|
|
tekst:
Jeph Loeb
tekeningen: Tim Sale
release: 1993-1995 |
|
|
|
tekst:
Jeph Loeb
tekeningen: Tim Sale
release: 1999-2000 |
|
|
Heb je na het lezen van Batman:Year
One de smaak te pakken? Dan is The Long Halloween
het volgende boek voor op je leesstapel!
The Long Halloween pikt het verhaal een goed half jaar
later weer op na de gebeurtenissen in Year One. De Falcone-maffiafamilie
zwaait nog steeds de plak in Gotham en voor hen is dan ook een
centrale rol weggelegd in deze whodunnit. En een detectiveverhaal
dat is het zeker, een kant van Batman die vaak niet genoeg belicht
wordt (he's the world's greatest detective after all).
Het dertiendelige verhaal draait rond seriemoordenaar Holiday
die, toepasselijk, telkens toeslaat op een (Amerikaanse) feestdag.
Een element waar schrijver Jeph Loeb volop mee
speelt, gezien het maandelijkse verschijningstempo: het verhaal
speelde zich telkens af in dezelfde maand (en feestdag) als de
verschijningsdatum van het desbetreffende deeltje. Holiday slaat
een eerste keer toe tijdens Halloween en nog tot de volgende Halloween
zullen er slachtoffers blijven vallen. Vandaar dus de clevere
titel.
The Long Halloween toont vooral ook de transitie van
Batmans tegenstanders van 'gewone' criminelen naar gemaskerde
superslechteriken. Het is prachtig om te zien hoe Loeb (bijna)
alle verhaallijnen uit Year One weet op te pikken en
verder te ontwikkelen tot één vloeiend geheel. De
Falcone-familie krijgt een hoofdrol toebedeeld, maar ook alle
superschurken die hij ten tonele voert, passen perfect in deze
wereld. Waar het emotionele hart van Year One bij Gordon lag,
ligt die in The Long Halloween bij Harvey Dent en zijn
tragische transformatie in Two-Face.
Jeph Loeb en Tim Sale waren niet aan hun proefstuk
toe in Gotham. Alvorens aan dit epos te werken, maakten ze drie
Halloweenspecials (later gebundeld als Haunted Knight),
een idee waar ze later op verder gebouwd hebben in The Long
Halloween.
Loeb is een schrijver die zijn verhaal en manier van vertellen
moeiteloos aanpast aan zijn tekenaar. Zo werkt Sale het liefst
van al met slechts enkele prenten op een pagina (zijn ideaal is
drie), en Loeb past zich meesterlijk aan dit tempo aan. Hij geeft
Sale de ruimte om de tekeningen te laten ademen en te werken met
vaak adembenemende prenten. Loeb construeert een verhaal dat Tim
Sale de kans geeft om alles te tekenen wat zijn hartje begeert.
Ieder deeltje brengt een nieuwe slechterik uit de lange rogue's
gallery van Batman ten tonele. Deze manier van werken zal
Loeb in zijn latere carriere nog vele malen herhalen met andere
tekenaars (zie ook Hush),
maar nooit zo succesvol als met Tim Sale. Samen maakten ze nog
verschillende Marvel-verhalen die ook de moeite
lonen om op te sporen.
Ook wel leuk om te vermelden: niet alleen de verhaallijn is erg
geïnspireerd door het werk van Frank Miller.
Ook Sale is duidelijk geïnspireerd door hem. Kijk maar naar
zijn 'dode' lijnvoering gekoppeld aan een zwaar (en vaak vlekkerig)
schaduwgebruik, iets wat je ook terugvindt in Millers The
Dark Knight Returns. Gaandeweg zie je Sale meer en meer
evolueren naar zijn eigen stijl, al blijven die stijlkenmerken
van Miller steeds aanwezig.
The Long Halloween kende ook nog een vervolg in Dark
Victory (1999-2000). Opnieuw volgens hetzelfde, ondertussen
vertrouwde principe: een dertiendelige reeks met een seriemoordernaar
(ditmaal The Hangman) die toeslaat. Deze keer speelt het zich
af in het derde en vierde jaar van Batmans carrière. Centraal
staat de territoriumstrijd tussen Two-Face en de overgebleven
leden van de Falcone-maffiafamilie. Het verhaal introduceert ook
Robin, The Boy Wonder in de mythos en is het sluitstuk voor verschillende
personages die zijn geïntroduceerd in Year One.
In 2004 volgde er nog een laatste vervolg door Loeb en Sale: Catwoman:
When in Rome. Het verhaal loopt parrallel met de gebeurtenissen
uit Dark Victory en toont wat er met Catwoman gebeurde
in de periode dat we haar niet zagen tussen Valentijn en Thanksgiving.
When in Rome wijkt af van de structuur van zijn voorgangers.
Het verhaal telt zes deeltjes (minder dan de helft van zijn voorgangers)
en is veel meer een karakterstudie van een van de favoriete personages
uit de Loeb/Sale-verhalen. Het verhaal sluit desalniettemin naadloos
aan bij de twee hoofdverhalen. En dan zwijg ik nog over de adembenemende
tekeningen van Sale dit zichzelf andermaal overtreft.
Als je een beetje vertrouwd bent met Christopher Nolans
Batman-trilogie zal je tijdens het lezen meteen merken
waar hij, voor een deel, zijn mosterd heeft gehaald. Batman
Begins is overvloedig beïnvloed door The Long Halloween
(en Year One uiteraard), elementen zie je ook opduiken
in The Dark Knight en zelfs in de nieuwe The Dark
Knight Rises zie je in Selina Kyle/Catwoman heel wat invloeden
doorsijpelen uit, onder andere, When in Rome. |
|
|
tekst:
Jeph Loeb
tekeningen: Tim Sale
release: 1996-1997 |
|
|
|
tekst:
Jeph Loeb
tekeningen: Tim Sale
release: 2004 |
|
|