Plot:
Tijdens een toneelopvoering die Suske, Wiske
en Lambik (als schermleraar) bijwonen, schrikt
een actrice voor een reusachtige, vliegende,
groene vleermuis. De gids van het kasteel van
Beersel vertelt de eeuwenoude legende over de
vleermuis waarna het trio nauw betrokken raakt
met het mysterie. De ontmoeting met oude bekende
Priem, de blinde hypnotiseur uit De Tartaarse
Helm, doet hen uiteindelijk reizen in de
tijd om in het verleden naar noodzakelijke antwoorden
te zoeken.
Topwaardering:
Al een paar keer vermeld en 't zal niet de laatste
keer zijn: de Vlaamse striplezer beschouwt de
middeleeuwen als meest favoriete historische
periode. We gaan het niet blijven bewijzen.
De tijdreis onder hypnose en zonder Teletijdmachine
is dus weer eens mooi meegenomen. De aannemelijk
authentieke sfeer, het knap uitgewerkte klassieke
thema van een verborgen schat en een gemaskerde
snoodaard die tot het eind van het verhaal zijn
identiteit verborgen houdt en simpelweg een
boeiend scenario vol mysterie, tillen het niveau
van dit album boven de andere Blauwe Reeks-albums
uit. Belgischer kon bijkans niet met de naam
van een Belgisch dorpje in de titel. De humor
van vooral Lambik — toen nog een onvervalste
held tussen zijn fratsen door — is na
meer dan vijftig jaar misschien gedateerd (alhoewel),
maar dat bedekken we liefdevol onder de met
fluweel gevoerde mantel der nostalgie.
Aantal genomineerde albums van Vandersteen:
51/404
|
|
|
Weetjes:
De Schat van Beersel volgt op De
Tartaarse Helm waarvoor Vandersteen
op vraag van Lombard, de uitgever
van het weekblad Kuifje, een reis mocht
maken naar Venetië om er zich te documenteren.
Voor De Schat van Beersel zoekt Vandersteen
het dichter bij de deur. Sinds 1944 woont Vandersteen
immers in het Brusselse en Beersel ligt op amper
13 km van de hoofdstad • Vandersteen gebruikt
voor de start van dit o zo geroemde album een
echt gebeurd cultureel evenement en een ongeluk
dat er plaatsvindt. Verschillende openluchttoneelvoorstellingen
in het kasteel van Beersel worden in de jaren
vijftig georganiseerd door de Vlaamse schrijver
Jean Ray (ware naam: Jean
Raymond de Kremer) op wiens werk al
strips zijn gebaseerd of die hij zelf heeft
geschreven: Edmund Bell, Harry Dickson,
Het Spookeiland, De Zwarte Veroveraar en
zelfs een paar verhalen van Thomas Pips.
Vandersteen heeft een paar van deze opvoeringen
bijgewoond, hoogstwaarschijnlijk ook het stuk
Yolande van Beersel waarin de acteur
André Gevrey zijn collega
Yvan Dominique on stage
verwondt • Nog meer geschiedkundige waarheden:
de dynastie van de van Witthems
regeerde in de middeleeuwen écht over
het kasteel van Beersel • Het wapenschild
van Hendrik III van Witthem
tekent Vandersteen trouw na van eeuwenoude gravures.
Op de wondermooie aankondigingscover van het
weekblad Kuifje komt het wapenschild
in al zijn glorie voor. Sporadisch is het ook
te zien in het album • Hoewel Vandersteen
zich ter dege documenteert, besluit hij toch
de 17de-eeuwse versie van het kasteel van Beersel
te gebruiken voor Suske en Wiskes reis in de
tijd naar de 15de eeuw. Het slot dateert van
1300 • De gids uit het verhaal heeft echt
bestaan. Isidoor Mahu luidt
zijn naam. In 1952 is hij dertig jaar, heel
wat jonger dan de gids van Vandersteen. Bovendien
heeft hij maar één broer (geen
tweeling) in plaats van twee • Voor de
herdruk met rode cover, nummer 111 in de reeks,
worden negen platen uit het verhaal geflikkerd.
Diverse scènes zijn ingekort of compleet
weggelaten • De heks Alwina heeft een
neusje weg van de toverkol uit De Tuftuf-Club
dat op hetzelfde moment wordt voorgepubliceerd
in de krant • De periode van voorpublicatie
in Kuifje (23 juli 1952 tot 8 oktober
1953) valt in een ontzettend vruchtbare periode
voor de creatieve geest van Vandersteen. Naast
de Suske en Wiske-verhalen levert hij
Tijl Uilenspiegel 2: Fort Oranje af,
in Ons Volkske verschijnt voor 't eerst
de bijbelstrip Judi en voor de Brusselse
krant La Libre Belgique lanceert hij
Bessy onder de titel Les Pionniers.
De reeks Bessy zou het veertig jaar
uitzingen en meer dan honderd miljoen albums
verkopen in binnen- en buitenland, met Duitsland
op kop. Twee maanden na het afsluiten van De
Schat van Beersel ziet de gagstrip 't
Prinske het levenslicht in het weekblad
Kuifje • Het weekblad is hot
in deze tijd. Ruim twee jaar na het einde van
De Schat van Beersel worden het verhaal
en een Kuifje-cover van Vandersteen
hernomen in de Italiaanse versie van het weekblad!
Het eerste nummer van Tintin Italia verschijnt
op 31 september 1955 en haalt amper een 25-tal
nummers • Niet alleen scoort dit Suske
en Wiske-verhaal torenhoog in onze BelgenTop,
ook in andere toplijsten steekt het verhaal
erbovenuit. In verschillende pop polls die het
weekblad Kuifje in 1952 en 1953 organiseert,
gaat Vandersteen met nummer 1-posities lopen
bij zowel Nederlandstalige als Franstalige lezers.
Naar verluidt tot ergernis van Hergé
die de populariteit van zijn Kuifje
daardoor ziet zakken • Kwantiteit genereert
procentueel gezien evenveel kwaliteit als het
werk van veel andere auteurs in deze lijst.
Willy Vandersteen zet maar liefst 51 verschillende
albums uit verschillende reeksen achter zijn
naam en is daarmee de meest genomineerde stripauteur
qua hoeveelheid albums. Op punten wint Jean
Van Hamme met ruime voorsprong (we
spreken niet over een straatlengte, maar over
een hele woonwijk) op al de rest • Slechts
één album uit de Blauwe Reeks
wordt geen enkele keer genoemd: De Gezanten
van Mars. |
|