Zombies
zijn overal vandaag! Hoeveel films en televisieseries zijn
er tegenwoordig niet waar hersenloze doden vrolijk rondstruinen
om het de levenden lastig te maken? In sommige steden worden
zelfs heuse zombiewalks georganiseerd waarbij honderden
mensen zich als rottend karkas verkleden om vervolgens collectief
door de straten te strompelen. Voor alle duidelijkheid:
we hebben het hier niet over aan smartphone verslaafde exemplaren
van de homo sapiens sapiens die op de hoogte zijn van het
nieuws over heel de wereld en op elk moment met iedereen
in contact staan, maar toch zo eenzaam zijn. We hebben het
ook niet over die hersenloze exemplaren van onze eigen soort
die nog steeds niet geloven in de opwarming van de aarde
en die van oordeel zijn dat de oorzaak van alle problemen
bij een ander en niet bij zichzelf ligt. Nee, we hebben
het over what is dead and may never die... but rises
again harder and stronger, om eventjes een zinnetje
uit een bekende tv-serie te parafraseren.
Zombies zijn er vandaag in allerlei maten en soorten. Alleen
al in het eerste decennium van 2000 verschenen bijna vijfhonderd
zombiefilms en tientallen zombieseries! Meestal zijn ze
wreedaardige smeerlappen (The Walking Dead, Z
Nation, Black Summer), soms oerdom (Daybreak),
maar ze kunnen ook sexy (I Zombie) of liefdevol
(Warm Bodies) zijn. Meestal zijn ze traag en sloom,
maar in bepaalde films zijn ze razendsnel (World War
Z). Hoewel ze vooral in Amerika actief zijn, vinden
we ze ook in Engeland (28 Days Later), Frankrijk
(La Horde), Spanje (Rec), Haïti (The
Serpent and the Rainbow) tot in Zuid-Korea (Train
to Busan) en Japan (Big Tits Zombie) toe.
Binnenkort verschijnt zelfs de allereerste Vlaamse zombiefilm,
Yummy, met Maaike Neuville, Bart
Hollanders, Clara Cleymans en
Tom Audenaert in de hoofdrollen. De trailer
ziet er alvast veelbelovend uit.
Toen Karel Biddeloo zijn eerste zombiestrip
maakte met de weinig originele titel De Levende Doden,
was het genre tot dan toe nog maar net aan zijn slome opmars
bezig. Zombies waren rond het verschijnen van dit album
(1983) bekend door de onnavolgbare cultklassieker Dawn
of the Dead (1978) van George Romero en
The Evil Dead (1981) van Sam Raimi
met Bruce 'The Chin' Campbell.
In Europese stripverhalen kwamen zombies zelfs niet of nauwelijks
voor.
In feite kunnen we Biddeloo zonder de minste twijfel een
trendsetter noemen en is De Levende Doden een uniek
album, niet alleen omwille van het onderwerp, maar ook omdat
het de eerste strip van De Rode Ridder in kleur
was. Die inkleuring, toen nog van de hand van de meester
zelf (later zou zijn echtgenote dat van hem overnemen),
was trouwens bijzonder goed geslaagd. Wat een verschil met
het slordige verfpalet van de latere albums. Op kunstzinnige
wijze krijgen nachtelijke scènes een blauw-paarsachtige
gloed, terwijl Johan zelf vaak verschijnt in vijftig tinten
grijs. Roodnuances geven een prachtige warmte aan de pagina's
waarop Johan en de zombiebusters van dienst in een brandende
herberg verzeild zijn geraakt. En dan de zombies: pure klasse!
Hun huid draagt de kleur van de grond waarin ze begraven
waren en hun ogen ademen een felle witte gloed uit (misschien
het gevolg van te veel op kleine schermpjes te staren?).
Voor mij is de meest indrukwekkende scène die waarin
een horde zombies de muren van een kasteel bestormt. Wat
speelt er in je hoofd, zombie? Dit zijn helemaal geen hersenloze
bruten, zoals ze meestal in films en strips geportretteerd
worden, maar kwaadwillige wezens die doelbewust mensen en
burchten aanvallen. Ze bedienen zich van wapens, zijn oersterk
én ongevoelig voor verwondingen. Alleen vuur is het
enige wat hen kan deren. De hedendaagse televisiezombies
sterven vaak na één (kruisboog)pijl in hun
hoofd of een ander voorwerp tegen hun holle hersenpan. In
feite zijn Biddeloos zombies een beetje de voorlopers van
The Terminator, maar met een witte in plaats van rode gloed
uit hun oogkassen. Maar welke hedendaagse filmmaker is op
het idee gekomen om zo'n killerzombies aan zijn brein te
laten ontspruiten?
Biddeloos zombies zijn ook niet op zoek naar het favoriete
maaltje van de ondoden: brains — grains
voor de vegetarische variant — maar worden gestuurd
door de heks Kunegonde. Die gemene toverkol is verantwoordelijk
voor het ontstaan van de zombies in dit topalbum en doet
dat met een toverdrank. Hier is dus geen sprake van lopende
lijken die mensen besmetten door een beet van hun ongefloste
en ongepoetste tanden. Kunegonde brengt namelijk mensen
in een schijndode toestand, waarna ze hen opwekt uit hun
graf en ze haar willoze slaven worden. Hoe origineel Biddeloo
ook was in zijn portrettering van zombies, dat laatste idee
heeft hij gehaald uit de oorspronkelijke zombie-en voodooverhalen
uit de Caraïben. In die cultuur is de zombie iemand
die na een schijndood weer tot leven wordt gewekt door een
voodoopriester om vervolgens te dienen als zijn of haar
slaaf. Dat vinden we terug in een van de betere zombiefilms,
The Serpent and the Rainbow (Wes Craven,
1988), en in een computerspelletje dat we vandaag helaas
niet meer kunnen spelen, Gabriel Knight: Sins of the
Fathers (Sierra On-Line, 1993).
Het is jammer dat Biddeloo de hedendaagse zombiehype nooit
heeft meegemaakt, net zoals het feit dat zijn eigen zombies
slechts in één album mochten opdraven. De
levende doden uit het gelijknamige album zijn eng, dodelijk
efficiënt, bijna onkwetsbaar en werken als mieren samen,
gestuurd door een boosaardig meesterbrein. Wat een verschil
met alle andere zielloze zombies die we vandaag op de televisie
zien! Van Biddeloos zombies moeten we echt bang zijn, en
geen enkele zombie survival guide kan ons tegen
zijn levende doden voorbereiden!
BERT
GEVAERT |