MURENA hoofdstuk 1

Purper en Goud

D A T A S H E E T
Tekenaar:
Philippe Delaby
Scenarist:
Jean Dufaux
Uitgever:
Dargaud
Eerste druk: 1997
Oorspronkelijke titel:
Murena 1: Pourpre et l'Or
Uitvoering:
SC, kleur
Plot: Rome, 54 na Christus. Keizer Claudius kijkt in een beperkt gezelschap naar gladiatorengevechten die amper iemand lijkt te interesseren. Claudius' zoon Britannicus en aangenomen zoon Nero betreden de arena na het gevecht en redden de Nubische overwinnaar uit de klauwen van de wrede en bloeddorstige Claudius. Nero is niet opgetogen met Claudius' favoritisme jegens de piepjonge Britannicus. Het huwelijk van Agrippina met Claudius is gearrangeerd door de sluwe Aggripina om Nero te laten erkennen en hem ooit als keizer te zien. Maar om dat doel te bereiken moeten een paar personen sterven.
Topwaardering: Hoewel Delaby al meteen in zijn professionele stripcarrière verschillende historische tijdperken bewandelt, valt het succes niet onmiddellijk uit de lucht. Vandaag is hij één van de beste historische striptekenaars. Een verdiende titel. Dufaux is (maar) op zijn best als hij de geschiedenis mag herschrijven, al piept zijn fascinatie voor onverklaarbare mystiek even de hoek om in het begin van het verhaal waar de jonge Nero de Romeinse god Mercurius ontmoet, de god van de handel en de winst. Duistere intriges, hebzucht, macht, horror- en gruwelelementen, mystiek en hekserij bepalen de verhaallijn en vullen de historische waarheden aan.
Aantal genomineerde albums van Delaby: 5/404
Aantal genomineerde albums van Dufaux: 22/404
 
Weetjes: In 1986 verschijnt bij Uitgeverij Archers het album Lucius 1: De Grijns van de Moeraal, getekend door de Spanjaard Xavier Musquera. Nero heet voluit Lucius Domitius Nero. Op de achterflap van Lucius 1 staat "Te verschijnen: De Man met het Gouden Masker", maar zover zou het niet komen. Dufaux vindt het tekenwerk ondermaats • Bij een eerste ontmoeting tussen Dufaux en Delaby polst de scenarist of Delaby Italië een leuk land vindt. Eigenlijk heeft Dufaux een verhaal in gedachten dat zich in Rome afspeelt in de tweede helft van de 19de eeuw. Een wederzijdse belangstelling voor films over het oude Rome doet het duo besluiten Lucius te herwerken wat al vlug leidt naar het creëren van een compleet nieuwe serie, maar wel met keizer Nero in een hoofdrol: Murena • Op zijn 18de neemt Delaby deel aan een striptekenwedstrijd. Hij wordt pas vierde, maar de beste tien mogen langsgaan bij Lombard. De uitgeverij toont interesse, maar Delaby's legerdienst stelt zijn carrière eventjes uit • Afgezwaaid en met een diploma van typograaf op zak, start Delaby's carrière... in een supermarkt. Vijf jaar lang werkt hij aanvankelijk achter de kassa en als rekkenvuller, later als afdelingschef. 's Avonds en in het weekend blijft hij gelukkig tekenen • Hij neemt opnieuw contact op met Lombard en wordt voorgesteld aan Yves Duval die voor hem een resem historische kortverhalen schrijft over vikingen, over tsaren, over de Napoleontische oorlogen,... die vanaf 1987 allen verschijnen in Kuifje. Ook Jean-Luc Vernal maakt gebruik van Delaby's tekendiensten. In die eerste periode vangt hij zo'n 20 euro per plaat • Bran, een eerste lang verhaal op scenario van Vernal verschijnt in 1993 in album. Bedoeling is er een reeks van te maken, maar het klikt niet tussen het duo. Delaby vindt hem te dominant en beweert dat Vernal niet luistert naar kritiek van zijn tekenaars. Als voorbeeld noemt hij hierbij de reeks Jugurtha door Franz en Vernal. een reeks die Delaby graag had willen overnemen, maar dan duidelijk met een andere scenarist • Voor het tekenen van personages inspireert Delaby zich op acteurs en actrices. Agrippina is gebaseerd op de Franse actrice Carole Bouquet, Poppaea op de Italiaanse Sophia Loren in haar jonge jaren en Massam op de Amerikaanse acteur Jack Palance • De eerste druk van Murena 1 heeft een compleet andere inkleuring: feller en ook wel zielloos. Voor de opnieuw ingekleurde herdruk tekent Delaby een nieuwe cover. Benn (= André Beniest) helpt Delaby trouwens een handje voor de inkleuring van deel 2 • Delaby's reeks vóór Murena is De Poolster, maar da's een spijtige historie. De film en het boek In de Naam van de Roos van Umberto Eco maken een grote indruk op Delaby: daar moet hij iets mee doen. Lombard keurt het goed en zoekt een scenarist. Het wordt de romanschrijver Luc Dellisse. Zijn eerste synopsis is perfect, de uitwerking voor het scenario van het eerste album is dat al heel wat minder. Deel twee is nog slechter en Delaby's kritiek glijdt van de scenarist af. Hij wil niets aan het scenario veranderen, ook al zitten er flagrante fouten in, bijvoorbeeld de zwemscène onder water dat letterlijk een paar uur duurt. Deel 3 is een ramp en Delaby klaagt bij toenmalig Kuifje-hoofdredacteur Yves Sente. Ondertussen ontmoet Delaby Dufaux die zeer te spreken is over de tekeningen van De Poolster. Hij stelt een samenwerking voor. Als Dellisse met zijn vierde verhaal komt, houdt Delaby het na 19 pagina's voor bekeken. Ook Lombard vindt de kwaliteit lamentabel, stopzetting is geen probleem. De acht aangekondigde titels op de achterflap van De Poolster-albums zijn er opgeplaatst na een overeenkomst tussen Dellisse en Lombard en geheel zonder medeweten van Delaby. Het contract voor minstens vijf albums van De Poolster wordt in overeenstemming met Lombard ontbonden. Het blijft bij de drie verschenen strips. Delaby kan nu voluit voor Dufaux en Dargaud werken • Aan Murena 1 spendeert Delaby vier jaar werk. Hij tekent het integraal op de kantoren van uitgeverij Lombard • Ook leuk om te weten: in 2000 tekent Delaby bij elke thuismatch van voetbalclub Excelsior Moeskroen een strippagina. Een samenwerking dat niet lang duurt door het stijgende succes van de reeks Murena.