Plot:
Rome, 54 na Christus. Keizer Claudius
kijkt in een beperkt gezelschap naar gladiatorengevechten
die amper iemand lijkt te interesseren. Claudius'
zoon Britannicus en aangenomen
zoon Nero betreden de arena
na het gevecht en redden de Nubische overwinnaar
uit de klauwen van de wrede en bloeddorstige
Claudius. Nero is niet opgetogen met Claudius'
favoritisme jegens de piepjonge Britannicus.
Het huwelijk van Agrippina
met Claudius is gearrangeerd door de sluwe Aggripina
om Nero te laten erkennen en hem ooit als keizer
te zien. Maar om dat doel te bereiken moeten
een paar personen sterven.
Topwaardering:
Hoewel Delaby al meteen in
zijn professionele stripcarrière verschillende
historische tijdperken bewandelt, valt het succes
niet onmiddellijk uit de lucht. Vandaag is hij
één van de beste historische striptekenaars.
Een verdiende titel. Dufaux
is (maar) op zijn best als hij de geschiedenis
mag herschrijven, al piept zijn fascinatie voor
onverklaarbare mystiek even de hoek om in het
begin van het verhaal waar de jonge Nero de
Romeinse god Mercurius ontmoet, de god van de
handel en de winst. Duistere intriges, hebzucht,
macht, horror- en gruwelelementen, mystiek en
hekserij bepalen de verhaallijn en vullen de
historische waarheden aan.
Aantal genomineerde
albums van Delaby: 5/404
Aantal genomineerde
albums van Dufaux: 22/404
|
|
|
Weetjes:
In 1986 verschijnt bij Uitgeverij Archers
het album Lucius 1: De Grijns van de Moeraal,
getekend door de Spanjaard Xavier Musquera.
Nero heet voluit Lucius
Domitius Nero. Op de achterflap van
Lucius 1 staat "Te verschijnen:
De Man met het Gouden Masker", maar
zover zou het niet komen. Dufaux vindt het tekenwerk
ondermaats • Bij een eerste ontmoeting
tussen Dufaux en Delaby polst de scenarist of
Delaby Italië een leuk land vindt. Eigenlijk
heeft Dufaux een verhaal in gedachten dat zich
in Rome afspeelt in de tweede helft van de 19de
eeuw. Een wederzijdse belangstelling voor films
over het oude Rome doet het duo besluiten Lucius
te herwerken wat al vlug leidt naar het creëren
van een compleet nieuwe serie, maar wel met
keizer Nero in een hoofdrol: Murena
• Op zijn 18de neemt Delaby deel aan een
striptekenwedstrijd. Hij wordt pas vierde, maar
de beste tien mogen langsgaan bij Lombard.
De uitgeverij toont interesse, maar Delaby's
legerdienst stelt zijn carrière eventjes
uit • Afgezwaaid en met een diploma van
typograaf op zak, start Delaby's carrière...
in een supermarkt. Vijf jaar lang werkt hij
aanvankelijk achter de kassa en als rekkenvuller,
later als afdelingschef. 's Avonds en in het
weekend blijft hij gelukkig tekenen •
Hij neemt opnieuw contact op met Lombard en
wordt voorgesteld aan Yves Duval
die voor hem een resem historische kortverhalen
schrijft over vikingen, over tsaren, over de
Napoleontische oorlogen,... die vanaf 1987 allen
verschijnen in Kuifje. Ook Jean-Luc
Vernal maakt gebruik van Delaby's tekendiensten.
In die eerste periode vangt hij zo'n 20 euro
per plaat • Bran, een eerste
lang verhaal op scenario van Vernal verschijnt
in 1993 in album. Bedoeling is er een reeks
van te maken, maar het klikt niet tussen het
duo. Delaby vindt hem te dominant en beweert
dat Vernal niet luistert naar kritiek van zijn
tekenaars. Als voorbeeld noemt hij hierbij de
reeks Jugurtha door Franz
en Vernal. een reeks die Delaby graag had willen
overnemen, maar dan duidelijk met een andere
scenarist • Voor het tekenen van personages
inspireert Delaby zich op acteurs en actrices.
Agrippina is gebaseerd op de Franse actrice
Carole Bouquet, Poppaea op
de Italiaanse Sophia Loren
in haar jonge jaren en Massam op de Amerikaanse
acteur Jack Palance •
De eerste druk van Murena 1 heeft een
compleet andere inkleuring: feller en ook wel
zielloos. Voor de opnieuw ingekleurde herdruk
tekent Delaby een nieuwe cover. Benn
(= André Beniest) helpt
Delaby trouwens een handje voor de inkleuring
van deel 2 • Delaby's reeks vóór
Murena is De Poolster, maar
da's een spijtige historie. De film en het boek
In de Naam van de Roos van
Umberto Eco maken een grote indruk
op Delaby: daar moet hij iets mee doen. Lombard
keurt het goed en zoekt een scenarist. Het wordt
de romanschrijver Luc Dellisse.
Zijn eerste synopsis is perfect, de uitwerking
voor het scenario van het eerste album is dat
al heel wat minder. Deel twee is nog slechter
en Delaby's kritiek glijdt van de scenarist
af. Hij wil niets aan het scenario veranderen,
ook al zitten er flagrante fouten in, bijvoorbeeld
de zwemscène onder water dat letterlijk
een paar uur duurt. Deel 3 is een ramp en Delaby
klaagt bij toenmalig Kuifje-hoofdredacteur
Yves Sente. Ondertussen ontmoet
Delaby Dufaux die zeer te spreken is over de
tekeningen van De Poolster. Hij stelt
een samenwerking voor. Als Dellisse met zijn
vierde verhaal komt, houdt Delaby het na 19
pagina's voor bekeken. Ook Lombard vindt de
kwaliteit lamentabel, stopzetting is geen probleem.
De acht aangekondigde titels op de achterflap
van De Poolster-albums zijn er opgeplaatst
na een overeenkomst tussen Dellisse en Lombard
en geheel zonder medeweten van Delaby. Het contract
voor minstens vijf albums van De Poolster
wordt in overeenstemming met Lombard ontbonden.
Het blijft bij de drie verschenen strips. Delaby
kan nu voluit voor Dufaux en Dargaud
werken • Aan Murena 1 spendeert
Delaby vier jaar werk. Hij tekent het integraal
op de kantoren van uitgeverij Lombard •
Ook leuk om te weten: in 2000 tekent Delaby
bij elke thuismatch van voetbalclub Excelsior
Moeskroen een strippagina. Een samenwerking
dat niet lang duurt door het stijgende succes
van de reeks Murena. |
|