Niettegenstaande
Claus D. Scholz prima werk levert in het
begin van zijn bijdrage aan De Rode Ridder haken
er toch fans van vooral Karel Biddeloos
periode af. Dat het onder Claus niet meer hetzelfde is,
is geen vergezocht argument. Tijdens Biddeloos latere periode
haken er overigens nog veel meer lezers af. Sommigen zweren
toen al bij de verhalen van Willy Vandersteens
eerste periode, anderen verfoeien de sf-ingreep van Biddeloo
en stoppen al bij die albums hoewel de algemene verkoop
in die periode en de jaren daarna pieken kent. Sinds die
hoogdagen in de jaren 1970 en 1980 zakt de verkoop gestaag.
Dat fenomeen ondervindt dus ook Claus. De verkochte oplage
slinkt dramatisch tot een keuze van de uitgeverij noodzakelijk
is. Een stopzetting van de reeks dreigt andermaal.
In tegenstelling tot wat rabiate De Rode Ridder-fans
bij hoog en laag beweren, is de verkoop van De Rode
Ridder niet in elkaar gestuikt sinds Fabio
Bono en Marc Legendre de reeks
hebben overgenomen. Het tegendeel is waar: zij hebben de
reeks qua verkoop gered en weer op de rails gezet, weliswaar
in een compleet ander treinstel. Nieuwsgierigheid bij striplezers
die de reeks al langer hadden opgegeven, doet hen terugkeren
naar De Rode Ridder. Anderen zijn gewonnen voor
de nieuwe start met een Rode Ridder anno nu met moderne
voorbeelden en successen van onder meer Game of Thrones
in het achterhoofd: rauw, ruig, duister, een minder afgeborstelde
held met een trauma dat in flashbackscènes opflakkert.
En hij heeft een stoppelbaardje. Vernieuwing is er alvast
ook op het gebied van de paginaopbouw. Vrij van Vlaamse
krantenstriptradities beschouwt Bono een pagina als een
geheel van creatieve mogelijkheden waarbij hij het strakke
patroon van vier even hoge, brave strookjes uit de weg gaat.
Volgens Legendre is vernieuwing een voorwaarde van Standaard
Uitgeverij bij het overnemen van de reeks. Dat
zou niet evident zijn, aldus Legendre: "Hoe moet je
zo'n reeks vernieuwen terwijl je de diehard fan niet ontgoochelt
of tegen je in het harnas jaag?" Het is van bij het
begin wel de bedoeling dat Johan in een langere cyclus,
die met De Uitverkorene (deel 250, 2016) begint,
evolueert waarbij hij bijvoorbeeld ook zijn baardje zou
verliezen tijdens zijn queeste om het nieuwe personage Allis
op vraag van Merlijn naar Camelot te brengen.
In huidige bingewatchttijden wordt het geduld van de lezers
evenwel op de proef gesteld. Er wordt online gemord, het
schiet niet op en men stelt het nieuwe uiterlijk van Johan
in vraag. Dat zijn allerminst geen honderden reacties bij
elkaar, maar de hardste schreeuwers overstemmen sowieso
een zwijgende meerderheid. Standaard Uitgeverij draait bij
en wil af van een langdurige cyclusformule, nochtans een
beproefde methode om kijkers aan tv-reeksen verslingerd
te maken. Een cyclus van een stripreeks, waaraan auteurs
een paar jaar moeten kunnen werken, is uiteraard helemaal
niet hetzelfde als een tv-reeks waarvan alle afleveringen
van één seizoen tegenwoordig jaarlijks op
één dag tegelijk op streamingdiensten worden
gelost. Marc Legendre past zich aan. Vanaf De Hellehond
(deel 258, 2018) is De Rode Ridder weer meer
te lezen als een opeenvolging van complete verhalen hoewel
hij op de achtergrond nog onderwerpen uit de langere cyclus
smokkelt. Legendre zegt hierover dat vraagtekens regelmatig
door punten vervangen worden om daarna te starten met een
schone lei... En ondertussen krijgt hij van lezers de vraag
wanneer er weer een langere cyclus komt. Wie heeft de wijsheid
dan nog in pacht?
De Vuurproef hoort nog bij de Uitverkorene-cyclus.
