|
Wasjemenou?
Een mysterieuze ziekte dwingt een boerenvolk voortdurend
rond te trekken. Van boeren naar nomaden is een zware overgang
en menig personage verlangt terug naar huis en haard. De
jongeren die zich het voorvaderlijk dorp niet kunnen herinneren
hechten zich aan de verhalen van de mensen om hen heen.
De tocht is lang en hard. Er vallen slachtoffers, een nieuwe
leider moet gekozen worden, er komen baby's en er ontstaan
spanningen. Op een dag bereiken ze een vruchtbare strook
land waar ze zich zestien winters zullen vestigen. Een vuil
drama zorgt voor een omwenteling en bovendien verzuipt de
oogst in een hevige regenval. Opnieuw rondzwerven is de
enige oplossing. Hun verhaal wordt gereconstrueerd door
de ogen van acht hoofdpersonages.
Vlaamse waardering:
Acht hoofdpersonages? Nee hoor, het zijn er negen. Nu eens
als vijand, dan als vriend is de natuur (dor en desolaat
versus vruchtbaar en overvloedig) een meebepalende factor
voor het verhaal. De assemblage van acht vertellingen gebeurt
naadloos waardoor Horizon redelijk vlot en makkelijk
te lezen valt. De kleuren spatten van het papier in een
expressieve lay-out waarin Lian Ong vooral
de horizontale kaders verkent. Alles in functie van het
verhaal, moet je maar denken. Dit is een album dat je moeilijk
onberoerd laat. Je leeft mee in de zielenroerselen van de
spelers en bent ontzet bij de drama's die enkele van hen
overkomen. Is de mens gemaakt om in harmonie samen te leven,
ook al bindt angst en bijgeloof hen aan elkaar? Horizon
geeft het antwoord: het is "neen!"
Aantal genomineerde albums
van Lian Ong: 3/354
Weetjesparade:
Hoewel Lian Ong in de wieg is gelegd als
illustratrice, publiceert ze toch enkele feministische strips
in allerlei vrouwenblaadjes (onder andere in BEV,
een seksblad voor vrouwen). De jaren daarvoor komt ze aan
de bak als administratief medewerkster, advertentietelefoniste
en inpakster • Nadat ze in Wordt Vervolgd
werk ziet van de Vlaamse Erika Raven, contacteert
ze de redactie om haar met Raven in contact te brengen.
Ong krijgt zelf de uitnodiging om eens wat op te sturen.
Het worden de eerste pagina's van Stuifmeel. Maar
eerst ziet ze het kortverhaal Echte Mannen in het
maandblad verschijnen. Het wordt goed onthaald. Met Stuifmeel
(1989) laat ze zich in met het langere werk. Dit debuutalbum
geniet een warm onthaal bij de lezers. Ook bij die van De Stripspeciaalzaak want het belandt op de
59ste plaats in deze top • Stuifmeel ontvangt
in 1989 de Stripschappenning voor het beste
album • Lian Ong begint zo ongeveer aan Horizon
in 1990 met enkele pagina's. Ze laat het moedeloos liggen
omdat het toch niet wordt betaald. Een ontmoeting met Edmond
Baudoin resulteert in een voorstelling van het
project bij zijn uitgever Les Humanoïdes Associés.
Casterman reageert aanvankelijk verontwaardigd want ze zijn
ook geïnteresseerd. Van de Franse uitgever hoort ze
niets meer en ze hervat het tekenen voor Casterman. Het
ligt na een poos voor een half jaar stil om vervolgens opnieuw
een aantal jaren gecombineerd te worden met losse illustratieopdrachten
die het noodzakelijke brood op de plank brengen. Omdat het
door die opdrachten niet opschiet, besluit ze alle komende
opdrachten af te slaan en zich enkel op Horizon
te concentreren • Maar ondertussen slaat het noodlot
toe. Na publicaties in Wordt Vervolgd en later
in albumuitgave van onder ander Stuifmeel en De
Liften (met Bert van der Meij, 1990)
en een reeks kortverhalen in voorpublicatie, gooit Casterman
Lian Ong toch de deur uit. Een kleine schadevergoeding compenseert
bijlange niet de geleverde prestaties: 35 kleurenplaten.
Het ontslag komt door een machtsverschuiving bij Casterman.
