Voor
dit verhaal recycleert Karel Biddeloo een
idee dat ooit door Willy Vandersteen is
afgekeurd. Oorspronkelijk zou De Gezellen van Nimrod
(deel 103, 1983) gaan over een exclusieve, georganiseerde
jacht op menselijke prooien, waarbij luipaarden fungeren
als jachthonden. Vandersteen keurt dit onderwerp echter
af, zodat Biddeloo uiteindelijk iets rond vliegende hertjes
verzint.
Wanneer Nemesis (deel 162, 1997) verschijnt, is
Vandersteen al zeven jaar overleden. Biddeloo bepaalt nu
volledig zelf de inhoud van de verhalen, maar het is er
aan te merken dat de reeks de sturende hand van Vandersteen
eigenlijk mist. In deze periode verschijnen veel middelmatige
De Rode Ridder-verhalen. Biddeloo is helaas geen oneindig
vat vol fantastische ideeën en met Vandersteen is hij
een belangrijk klankbord kwijt. Voor Nemesis beslist
hij het oorspronkelijke idee van De Gezellen van Nimrod
te hergebruiken: de jacht op menselijk wild, waarbij de
deelnemers grof geld betalen om te mogen meedoen. Ook Johan
en een wederom knappe dame, Skaara, zijn van de partij.
Uiteraard niet om deel te nemen aan de jacht, maar waarom
dan wel?
De scène met de mensenhoofden in de potten is een
van de markantste beelden uit dit verhaal. In Vrykolakas
(deel 114, 1985) werd er al eens een krijger onthoofd door
een vampier, en kunnen we gruwen om dit verschrikkelijke
spektakel. In Nemesis worden de hoofden van onfortuinlijk
menselijk jachtwild in potten tentoongesteld. Kygar, die
de jacht organiseert, stelt op deze manier zijn jachttrofeeën
voor. We weten niet wat we het ergst moeten vinden: het
idee onthoofd te worden door een medemens of de misplaatste
trots waarmee Kygar over zijn collectie opschept. Biddeloo
stelt hiermee de tegenstelling goed-slecht zodanig scherp
dat we als lezer zeker weten dat deze schurk op een vreselijke
manier aan zijn einde moet komen. Uiteindelijk valt Kygar
in een kolkende vulkaan, wat nog een veel te mooi einde
is als je het ons vraagt.
Een genietbaar verhaal, zeker gezien de periode waarin het
gepubliceerd wordt. Die bulkt namelijk van de mindere scenario's.
Het dieptepunt in de reeks moet dan nog komen, wanneer Biddeloo
elementen uit de verhalen rond koning Arthur en de Ronde
Tafel gaat recycleren in de verhalen die verteld worden
onder de noemer De Kronieken van Merlijn.
IVO
DE WISPELAERE
|