Na onder meer een tussenstop op een paradijselijk ogend
eiland dat in werkelijkheid een verschrikkelijk oord is,
komen Johan en zijn aan hem opgedrongen sidekick Allis aan
in de stad Véras waar ze wat duiten kunnen verdienen
door aan een gevaarlijke vuurproef deel te nemen. Allis
is een personage uit de hernieuwde romanreeks die uitgeverij
Manteau in 2012 herlanceert met Marc Legendre
als schrijver. Manteau publiceert twee boeken met coverillustraties
van de Amerikaanse illustrator Randy Gallegos,
die later nog een proef tekent voor de Storm-spin-off
De Kronieken van Roodhaar. Ook de schurk Malfrat,
het begin van het eerste boek, De Vloek van Malfrat,
en de hoofdintrige recupereert Legendre voor de stripreeks.
Stukken uit het tweede boek, De Gevangene van de Sultan
(2013) bewerkt hij later voor Het Bloedkleed (deel
261, 2019). Hij heeft ook nog een manuscript geschreven
voor een derde roman, maar Manteau trekt de stekker uit
de jeugdromanreeks na een tegenvallende verkoop.
We leren Allis als een volhardend, dapper, seksueel zelfbewust
meisje kennen dat Johan meermaals in woord en daad op zijn
plaats zet, soms speels en plagend om haar vingers windt
en net zo goed aantoont dat ze zelf haar mannetje kan staan.
In die mate zelfs dat ze Johan in feite vaak van het toneel
speelt. Ook in De Vuurproef komt het tot verbale
uitdagingen. Als Johan een armzalige beurzensnijder, die
hem net beroofde, met het plat van zijn zwaard een lesje
wil leren, merkt Allis op: "Moet jij niet altijd eerbaar,
fatsoenlijk en correct handelen en het goede voorbeeld geven?
Met een zwaard tegen een dolk is weinig eervol voor een
ridder van de Ronde Tafel." En wat later, nadat ze
heeft gezien dat Johan zich heeft geschoren: "Camelot
is meer jouw stijl, denk ik. Mooie kleren, eten met een
lepel, begeerlijke jonkvrouwen met madeliefjes in hun haar."
Qua vooroordelen laat Allis zich danig misleiden om zich
een mening te vormen. En wanneer ze vraagt of Johan ooit
verliefd is geweest, denkt hij niet spontaan aan Astra of
Galaxa, maar denkt hij terug aan een bloedige episode uit
zijn kruisvaardersverleden. Allis krijgt daar niets van
te horen. Johan vraagt haar enkel hetzelfde: "En jij?
Op jouw leeftijd hoor je een man en kinderen aan je rokken
te hebben." Daarop antwoordt ze:" Hoe vaak moet
ik herhalen dat ik ridder wil worden." Haar carrière
gaat duidelijk voor op het stichten van een gezinnetje.
De vuurproef houdt in dat deelnemers aan het spektakel twee
kansen krijgen om andere springers over een almaar hoger
oplaaiend vuur te overtroeven. Wie het laatst springt en
levend de andere kant bereikt, wint. Een makkie voor Johan
die moeiteloos meters ver kan springen. Een uitdager slaagt
ook in zijn sprong. Andere deelnemers, die allen met de
voeten vooruit springen, tonen vervolgens aan dat het te
gevaarlijk is om de sprong ongehavend uit te voeren. Johan
is aan de verliezende hand en wil een eind maken aan deze
dwaasheid, maar dat is dan toch buiten Allis gerekend. Met
een sierlijke buitelsprong springt ze door het vuur en landt
als een gymnaste met beide voeten naast elkaar. "Ga
je gang, je mag me slaan", werpt Allis Johan schalks
toe.
Dat constante steekspel van uitdagend gedrag lijkt puberaal,
maar het vormt in mijn ogen de ware sterkte van de stripreeks
in de handen van Fabio Bono en Marc Legendre. Johan moet
niet alleen op zijn hoede zijn voor de snode Malfrat die
hen op de hielen zit, hij heeft ook geen controle over Allis
die hij geacht is ongeschonden naar Camelot te brengen.
En ook al scheiden hun wegen een paar albums na de achtdelige
cyclus kunnen we ons momenteel geen verhaal indenken zonder
Allis. Hebben ze elkaar nodig? Welja...
DAVID
STEENHUYSE
|