ZIE OOK:
Zoo deel 1
D A T A S H E E T
Tekenaar:
Frank Pé
Scenarist:
Philippe Bonifay
Uitgever:
Dupuis
Collectie:
Vrije Vlucht
Eerste druk: 1999
Oorspronkelijke titel:
Zoo tome 2
Uitvoering:
HC, kleur (1999, 2007)
Quoi? De dierentuin in Normandië lijkt steeds minder op dat mooie stukje paradijs. Het gedreun van de oorlog komt almaar dichterbij. Voor Anna, Célestin, Buggy en Manon breken onzekere tijden aan. De dierentuin — dieren én mensen — wordt heel binnenkort het brandpunt van de onlusten.
Et alors? Zelfs bij het herbekijken van enkele sleutelscènes schiet ons gemoed weer vol. Met Zoo als schommel is de lezer verzekerd van zijn portie emotionaliteit en drama enerzijds en een warm gevoel van gelukzaligheid anderzijds, niet in het minst door de oprechte gevoelens die in de minigemeenschap van de Normandische dierentuin de boel overeind houden. Over Zoo is voor de rest al zoveel moois geschreven dat we het hier allemaal enkel zouden herkauwen. En heb je al eens extra gelet op het kleurgebruik? Het kleurenpalet is overwegend grijs en monotoon somber. Van zodra er echter een dier in the picture komt, krijgt het een aura van warme kleuren. De naïef geachte Manon (noch meisje, noch vrouw en wat ze mankeert aan intelligentie maakt ze goed door haar emotionele intelligentie en empathie) deelt ook in de warme tinten, maar dan enkel door haar donkerrode trui. Ach, het is slechts een van de elementen die van de trilogie een voor de stripwereld waardevolle aanwinst maakte.
Aantal genomineerde albums van Frank: 2/440
Aantal genomineerde albums van Bonifay: 2/440
Faits divers (Frank en Bonifay):
• Fransman Philippe Bonifay komt uit de theaterwereld. Volgens de Belgische tekenaar Frank Pé is dat in zijn scenario's te merken aan enkele zeer theatraal beschreven scènes, op het cinematografische af, die niet steeds te vertalen zijn naar een stripverhaal.
Zoo viel ook in het buitenland in de smaak. Op basis van de eerste albums werd Frank door Cartoon Films, de Duitse poot van Warner Bros., gevraagd om dierenpersonages te ontwerpen voor De Kleine IJsbeer (2001) en de sequel De Kleine IJsbeer en Het Geheimzinnige Eiland (2006), geregisseerd door Vlaming Piet De Rycker (uit een ver stripverleden bekend van de helft Pjotr uit het duo Pjotr en Meynen) en de Duitser Thilo Graf Rothkirch. De film kwam uit in 2006. Alle dieren uit de Galapagoseilanden en het zeemonster zijn gerealiseerd naar de ontwerpen van Frank.
• Voor de Japanse uitgever Kodansha was er vor Frank ooit sprake van een stripproject. Hij had hiervoor zes of zeven pagina's getekend met in de hoofdrol de zwarte kat van Ragebol. Bedoeling was dat het een soort Gon zou worden, de tekstloze mangareeks met een dinosaurus in de hoofdrol. Alleen zou zijn Belgische kat niet zo agressief zijn, maar vrolijker en speelser. Kodansha zou het publiceren in hun tijdschrift Morning, maar wilde na verloop van tijd een totaal andere weg inslaan. Het werd te gecompliceerd. Daarbovenop had Frank te veel andere projecten en wilde hij zijn tijd niet verliezen aan de wispelturigheid van de Japanners. Hij begreep er op de duur niets meer van, dus stopte hij liever.