De Nederlandse verantwoordelijke bij Casterman, Marc
Jongbloet, heeft haar jarenlang gesteund, in weerwil
van de Parijse uitgever die Ongs werk niet lust. Jongbloet
wordt ontslagen en weg is de steun. Op dat moment is er
al een half jaar werk gespendeerd aan Horizon,
maar een contract is er niet. Ze klaagt erover bij Arthur
Griffioen, voor wie ze al eens een zeefdrukje tekent.
Voor de som van 10.000 gulden mag ze de strip afwerken om
te kunnen uitgeven • Griffioen Grafiek
is een Nederlandse uitgever van vooral dure verzameledities,
ex-librissen en diverse collectors items meer. Van Horizon
brengt het in 1997 een eerste, genummerde en gesigneerde
druk op de markt van 900 exemplaren met ex-libris en in
hardcover met stofomslag. Het album geniet een grote belangstelling
van de pers (kranten, radio en tv), ook omdat Ong een zeldzame
vrouwelijke stripauteur is. De eerste druk vliegt de deur
uit. Binnen een maand raken 700 albums verkocht •
Voor een tv-uitzending maakt ze de afspraak dat enkel haar
tekeningen worden getoond en ze enkel als voice-over aanwezig
is. De afspraak wordt geschonden en Lian Ong komt in beeld.
De dag na de uitzending gaat ze ergens signeren en worden
er opmerkelijk veel albums verkocht, ook door mensen die
anders nooit een stripspeciaalzaak bezoeken. Groen licht
dus voor een goedkopere editie in twee softcovers •
De titels van de SC-versies zijn De Vogel en de Steen
en De Onzichtbare Draden. In de SC-versie van deel
1 ontbreekt de nostalgische proloog in zwart-wit dat zich
afspeelt in het dorp vooraleer het volk op zwerftocht trekt.
Maar er staan wel twee nieuwe hoofdstukken in deel 2 om
het verhaal langer te maken • Eigenlijk moest Horizon
een kortverhaal van acht pagina's worden. De plot bestaat
uit een volksstam die door de woestenij trekt en door een
ziekte op stenen gaat lopen. Ze komen bij een stenen weg
die ze blijven volgen. Ze zetten er 's nachts hun tent op,
maar een aanstormende vrachtwagen beëindigt prompt
het verhaal. Na vier pagina's met slowmotionscènes
en de vereniging met een groepje mensen en nog een groepje
begint het Ong te dagen dat dit nooit kan verteld worden
in amper acht pagina's. Omdat de stam tegen de wind inloopt
met samengeknepen ogen, wordt het een Mongools volk. Horizon
krijgt vaste vorm • Documentatie vindt ze bij Tibetaanse
nomaden en Inuïts. Toch is dit een geheel fictief scheppingsverhaal
over het ontstaan en de ondergang van een nomadenvolk •
Van de acht hoofdpersonages maakt Ong een stel levensechte
kleipoppetjes om haar te helpen de juiste gelaatstrekken
min of meer na te tekenen • Het album wordt in vele
recensies in binnen- en buitenland onderwerp van breedsprakerige
analyses en inhoudelijke uiteenzettingen, maar steevast
zijn het lofzangen op het tentoongespreide talent in grafiek
en vertelkunst • Na de publicatie van Horizon
is Ong één van de eerste tekenaars om een
subsidie te ontvangen voor de creatie van nieuw werk •
Voor het Stripjaarboek 1997 tekent Ong een parodie
op haar eigen Horizon-covers met een trits bekende
stripfiguren (Obelix, Tom Poes, een smurf, de Marsupilami,
Kuifje, Mickey Mouse, Wiske, de Hulk, Doortje Doorzon, Blake
en Mortimer, Heinz,...) die als nomaden naar de horizon
trekken. Aan de einder priemt een bouwwerk dat een stripmuseum
voorstelt • Arboris geeft het tweeluik
in vertaling uit in Frankrijk, Duitsland en Denemarken.
|
D
A T A S H E E T |
Tekenaar:
Lian Ong
Scenarist:
Lian Ong
Uitgever:
Griffioen Grafiek
Eerste druk:
1996-1997
Uitvoering:
SC, kleur
HC, kleur (integrale luxe) |
|