In
1984 werd de film De Leeuw van Vlaanderen in première
vertoond. Het betrof een door Hugo Claus bewerkte
versie van het boek uit 1838 van Hendrik Conscience.
Deze schrijver, die "zijn volk leerde lezen",
baseerde zijn werk dan weer op een samenraapsel van korte
en langere verhalen over de Guldensporenslag. Aangezien
geschiedenis vaak geschreven wordt door de overwinnaars
en middeleeuwse veldheren zichzelf nogal eens groter durfden
afschilderen dan ze werkelijk waren, moet dit epos uiteraard
met een serieuze korrel zout genomen worden. Over de historische
correctheid is dan ook veel te doen geweest, maar hé...
We hebben de Fransen toen verslagen, dat is wat telt.
Erg toevallig, eveneens in 1984, beslist cinefiel Karel
Biddeloo om Johan deel te laten nemen aan de Vlaamse
strijd. We vinden Johan dan ook terug aan de Noordzeekust,
waar hij al snel kennismaakt met niemand minder dan Demoniah.
Zij tracht Johan te overhalen om aan haar zijde te strijden.
Johan weigert en dreigt in dit eerste treffen al meteen
het onderspit te moeten delven. Gelukkig is Galaxa in de
buurt en de ridder lives to die another day (we
zitten nu toch helemaal in filmmodus).
Met een vleugje magie komt Johan in het Brugge van vlak
voor de Brugse Metten terecht, aan de zijde van Jan Breydel,
Pieter De Coninck en andere prominenten uit Consciences
meesterwerk. In sneltempo dendert het verhaal verder richting
Guldensporenslag, waarin we getuige zijn van de hoogmoed
van de Franse ridders die door een stel Vlaamse boeren in
de pan gehakt dreigen te worden. Getrouw het boek van Conscience
en de film is er een ridder in gouden wapenrusting nodig
om de Vlamingen dat beetje extra strijdlust te geven om
de Fransen compleet af te maken. Hoewel Robrecht van Bethune
deze taak op zich zou nemen, weten wij als lezers van De
Rode Ridder dat niemand minder dan Johan de Rode Ridder
voor de definitieve kentering in de slag gezorgd heeft.
Heerlijk toch...
In de film vertolkte Jan Decleir Jan Breydel.
Julien Schoenaerts nam dan weer de rol
van Pieter De Coninck voor zijn rekening. Andere karakterrollen
waren weggelegd voor Frank Aendenboom als
Robrecht van Bethune, Herbert Flack als
Willem Van Gullik, en zo gaat het lijstje maar verder. Wat
heeft dit met de strip te maken? Wel, deze acteurs behielden
ook hun rol in de stripversie van Biddeloo. In onze ogen
perfect gecast, waarom ook niet? Het bespaarde Biddeloo
ongetwijfeld een hoop werk aan het verzinnen van het uiterlijk
van zijn personages.
Diep op de historische correctheid van de strip ingaan,
doen we niet. Waarschijnlijk zou er niet veel van overeind
blijven. Eén ding willen we toch even kort aanhalen:
Johans loyaliteit jegens de Vlaamse zaak is eerder opmerkelijk
te noemen. We leren later in de reeks dat Johan opgroeide
in Horst onder de vleugels van het hertogdom Brabant. Onder
leiding van hertog Jan I neemt Johan zelfs deel aan de slag
van Woeringen. We schrijven dan 5 juni 1288. Op 11 juli
1302 is Jan II de hertog van Brabant en hij blijft neutraal
in de strijd tussen Vlamingen en Fransen. Een deel van de
Brabanders trekt echter toch ten strijde, maar schaart zich
aan de zijde van de Fransen. Hier trekt Johan dan toch eerder
een onverwachte kaart.
Toch zal dit album elke rechtgeaarde De Rode Ridder-fan
vooral bijblijven omwille van dat andere gegeven... Oop
de tweede pagina merkt Johan een vrouwenschaduw op in een
tent. Hierop volgt een blikseminslag die een naderende bedreiging
in de verf zet. Johan aanschouwt vervolgens voor het eerst
Demoniah, een knappe donkerharige vrouw (gebaseerd op de
Amerikaanse actrice Barbara Stock) die
de reeks voorgoed zal veranderen. Vanaf het begin maakt
zij duidelijk dat zij geen katje is om zonder handschoenen
aan te pakken. Een duivelin in mensengedaante en een tegengewicht
voor Galaxa, de Fee van het Licht. Letterlijk de nemesis
van Johan.
De relatie tussen Johan en Demoniah is overigens ingewikkelder
dan dat. Meermaals zal de duivelin Johan tegen beter weten
in trachten te verleiden. Uiteraard staat Galaxa dat in
de weg. Zij is en blijft immers Johans grote liefde. Beide
dames zullen het niet nalaten elkaar stokken in de wielen
te steken. Dit leidt in het album De Schemerzone
(deel 112, 1985) tot een climax. De Schemerzone is een gebied
waar magische krachten niet werken en onsterfelijken sterfelijk
worden. De catfight die hier tentoongespreid wordt,
is het bewijs dat Biddeloo ook een kinky kantje had. Maar
goed, we wijken af...
Het is overigens opmerkelijk hoe vaak Johan de kans krijgt
om met Demoniah af te rekenen, maar dit om een of andere
reden niet kan. De rest laten we aan de fantasie van de
lezers over. Feit is dat Demoniah razendsnel aan populariteit
wint en op haar hoogtepunt Galaxa zelfs overschaduwt. Dit
vertaalt zich ook in het aantal albums waarin Demoniah deelneemt
ten opzichte van Galaxa.
Met De Leeuw van Vlaanderen hebben we opnieuw een
scharnierpunt in de reeks achter de kiezen. Een huzarenstukje
van Biddeloo om enerzijds mee op de toenmalige actualiteit
te springen door een film te bewerken en tegelijkertijd
een krachtig nieuw personage te introduceren. Weinigen doen
hem dat na in amper 34 strippagina's.
JACKY
CORNELIS |