• Een ander project houdt hem nog steeds bezig. Sinds 2002 werkt hij aan een eigen zoölogische tuin, L'Atelier Zoo, een vernieuwend concept dat de klassieke dierentuin nieuw leven moet inblazen. De dierentuin zoals we die nu kennen, is gebouwd uit wetenschappelijk oogpunt of ter behoud van dierensoorten. Frank wil ook meer de bezoekers betrekken. En daarvoor kiest hij de artistieke taal. Het publiek kan in zijn ideale zoo artiesten aan het werk zien of zelf deelnemen aan ateliers waarbij de bezoeker letterlijk en/of figuurlijk in aanraking komt met dieren en allerlei soorten van œuvres die met dieren te maken hebben: strip, beeldhouwwerken, schilderijen, illustraties, decoratieve kunsten,... Frank zal je zelf ook kunnen zien tekenen aan een tafel achter glas. Verhalen over dieren die in andere culturen heersen (van de Maya's tot Afrikaanse stammen), kunnen de bezoekers er ontdekken. Er is ook plaats voor live performances van kunstenaars. Het beste van hun werk wordt geprojecteerd op schermen begeleid door extra uitleg en met interviews. René Hausman bijvoorbeeld legt uit hoe hij tekent. Maar ook onbekende of onderschatte kunstenaars vinden hun plaats in L'Atelier Zoo. Frank gaf de Amerikaan Robert Bateman en de Brit Harris Ching als voorbeeld. Wat hen bindt? Dieren natuurlijk! Normaal gezien moet zijn dierentuin 2011 de deuren openen. Het is gevestigd in een oude steengroeve op zo'n tien kilometer van Namen. De rotsen zullen voor een deel uitmaken van de kooien. Kamelen, halfapen of zebra's zullen zich op een domein van anderhalve hectare kunnen uitleven. De staf is al aangetrokken, maar momenteel zoekt Frank nog centen. In februari 2008 voedde Frank thuis in zijn salon op dat moment drie babyzoetwaterkrokodillen op en ook nog schildpadden, reuzevissen en piranha's in de wetenschap dat ze tot een volwassen vorm zijn uitgegroeid eens L'Atelier Zoo de deuren opent. Het getuigt van zotheid of tenminste een grote mate aan motivatie om zich alleen nog maar bezig te houden met de administratieve kant bij het oprichten van een zoo, maar Frank weet dat hij op het goede spoor zit. Hij ziet het enthousiasme in de ogen van de mensen wanneer hij het concept aan hen uitlegt of hen de overtuigende maquette van het project toont.
• Naast het hoofdgebouw komt er in L'Atelier Zoo ook nog een serre met dieren en platen uit het Amazonenwoud. Op een muur van vijftien meter breed komt een muurschildering met een jungle. Op de verdieping daarboven komt Franks persoonlijke atelier te liggen, zichtbaar voor het publiek. Daarin kan hij tekenen en beeldhouwen. Wisselende expo's en zelfs een ijzersmeedwerkatelier moeten de bezoekers doen terugkomen. Er zou een constante temperatuur moeten heersen van 25° C. Voor de energie van dit alles zorgt een ingenieus systeem van verbeterde warmtepompen afgesteld door een bedrijf uit Louvain-la-Neuve. Het principe is vrij eenvoudig: de warmtepompen functioneren als een frigo, maar dan omgekeerd. Een koelkast verwarmt de buitenkant zodat de binnenkant koud blijft. De koudebron ontsnapt langs de bodem aan de buitenkant van het gebouw zodat de warmtebron binnen blijft. Thermische panelen zorgen voor extra energie. Ze werken efficiënter dan zonnepanelen.
• Een ander recent project was aan de film Dodo. Het speelt zich af in Sumatra en bevat een groep dieren die hem erg bevielen. Het werk eraan kostte hem zes weken, daarna moest hij alles uit handen geven.
• Nu Zoo er min of meer opzit voor Bonifay kan hij zich ook weer meer bezighouden met andere projecten. Allereerst zal hij voor de collectie Spotlight van Dupuis een nieuwe piratenreeks schrijven. De tekenaar hiervan is Stéphane Duval (Het Kleine Volkje, Red Caps). Deze reeks kent een jonge vechtersbaas als hoofdrolspeler die misschien de zoon is van d'Artagnan, gekend van De Drie Musketiers. Hij wordt verliefd op een mooie, lieve zigeunerin. Op een avond doet ze zich veel vuriger voor. De zigeunerin bestaat in tweevoud, het gaat om een tweeling! Uiteindelijk zullen ze vluchten om een liefdesleven te leiden met drie.
