Wie
heeft het gemunt op de kasteelheren van Craeyensteyn? Dat
is zowat het plot van Stille Getuigen. Het verhaal
speelt zich bijna volledig af binnen de muren van dit kasteel
en begint met de aankomst van Johan, net na het onverwachte
overlijden van graaf Rodrick. Er heerst een bedrukte, maar
ook gespannen sfeer zodat Johan besluit om even te blijven
hangen. Wanneer enkele dagen later ook gravin Hanni gruwelijk
verminkt teruggevonden wordt, ontpopt het verhaal zich tot
een klassieke whodunit: wie bracht de moeder van de graaf
om en staat ook de andere kasteelbewoners naar het leven?
De (al dan niet mislukte) aanslagen volgen elkaar op. Aan
verdachten geen gebrek: Donaat de chirurgijn, Corbijn de
kok en zijn vrouw, Hester de roodharige dienstmaagd, Urban
de nar (een cameo van Urbanus) of een van
de soldeniers misschien?
Detective-, griezel- en horrorliefhebbers komen met dit
album duidelijk aan hun trekken. De titel Stille Getuigen
refereert naar een magisch poeder waarmee de schaduwen van
gebeurtenissen uit het verleden via het haardvuur op de
muur kunnen geprojecteerd worden. Hiermee lukt het uiteindelijk
om een mislukte moordpoging op Urban opnieuw te laten afspelen.
De dader is nu bekend en de maskers vallen ook letterlijk
af wanneer Corbyn de kok — die dan toch geen gezellige
dikkerd bleek te zijn — na een gevecht met Johan in
de slotgracht duikt en zijn vermomming verliest. Blijkt
hij toch niet Gunnard te zijn, zeker, de gruwelijk verminkte
halfbroer van graaf Rodrick? aast op de erfenis van zijn
verwante, maar moet daarvoor eerst een aantal hinderlijke
erfgenamen uit de weg moet ruimen.
Gunnard ziet er in deze scène niet zo fris meer uit.
Een gezonde blos op de wangen kunnen we eventueel wel vermoeden,
maar die is niet zichtbaar in deze donkere nachtscène.
Terwijl Hannelore Vantieghem in de meeste
scènes voornamelijk een mooie, gevarieerde pastelinkleuring
toepast, gebruikt ze hier een grauwpaarse tint zonder al
te veel variatie. Daarmee herleidt ze de pagina's als het
ware opnieuw naar hun zwart-witte essentie: te veel kleur
leidt af, en het gevecht tussen Johan en de Quasimodo-achtige
figuur komt zo veel beter uit, net zoals in de vroegere
zwart-witalbums of de voorpublicatie in de krant.
De Bond, het wekelijkse blad van de Vlaamse gezinsfederatie,
dat anno 2019 nog altijd op 250.000 exemplaren wordt verspreid,
wijdde destijds een artikel aan het gebruik van geweld in
strips en gebruikte als illustratie enkele andere (minder
expliciete) afbeeldingen uit Stille Getuigen. Al
bij al weer gratis reclame die zijn weg vond naar veel Vlaamse
huiskamers. Het heeft de verkoop geen kwaad gedaan.
IVO
DE WISPELAERE
|