D
A T A S H E E T |
Tekenaar:
Jean-Philippe Stassen
Scenarist:
Denis Lapière
Uitgever:
Dupuis
Collectie:
Vrije Vlucht
Eerste druk:
1992 (deel 1)
1993 (deel 2)
1999 (Integrale)
Oorspronkelijke titel:
Le Bar du Vieux Français
Uitvoering:
HC, kleur |
|
Plot:
Célestin en Leila zijn twee rijpe kinderen.
De eerste vlucht weg uit zijn geboortedorpje
in het hartje van Afrika en wil naar het rijke
westen, naar Europa. De Marrokaanse Leila trekt
weg uit Frankrijk waar ze is geboren en wil
naar Marroko, het land van haar grootouders.
Hun turbulente pad kruist elkaar op een weinig
denkbare plaats: een schamele bar van een oude
Fransman, midden in de woestijn, maar ze kunnen
niet samenblijven. De Fransman vertelt enkele
van zijn bezoekers hun love story met
hun brieven als bronnenmateriaal. Om met elkaar
te kunnen communiceren hebben Célestin
en Leila namelijk afgesproken elkaar brieven
te schrijven via de bar van de oude Fransman.
Topwaardering:
Als we Samber als een historische liefdesroman
beschouwen, dan kunnen we het bezielde Brieven
uit de Bar met ons volle verstand de hoogst
genoteerde liefdesroman noemen. De omschrijving
van een moderne Romeo en Julia-variant,
maar dan zonder de families Montaigu en Capulet,
vinden we nog te weinig welluidend om de aangrijpende
liefdeshistorie weer te geven van twee mensen
die net buiten hun maatschappij staan en elkaar
(net niet) vinden. Elke lezer moet erkennen
dat Brieven uit de Bar een grote en
ontroerende indruk nalaat. Denis Lapière
maakt van vertelkunde een vertelkunst terwijl
Stassen met zijn illustratieve
tekenstijl refereert naar de Klare Lijn: helder
en duidelijk van kleur, zoals veel Afrikaanse
kunst, maar met dikkere zwarte lijnen. Bijna
als glas-in-loodramen. Brieven uit de Bar
is daarom meer dan zomaar een meesterwerk.
Aantal genomineerde
albums van Stassen: 2/404
Aantal genomineerde albums van Lapière:
3/404
|
|
|
Weetjes:
Als vijftienjarige knaap raakt de jonge Stassen
in de Waalse stad Luik in aanraking met de politie
die hem op heterdaad betrapt. Om zijn boete
te kunnen betalen kan hij via een Marrokaanse
vriend een betaalde strip in opdracht maken
over migratie, zijn eerste stripverhaal •
Een jaar later verlaat hij Luik en reist kriskras
door Europa. In Parijs gaat hij bijvoorbeeld
naar de punkconcerten van The Clash
waar hij gek op is. Hij trekt op met mensen
van de punkband en mag er aan de slag als roadie
• Tussen het touren in Frankrijk en onder
andere Nederland door experimenteert hij met
graffitti en illustraties voor een muziekblad
van een vriendin • Lapière is de
eigenaar van een boekenwinkel in Charleroi vooraleer
hij zijn eerste stripscenario's schrijft voor
jeugdvriend Éric Maltaite,
de zoon van Will (=
Willy Maltaite, de tekenaar van Baard
en Kale). Ze verschijnen in Robbedoes.
Voor l'Echo des Savannes schrijft hij
de strip Mono Jim dat alweer getekend
wordt door Éric Maltaite. Kort daarop
ontmoet hij de zeventienjarige Stassen waarvoor
hij kortverhalen schrijft die voorgepubliceerd
worden in l'Echo des Savannes. De zwarte
humoristische bundel Bahamas (1988)
en kort daarop Bullwhite (1989) over
het McCarthyisme, de communistenjacht in Hollywood,
verschijnen daarna als album bij Albin
Michel en zijn niet vertaald. De tekenstijl
twijfelt tussen Hergé
en Ted Benoit • Na deze
twee albums trekt Stassen opnieuw op reis en
spendeert ruim twee jaar in landen buiten Europa:
Senegal, Burkina Fasso, Mali, Algerije en Marroko.
Hij komt er aan de kost in restaurants en bars.
Vooral een lange reis in Marroko maakt hem verliefd
op het land en het Afrikaanse continent •
Liftend door de Sahara wordt Stassen eens afgezet
langs een piste, midden in de woestijn. Een
maand later neemt iemand de lifter mee •
Opnieuw in België zet Stassen een expositie
op met gouaches die hij in Noord-Afrika maakte.
Lapière is aangenaam verrast en stelt
een nieuwe samenwerking voor op basis van Stassens
reisverhalen. Het tweeluik Brieven uit de
Bar is geboren • Een jaar vóór
de publicatie van deel 1, neemt Lapière
de reeks Baard en Kale over van Stephen
Desberg. Na één kortverhaal
met Will tekent Sikorski daarna
de reeks Baard en Kale dat voluit de
detectivetoer opgaat • Als tekenaar bewondert
Stassen Hergé en vooral David
B. • De tekenstijl van Brieven
uit de Bar wordt omschreven als een turboversie
van de Klare Lijn • Bijna de helft van
het tweede deel wordt gerealiseerd in Tanger
• Brieven uit de Bar wint sinds
zijn eerste verschijning verschillende internationale
prijzen. In 2004 wordt het door het Franse ACBD
(l'Association des Critiques et des
Journalistes BD, een soort vereniging
voor stripjournalisten) naar aanleiding van
hun twintigjarig bestaan bekroond als beste
album van de laatste twintig jaar. |
|
|