• Frank zal een one-shot tekenen voor de nevenreeks Een Verhaal van Robbedoes en Kwabbernoot door... Frank wordt de tekenende factor van de drie puntjes terwijl een scenarist de taak op zich neemt om hem van een verhaal te bedienen. Omdat hij nog steeds heel wat projecten heeft lopen, kondigde hij aan pas met het tekenen te beginnen als het scenario volledig klaar is.

Faits divers (Zoo):
• Elke keer Frank een zoo bezocht, had hij een schetsboek bij, een fototoestel of een camera. Hij deed dat al sinds zijn jeugd, gewoon omdat hij ervan hield. Vandaag is het een tweede natuur geworden om dieren te tekenen. De oog-handcoördinatie om dieren te tekenen is een automatisme geworden.
• De idee voor Anna's verminkte neus werd Bonifay ingefluisterd door Frank. Hij hield van het boek Het Parfum van Patrick Süskind en wilde een personage hebben dat niet kon ruiken. Wanneer Bonifay er verder op werkte en documentatie bijeenschraapte, ontdekte hij dat er een legende bestaat in Siberië waar jagers de snuit van hun prooien afsnijden omdat daarin volgens hen de ziel van het dier schuilt.

• 1997 was een druk jaar voor Frank. In zijn toenmalige woonplaats in de Leopoldwijk in Brussel werkte hij aan Zoo 2, maakte hij als backpacker een reis naar Kyushu (in Japan, zijn derde grote reis), op zijn appartement hield hij aquariums vol vissen en hij volgde yogalessen. Tien jaar later, in 2007, woonde hij op het platteland, leed hij aan een hernia en aan een allergie voor gluten, waren de vissen volgroeid en sommige naar de tuin verkast en beëindigde hij Zoo 3 waar ook nog een hele promotournee aan vasthing. Voorts werkte hij nog enorm veel aan zijn L'Atelier Zoo en een uitbreiding van het dierenpark Paradisio met Indonesië als thema. Een trip naar Deense dierentuinen stond ook op de agenda. Daarnaast hield hij zich bezig met een andere passie, het beeldhouwen en en stapte in een tekenfilmavontuur voor de Amerikaanse filmmaatschappij Warner Bros.
• Uiteindelijk weigerde Frank alle bijkomend werk of liet projecten vallen ten faveure van Zoo 3. Het werd tekenen en inkleuren, dagen aan een stuk, een vol jaar lang.
• Het Franse magazine BoDoï bood Zoo 3 in 2007 aan in voorpublicatie, maar de auteurs moesten het 72 pagina's tellende drama hermonteren naar slechts 49 platen. Ze schrapten een grote tekstloze passage en behielden enkel wat nodig was om de intrige te begrijpen en te vertellen op een zo vloeiend mogelijke manier.
• Frank moest huilen wanneer hij het scenario van Bonifay las met de passage waarin Célestin in deel 3 aan het front sterft. Bonifay had het minder moeilijk om het op papier te zetten. Het was al vanaf het begin gepland.
• Er is een buitenreeksalbum gepland van Zoo met een hoop illustraties en teksten over de trilogie. Frank beloofde dat er ook nieuwe strippagina's in zullen voorkomen.
• Omdat de werken aan Franks eigen zoo langer duren dan verwacht, wil hij meer tijd besteden aan het maken van strips. Concreet op stapel staan Een Verhaal van Robebdoes en Kwabbernoot al dan niet op scenario van iemand anders en een nieuw album van Ragebol. Maar daartussen zou hij zeer graag met scenarist Philippe Bonifay een vervolg uitwerken op zijn fameuze striptrilogie Zoo...
• Momenteel is er sprake van twee pistes om Zoo een geanimeerd leven te schenken. Het eerste is een film of tv-reeks, het tweede is een tekenfilm. Maar ook een theatervariant spreekt tot de verbeelding. Een eerste stap in die richting werd gegeven op het stripfestival Quai des Bulles in de Franse havenstad Saint-Malo in 2007 waarvan je hier een exclusieve impressie vindt.
Zoo 1 en 2 werd in 2005, in de gelijkaardige wedstrijd om tot de BelgenTop 100 te komen, door de deelnemende lezers verkozen tot achttiende beste Belgische strip. Surf zeker ook naar deze pagina voor nog meer informatie over Zoo.