Johan
en Allis stuiten op het binnenrijden van een dorp op oplichter
Candan die inspeelt op de angsten van goedgelovige dorpelingen
om amuletten aan te slijten. Bij een tweede ontmoeting herkent
Candan Johan terwijl de Rode Ridder een van diens Egyptische
amuletten herkent. Hij krijgt flashbacks naar zijn bloedige
kruisvaardersverleden. Wanneer Candan hem confronteert met
andere herinneringen, waardoor wij te weten komen waaraan
Johan zijn bijnaam te danken heeft, wordt Johan razend.
Het amulet legt wat later ook de ware gedaante van Allis
bloot.
Deze twee onthullende scènes zorgen voor ware schrikmomentjes
in dit album. Twee plotse wow-ervaringen die enkel tot dat
effect kunnen komen dankzij de opbouw in vorige delen sinds
het allereerste album dat Fabio Bono en
Marc Legendre samen maakten. Als er zich
iemand afvraagt waarom deze auteurs zonodig in cyclussen
met rode draden hun verhalen willen ontrafelen, dan weet
je het nu: diepgang, zingeving, oorzaak en gevolg. Zo vraagt
Allis in De Vuurproef (deel 254, 2017) nog of Johan
ooit verliefd was, waarop de ridder terugdenkt aan een vrouw
die we maar even te zien krijgen. In De Vervloekte Talisman
ontdekken we dat het om een plaatselijke schone in
Jeruzalem gaat. De verovering van die stad mondt uit in
een waar bloedblad waarbij de kruisvaarders beslissen om
elke moslimsoldaat die nog leeft te onthoofden. Op een berg
onthoofde vijanden zien we een bebloede Johan als mededader
voor de slachting. Aan het bloed dat van zijn lichaam en
kleren drupt, heeft hij zijn bijnaam de Rode Ridder te danken.
Nu, dat is wat Candan ons wil doen geloven. Johan legt hem
het zwijgen op met een vuistslag en spreekt hem vervolgens
tegen.
Of Candan de waarheid spreekt, laat Legendre even in het
midden, maar bij Allis is toch ook twijfel gerezen. Nadat
Johan opmerkt dat hij er geen idee van heeft wie of wat
Allis werkelijk is, antwoordt ze ad rem: "Zoals ik
ondertussen niet meer weet of jij een nobele ridder of een
verachtelijke beulsknecht bent." Johans "Je gelooft
wat je wilt geloven" is de voorbode voor weer een flashback
waarin een bebloede Johan door het brandende Jeruzalem dwaalt
en een verkrachting door kruisvaarders voor zijn ogen ziet
gebeuren. Zie De Vuurproef voor het vervolg van
deze scène. Op den duur vormen alle doorheen de albums
verspreide flashbackscènes een album op zich.
Op het eind staat Allis treurend stil bij alle onverklaarbare
zaken die ze intussen beleefde sinds Johan in haar leven
kwam. In dat onbegrip vinden de twee elkaar en valt ze in
zijn armen. Het is een voorlopig eindpunt, maar in Camelot
is er van alles gaande. De reeks loopt uiteraard verder
en beleeft hopelijk nog veel hoogtepunten, af en toe met
avontuurlijke zijsprongetjes van Standaard Uitgeverij
waarbij spin-offs, remakes, nevenreeksen en integralen mogelijk
zijn. Sommige auteurs trappelen van enthousiasme om aan
zo'n project te beginnen, van een spin-off over Galaxa en
Demoniah tot een reeks over de jeugdjaren van Johan. Zo
is er voor elk wat wils en bevestigt De Rode Ridder
zijn bestaan, in welke vorm dan ook, met een rijkgevuld
universum dankzij de variërende inbreng van inmiddels
een hele hoop tekenaars, scenaristen, assistenten, inkleurders,
letteraars, uitgevers... en fans, die de stripreeks in goede
en kwade dagen zijn blijven volgen!
Over fans gesproken; in het begin van het album duiken een
herbergier en het personage Bouts eventjes op. Het zijn
cameo's van de bezielde De Rode Ridder-fanaten
Martin Hofman (onder meer interviewer over
de stripreeks voor onze site en medewerker aan dit zestigdelige
overzicht) en Robert Harbers (de oprichter
van De
Rode Ridder Wiki). Fabio Bono tekent ze in het verjaardagsjaar
2019 als erkentelijkheid voor hun inzet. Bij dezen dank
ik Jacky Cornelis, Ivo De Wispelaere,
Bert Gevaert en Martin Hofman voor het
delen van hun meningen, inzichten, kennis, liefde en kritiek
voor en op de stripreeks die tot dit uitgebreide overzicht
hebben geleid. Dank ook aan de vele lezers voor hun aandacht,
complimenten, kritiek, sommige aanvullingen en het zich
laten aansporen om vol nostalgie terug in hun geliefde albums
te duiken.
DAVID
STEENHUYSE
|