De
Overlevenden is een van de meest apocalyptische verhalen
van Karel Biddeloo. Alles begint op een
verlaten slagveld, dat er al jaren onaangeroerd bij ligt.
Doorheen een mistig landschap van kapot en roestig wapentuig,
halfvergane skeletten en omgewoelde aarde achtervolgen sinistere
ruiters een knappe jongedame. Aanvankelijk slaagt Almeïda
erin haar achtervolgers van zich af te schudden, maar wanneer
ze uiteindelijk toch in het nauw gedreven wordt, komt Johan
op de proppen om haar te redden. Dan pas komt de ware toedracht
naar boven.
De schat van Kassarkan, waar de strijd en het bijhorend
slagveld om draaiden, is na al die tijd nog steeds niet
gevonden door Morgon de veroveraar. Hij begon indertijd
aan het beleg van deze vesting en na al die jaren is hij
teruggekeerd om opnieuw de schat te zoeken, samen met een
handjevol overlevenden uit zijn kamp dat de strijd wel overleefde.
Almeïda blijkt de dochter te zijn van de keizerin van
Kassarkan. Zij is de enige overlevende van het andere kamp,
en deze keer hopen ze dus wel hun slag te slaan.
Het ganse verhaal speelt zich af in een vervallen setting:
de ruïnes van Kassarkan, waar elke muur en elke steen
nog herinnert aan de harde strijd die er ooit plaatsvond.
Al bij al een duister maar sfeervol verhaal, tot daar plots
de middeleeuwse versie van een cyborg op de proppen komt.
Almeïda blijkt toch niet de enige overlevende van haar
kamp te zijn geweest. Ze was namelijk kind toen de oorlog
uitbrak, en werd door haar moeder in veiligheid gebracht
vooraleer de verdedigers van het kasteel door een soort
biochemische oorlogsvoering avant la lettre tot de laatste
man werden uitgeroeid.
Na de oorlog werd ze in de ruïnes van Kassarkan opgevoed
door Lorgan, een zwaargewonde krijger die door de uitstekende
geneesheren werd opgelapt en immuun bleek voor de glazen
bollen met ziektekiemen waarmee Morgon indertijd alle verdedigers
van Kassarkan uitroeide. Lorgan is helaas niet meer moeders
mooiste. We kunnen hem nog het best beschrijven als een
kerel met een metalen schedelpan en een mechanische arm
en been, en een serieuze vorm van schimmelinfectie op zijn
oorspronkelijke ledematen. Zijn rol in dit verhaal is beperkt,
want hij aarzelt niet om zich voor Almeïda te werpen
wanneer Morgon haar wil doden.
De Overlevenden is qua sfeer een van de meest gruwelijke
verhalen die Biddeloo gemaakt heeft. Om de bittere pil te
verzachten, kreeg men bij de eerste druk van dit album een
vinylplaatje* bijgeleverd waarin de Nederlandse zanger Joseph
Aldenzee op luchtige wijze de heldendaden van de
Rode Ridder roemt: "De Rode Ridder komt eraan, en voor
de slechten is 't gedaan!..." Niet direct de bijhorende
soundtrack voor dit album, maar al bij al een leuk hebbedingetje
dat ik toen als achtjarige grijs heb gedraaid op de platenspeler*,
totdat het flinterdunne plaatje tussen twee andere platen
gekneld raakte en wegens de onstane plooi niet meer afspeelbaar
was...
* In 1984 bestond het concept van muziek
streamen nog niet. Muziek werd geplaatst op dragers zoals
vinylplaten (zwarte plasticschijven), cassettes (doosje
met een rol magnetische geladen lint) of cd's (kleine glanzende
schijfjes), die in een bijhorend toestel moesten gestopt
worden om de muziek te kunnen afspelen.
IVO
DE WISPELAERE |