf de uitnodiging om eens wat op te sturen. Het worden de eerste pagina's van Stuifmeel. Maar eerst ziet ze het kortverhaal Echte Mannen in het maandblad verschijnen. Het wordt goed onthaald. Met Stuifmeel (1989) laat ze zich in met het langere werk. Dit debuutalbum geniet een warm onthaal bij de lezers. Ook bij die van De Stripspeciaalzaak want het belandt op de 59ste plaats in deze top • Stuifmeel ontvangt in 1989 de Stripschappenning voor het beste album • Lian Ong begint zo ongeveer aan Horizon in 1990 met enkele pagina's. Ze laat het moedeloos liggen omdat het toch niet wordt betaald. Een ontmoeting met Edmond Baudoin resulteert in een voorstelling van het project bij zijn uitgever Les Humanoïdes Associés. Casterman reageert aanvankelijk verontwaardigd want ze zijn ook geïnteresseerd. Van de Franse uitgever hoort ze niets meer en ze hervat het tekenen voor Casterman. Het ligt na een poos voor een half jaar stil om vervolgens opnieuw een aantal jaren gecombineerd te worden met losse illustratieopdrachten die het noodzakelijke brood op de plank brengen. Omdat het door die opdrachten niet opschiet, besluit ze alle komende opdrachten af te slaan en zich enkel op Horizon te concentreren • Maar ondertussen slaat het noodlot toe. Na publicaties in Wordt Vervolgd en later in albumuitgave van onder ander Stuifmeel en De Liften (met Bert van der Meij, 1990) en een reeks kortverhalen in voorpublicatie, gooit Casterman Lian Ong toch de deur uit. Een kleine schadevergoeding compenseert bijlange niet de geleverde prestaties: 35 kleurenplaten. Het ontslag komt door een machtsverschuiving bij Casterman. De Nederlandse verantwoordelijke bij Casterman, Marc Jongbloet, heeft haar jarenlang gesteund, in weerwil van de Parijse uitgever die Ongs werk niet lust. Jongbloet wordt ontslagen en weg is de steun. Op dat moment is er al een half jaar werk gespendeerd aan Horizon, maar een contract is er niet. Ze klaagt erover bij Arthur Griffioen, voor wie ze al eens een zeefdrukje tekent. Voor de som van 10.000 gulden mag ze de strip afwerken om te kunnen uitgeven • Griffioen Grafiek is een Nederlandse uitgever van vooral dure verzameledities, ex-librissen en diverse collectors items meer. Van Horizon brengt het in 1997 een eerste, genummerde en gesigneerde druk op de markt van 900 exemplaren met ex-libris en in hardcover met stofomslag. Het album geniet een grote belangstelling van de pers (kranten, radio en tv), ook omdat Ong een zeldzame vrouwelijke stripauteur is. De eerste druk vliegt de deur uit. Binnen een maand raken 700 albums verkocht • Voor een tv-uitzending maakt ze de afspraak dat enkel haar tekeningen worden getoond en ze enkel als voice-over aanwezig is. De afspraak wordt geschonden en Lian Ong komt in beeld. De dag na de uitzending gaat ze ergens signeren en worden er opmerkelijk veel albums verkocht, ook door mensen die anders nooit een stripspeciaalzaak bezoeken. Groen licht dus voor een goedkopere editie in twee softcovers • De titels van de SC-versies zijn De Vogel en de Steen en De Onzichtbare Draden. In de SC-versie van deel 1 ontbreekt de nostalgische proloog in zwart-wit dat zich afspeelt in het dorp vooraleer het volk op zwerftocht trekt. Maar er staan wel twee nieuwe hoofdstukken in deel 2 om het verhaal langer te maken • Eigenlijk moest Horizon een kortverhaal van acht pagina's worden. De plot bestaat uit een volksstam die door de woestenij trekt en door een ziekte op stenen gaat lopen. Ze komen bij een stenen weg die ze blijven volgen. Ze zetten er 's nachts hun tent op, maar een aanstormende vrachtwagen beëindigt prompt het verhaal. Na vier pagina's met slowmotionscènes en de vereniging met een groepje mensen en nog een groepje begint het Ong te dagen dat dit nooit kan verteld worden in amper acht pagina's. Omdat de stam tegen de wind inloopt met samengeknepen ogen, wordt het een Mongools volk. Horizon krijgt vaste vorm • Documentatie vindt ze bij Tibetaanse nomaden en Inuïts. Toch is dit een geheel fictief scheppingsverhaal over het ontstaan en de ondergang van een nomadenvolk • Van de acht hoofdpersonages maakt Ong een stel levensechte kleipoppetjes om haar te helpen de juiste gelaatstrekken min of meer na te tekenen • Het album wordt in vele recensies in binnen- en buitenland onderwerp van breedsprakerige analyses en inhoudelijke uiteenzettingen, maar steevast zijn het lofzangen op het tentoongespreide talent in grafiek en vertelkunst • Na de publicatie van Horizon is Ong één van de eerste tekenaars om een subsidie te ontvangen voor de creatie van nieuw werk • Voor het Stripjaarboek 1997 tekent Ong een parodie op haar eigen Horizon-covers met een trits bekende stripfiguren (Obelix, Tom Poes, een smurf, de Marsupilami, Kuifje, Mickey Mouse, Wiske, de Hulk, Doortje Doorzon, Blake en Mortimer, Heinz,...) die als nomaden naar de horizon trekken. Aan de einder priemt een bouwwerk dat een stripmuseum voorstelt • Arboris geeft het tweeluik in vertaling uit in Frankrijk, Duitsland en Denemarken.

D A T A S H E E T
Tekenaar:
Lian Ong
Scenarist:
Lian Ong
Uitgever:
Griffioen Grafiek
Eerste druk:
1996-1997
Uitvoering:
SC, kleur
HC, kleur (integrale luxe)