7
-Om Mekaar in Dokkum



Wasjemenou? Vijf verhaallijnen ontspinnen zich in dit verhaal. Er is de Angolese asielzoeker, een depressieve lijfwacht, een crimineel met een bijnadoodervaring, een ober met een zieke kat en een echtpaar met een groot verdriet. Alle personages zullen elkaar ontmoeten in Dokkum.
Vlaamse waardering: De Vlaming en de opmars van extreem rechts, het blijft de gemoederen beroeren, vooral in verkiezingstijd. Maar ook Nederland heeft zijn besognes. Denken we maar aan politieke wervelwind Pim Fortuyn en het abrupte einde aan zijn niet te stuiten opmars en de moord op Theo Van Gogh. Er broeit wat smerigs. Jarenlang slikt de Vlaming kritiek van onze noorderburen na opnieuw een bruine verkiezingsoverwinning. Maar de laatste jaren is helaas duidelijk gemaakt dat ook voor niet te onderschatten percentages Nederlandse burgers de tolerantie jegens asielzoekers en allochtonen eveneens zijn grenzen kent. Om Mekaar in Dokkum brengt op een geraffineerde wijze een assemblageverhaal dat verschillende standpunten en reacties naast en tegenover elkaar plaatst. Uitgesproken meningen vinden hun weg en overheersen de lijdzaamheid van hopeloos geworden asielzoekers. Wij kènnen dat soort situaties. Het domein Hengelhoef, de sanspapiers,... Guido van Driel zet ons kurkdroog een spiegel voor de neus. Aan een confrontatie met onze eigen standpunten valt niet te ontsnappen: Om Mekaar in Dokkum verplicht ons tot het vormen van een eigen mening. Wat denk jij ervan?
Aantal genomineerde albums van Guido van Driel: 4/354
Weetjesparade: Guido van Driel is net zoals bijvoorbeeld Henk Kuijpers (Franka) een autodidact, een afgestudeerd historicus overigens. Zijn carrière start hij als illustrator voor het wekelijkse studentenmagazine Folia van de universiteit van Amsterdam in 1986. Het illustratiewerk leidt 'm naar diverse kranten en magazines zoals Het Parool, NRC Handelsblad en De Volkskrant • Met Vis aan de Wand debuteert hij in 1994, gevolgd door Mijnheer servelaat Neemt Vakantie in 1996 • 2000 is het jaar van De Fijnproever • Met de semi-detectivethriller Toen We van de Duitsers Verloren start een nieuw krantenavontuur want het verhaal wordt voorgepubliceerd in Het Parool. Het album verschijnt in 2002 bij Oog & Blik waar ook alle voornoemde albums in een uitgave gegoten worden • Om Mekaar in Dokkum is ontstaan als opdracht van de gemeente Dongeradeel in Nederland. Hiermee wil de gemeente de Engelse missionaris Bonifatius herdenken die bijna 1250 jaar geleden vermoord wordt door een Friese roversbende na een mislukte poging om de Friesen te bekeren. Het helpt niet dat hij tijdens zijn bekeringstocht in Friesland heilige bomen omkapt • Enige vereiste van de opdrachtgever is dat het verhaal zich in Dokkum afspeelt. Dokkum heeft iets speciaals met Bonifatius, want de stad eert de man uitgebreid na zijn dood en zo wordt het een pelgrimsoord. Het boek moet onder andere dienen als relatiegeschenk • De opdracht van de stad is een ware uitdaging voor van Driel. Aan zijn vorige strip, Toen Wij van de Duitsers Verloren, spendeert hij ruim vier jaar. Met onderbrekingen weliswaar. Maar op dit nieuwe project staat een deadline van amper een jaar. Om tijd uit te sparen en om één lijn in de gezichten van de personages te trekken — een zwak punt van de auteur — doet hij beroep op enkele vrienden die model willen staan • Inspiratie voor het verhaal haalt van Driel uit de actualiteit van 2003. In die tijd raken in Dokkum de gemoederen flink verhit door een asielcentrum in de buurt. Lokale jongeren en uitgeprocedeerde Angolese asielzoekers komen in de clinch met elkaar. Gooien met stenen en kluiten en het scanderen van racistische leuzen horen bij de pesterijen. Vijf jongeren worden aangehouden. Volgens het openbaar ministerie maken een veertienjarige Dokummer en vier inwoners uit naburige dorpen molotovcocktails. Een jerrycan benzine wordt in beslag genomen. Het gekrakeel rond het asielcentrum houdt aan. Op 30 april 2004 wordt een voorstel tot vestiging van een veretrekcentrum voor uitgeprocedeerde asielzoekers verworpen • Behalve het maken van deze strip bestaat de opdracht uit een tweede dimensie: het maken van 27 tegeltableaus voor de geval van het nieuwe gemeentehuis, geselecteerd door de auteur en de opdrachtgever en gebaseerd op scènes uit het verhaal. De scènes worden vervolgens op tegels gezet door van Driel. Vier ervan staan in de strip afgebeeld. Eentje ervan is de cover • Lorenzo Mattotti, Jacques Loustal en Chris Ware behoren tot van Driels favoriete stripkunstenaars • Vier weken na de verschijning van het boek, ontstaat een rel. Na een raadsvergadering op 23 december retourneren raadsleden van de christelijke partijen ChristenUnie, het CDA en Algemeen Belang Dongeradeel hun exemplaar van Om Mekaar in Dokkum. CDA-voorzitter Geert Kooistra voelt zich gekwetst door de schuttingstaal in het album. De politici vallen over woorden als "verdomme", "fuck" (die elk zes keer voorkomen), "God", "kut", "kutwijf" en "snikkel". Blijkbaar is tevoren nochtans ook al enige censuur toegepast door wethouder Ate Oosterhof, die het kunstproject begeleidt. Van Driel verwachtte dan weer meer commotie over de tekening van een man die in de Bonifatius-bron plast • Het album verschijnt ook in een Friese editie • Van Driel ontvangt dankzij Vis aan de Wand in 1995 de Nederlandse Stripschapprijs voor het beste album. In 1996 wint hij dankzij Mijnheer Servelaat Neemt Vakantie de eerste Nederlandstalige winnaar van de Prijs de Leeuw in Brussel.

D A T A S H E E T
Tekenaar:
Guido van Driel
Scenarist:
Guido van Driel
Uitgever:
Oog & Blik
Eerste druk:
2004
Uitvoering:
SC, kleur