RAGEBOL 1

De Droom van de Walvis

D A T A S H E E T
Tekenaar:
Frank Pé
Scenarist:
Michel de Bom
Uitgever:
Dupuis
Eerste druk: 1987
Oorspronkelijke titel:
Broussaille 1: Les Baleines Publiques
Uitvoering:
HC, kleur
Plot: Een verbazingwekkend aantal meeuwen overspoelt de stad. Vele inwoners lijden aan slapeloosheid. Ragebol schenkt er niet al te veel aandacht aan tot hij een vreemde droom krijgt over zwemmende vissen in het straatbeeld. Heeft het één wat te maken met het ander? In een boekenwinkeltje ontdekt Ragebol een boek uit 1929 met een gravure die overeenkomt met Ragebols droom. De jongeling trekt op onderzoek. Tegelijkertijd raakt het meisje Catherine geïntrigeerd door de verwikkelingen. Een ontmoeting is in de maak.
Topwaardering: Poëzie en romantiek zonder dat het per definitie klef, sentimenteel of zwaar op de hand is. Eén man: Frank. 's Mans talent om treffend zeedieren in beeld te brengen doen ons vermoeden dat Frank voor de gelegenheid een wekenlange excursie op de zeebodem maakt. Al zullen tonnen foto's en containers inlevingsvermogen wel een handje geholpen hebben. Humor, gevoel en fantasie flaneren hand in hand door de straten van Brussel, op zich een lelijke stad, maar waar Ragebol overduidelijk een gelukkige inwoner van is. Zo ook Frank en Bom die hun beider woonplaats liefdevol in beeld brengen. Het magisch realisme en ook het surrealisme, een genre waar Belgen in alle takken — soms wereldwijd — in uitblinken, wordt ruimschoots aangeboord maar trekt het leven van alledag niet ongeloofwaardig uit balans.
Aantal genomineerde albums van Frank: 4
/404
Aantal genomineerde albums van Bom: 3
/404
 
Weetjes: Hoewel De Droom van de Walvis Ragebols eerste album is, beleeft Franks rosse alter ego in het weekblad Robbedoes een hoop gags, kortverhalen en reportages uit de natuur die vandaag nog steeds niet in album zijn verschenen. Een dertiental van deze exploten verschijnen in de loop van 1979 tot 1983. Aanvankelijk was Ragebol ook echt bedoeld als een figuurtje dat een rubriek over de natuur moet opvrolijken • In 1983 ontwerpt Frank voor het weekblad een serie melancholische gagstrookjes en een éénmalig kortverhaal van De Eland die commentaar geeft op de zaken des levens. Eén van de aanhoorders is Robbedoes, de held van het blad. In 1984 verschijnt er een Franstalig albumpje bij Dupuis: Mémoires de l'Élan gevolgd door een nieuwe bibliofiele, Franstalige uitgave in 1992: L'Élan Prends du Poil de la Bête bij het Zwitserse Éditions BD Club • Vandaag vindt Frank de tekenstijl van De Droom van de Walvis te geforceerd en bepaalde gelaatsuitdrukkingen zijn veel te overdreven. Maar destijds geeft hij wel het beste van zichzelf waardoor hij er niets aan wil veranderen • Het huis in de Brusselse Leopoldwijk bestond echt, maar moest in 1998 plaats ruimen voor een nieuwe wijk van de Europese Gemeenschap • Als Frank al goed is opgeschoten met het verhaal, met de platen van de renovatiewerken aan het Natuurhistorisch Museum in het Leopoldpark achter de rug, start de echte renovatie van het museum. De schuttingen rond de werf komen als bij toeval op exact dezelfde plaats terecht zoals Frank die tevoren tekent. Op een avond wandelt hij op de werf rond en verzeilt in de makkelijk toegankelijke kelders. Frank komt eenzelfde doormidden gebroken afvoerpijp tegen waar massaal water uitstroomt (net zoals in de strip). Het water gutst in een grote put in de grond. Frank kan niet achterhalen waar het water in verdwijnt... Een onderaardse grot misschien? • Catherine is eigenlijk een idee van de uitgeverij nadat Frank en Bom de synopsis voor Ragebols eerste avontuur voorleggen: "Het zou misschien interessant zijn om in jullie dromen en bizarre toestanden een vrouwelijk personage te verwerken om het verhaal wat concreter te maken". Maar eigenlijk gelooft Dupuis er niet echt in en laat het auteursduo doen. Later wordt Ragebol alsnog een vaste en sterke waarde in de collectie Spotlight dat bij het verschijnen van dit eerste deel nog niet bestond.