HAUNTED KNIGHT / THE LONG HALLOWEEN /
DARK VICTORY / CATWOMAN: WHEN IN ROME
 
tekst: Jeph Loeb
tekeningen:
Tim Sale
release: 1993-1995

tekst: Jeph Loeb
tekeningen:
Tim Sale
release: 1999-2000


Heb je na het lezen van Batman:Year One de smaak te pakken? Dan is The Long Halloween het volgende boek voor op je leesstapel!

The Long Halloween pikt het verhaal een goed half jaar later weer op na de gebeurtenissen in Year One. De Falcone-maffiafamilie zwaait nog steeds de plak in Gotham en voor hen is dan ook een centrale rol weggelegd in deze whodunnit. En een detectiveverhaal dat is het zeker, een kant van Batman die vaak niet genoeg belicht wordt (he's the world's greatest detective after all). Het dertiendelige verhaal draait rond seriemoordenaar Holiday die, toepasselijk, telkens toeslaat op een (Amerikaanse) feestdag. Een element waar schrijver Jeph Loeb volop mee speelt, gezien het maandelijkse verschijningstempo: het verhaal speelde zich telkens af in dezelfde maand (en feestdag) als de verschijningsdatum van het desbetreffende deeltje. Holiday slaat een eerste keer toe tijdens Halloween en nog tot de volgende Halloween zullen er slachtoffers blijven vallen. Vandaar dus de clevere titel.

The Long Halloween toont vooral ook de transitie van Batmans tegenstanders van 'gewone' criminelen naar gemaskerde superslechteriken. Het is prachtig om te zien hoe Loeb (bijna) alle verhaallijnen uit Year One weet op te pikken en verder te ontwikkelen tot één vloeiend geheel. De Falcone-familie krijgt een hoofdrol toebedeeld, maar ook alle superschurken die hij ten tonele voert, passen perfect in deze wereld. Waar het emotionele hart van Year One bij Gordon lag, ligt die in The Long Halloween bij Harvey Dent en zijn tragische transformatie in Two-Face.

Jeph Loeb en Tim Sale waren niet aan hun proefstuk toe in Gotham. Alvorens aan dit epos te werken, maakten ze drie Halloweenspecials (later gebundeld als Haunted Knight), een idee waar ze later op verder gebouwd hebben in The Long Halloween.

Loeb is een schrijver die zijn verhaal en manier van vertellen moeiteloos aanpast aan zijn tekenaar. Zo werkt Sale het liefst van al met slechts enkele prenten op een pagina (zijn ideaal is drie), en Loeb past zich meesterlijk aan dit tempo aan. Hij geeft Sale de ruimte om de tekeningen te laten ademen en te werken met vaak adembenemende prenten. Loeb construeert een verhaal dat Tim Sale de kans geeft om alles te tekenen wat zijn hartje begeert. Ieder deeltje brengt een nieuwe slechterik uit de lange rogue's gallery van Batman ten tonele. Deze manier van werken zal Loeb in zijn latere carriere nog vele malen herhalen met andere tekenaars (zie ook Hush), maar nooit zo succesvol als met Tim Sale. Samen maakten ze nog verschillende Marvel-verhalen die ook de moeite lonen om op te sporen.

Ook wel leuk om te vermelden: niet alleen de verhaallijn is erg geïnspireerd door het werk van Frank Miller. Ook Sale is duidelijk geïnspireerd door hem. Kijk maar naar zijn 'dode' lijnvoering gekoppeld aan een zwaar (en vaak vlekkerig) schaduwgebruik, iets wat je ook terugvindt in Millers The Dark Knight Returns. Gaandeweg zie je Sale meer en meer evolueren naar zijn eigen stijl, al blijven die stijlkenmerken van Miller steeds aanwezig.

The Long Halloween kende ook nog een vervolg in Dark Victory (1999-2000). Opnieuw volgens hetzelfde, ondertussen vertrouwde principe: een dertiendelige reeks met een seriemoordernaar (ditmaal The Hangman) die toeslaat. Deze keer speelt het zich af in het derde en vierde jaar van Batmans carrière. Centraal staat de territoriumstrijd tussen Two-Face en de overgebleven leden van de Falcone-maffiafamilie. Het verhaal introduceert ook Robin, The Boy Wonder in de mythos en is het sluitstuk voor verschillende personages die zijn geïntroduceerd in Year One.

In 2004 volgde er nog een laatste vervolg door Loeb en Sale: Catwoman: When in Rome. Het verhaal loopt parrallel met de gebeurtenissen uit Dark Victory en toont wat er met Catwoman gebeurde in de periode dat we haar niet zagen tussen Valentijn en Thanksgiving. When in Rome wijkt af van de structuur van zijn voorgangers. Het verhaal telt zes deeltjes (minder dan de helft van zijn voorgangers) en is veel meer een karakterstudie van een van de favoriete personages uit de Loeb/Sale-verhalen. Het verhaal sluit desalniettemin naadloos aan bij de twee hoofdverhalen. En dan zwijg ik nog over de adembenemende tekeningen van Sale dit zichzelf andermaal overtreft.

Als je een beetje vertrouwd bent met Christopher Nolans Batman-trilogie zal je tijdens het lezen meteen merken waar hij, voor een deel, zijn mosterd heeft gehaald. Batman Begins is overvloedig beïnvloed door The Long Halloween (en Year One uiteraard), elementen zie je ook opduiken in The Dark Knight en zelfs in de nieuwe The Dark Knight Rises zie je in Selina Kyle/Catwoman heel wat invloeden doorsijpelen uit, onder andere, When in Rome.
tekst: Jeph Loeb
tekeningen:
Tim Sale
release: 1996-1997

tekst: Jeph Loeb
tekeningen:
Tim Sale
release: 2004
 
BESPREKING: KRISTOF SPAEY
 


© De Stripspeciaalzaak, 2012