Volgens
de Franse impressionistische schilder Pierre-Auguste
Renoir (1841-1919) is "een schilder, die gevoel
heeft voor borsten en billen, een gezegend mens". Ik
denk dat Renoir en Karel Biddeloo het bijzonder
goed met elkaar vinden in de hemel voor kunstenaars, waar
ze zich hopelijk momenteel samen bevinden en gezellig rijstpap
met gouden lepeltjes eten. Dat moet trouwens een gezellig
onderonsje zijn in dat hemelse kunstenaarswalhalla, met
al die grote en eigenzinnige, gestorven kunstenaars samen,
die lijdzaam moeten toezien hoe in sommige landen de geldkraan
voor kunst en cultuur drastisch wordt dichtgeschroefd.
Maar laat ons niet van ons onderwerp afdwalen: borsten en
billen. Het is al eerder gezegd dat erotiek samen met fantasy
en sciencefiction dé grote eigen inbreng van Karel
Biddeloo was in De Rode Ridder. Het verschil kan
niet groter zijn als we Johans eerste reis naar de Arabische
wereld in De Parel van Bagdad (deel 4, 1960) vergelijken
met De Vervloekte Stad. Zowel Willy Vandersteen
als Karel Biddeloo hebben zich bij hun verhaal duidelijk
laten inspireren door de sprookjeswereld van Duizend-en-Eén-Nacht:
zand, veel zand, huisjes met omgekeerde ajuinen als dak,
een verzengende zon, boze magiërs, vreemde creaturen,
tulbanden en hoofddoeken. Stop, we hadden gezegd geen politieke
uitspraken meer te doen, maar ons te concentreren op borsten
en billen. Terwijl Vandersteens vrouwtjes — ik vermijd
de alliteratie "Willy's wijfjes" — er als
brave moslima's zedig bijlopen, lopen bevallige vrouwen
heel wat meer in de kijker bij Karel. Het lijkt zelfs alsof
de twee vrouwelijke hoofdrolspeelsters, Ithys en koningin
Shira, hun beste blote beentje voorzetten om zoveel mogelijk
vierkante centimeters onbedekte huid aan de lezer te tonen.
Op de achtergrond van die boeiende vrouwelijke competitie
speelt zich een verhaal af van de boze tovenaar Isombol
die met de hulp van Bahaal en een hele hoop lelijke bergduivels
van plan is om de wereld te veroveren. Uiteraard maken die
bergduivels geen schijn van kans tegen Johan en delven ze
allemaal het onderspit, waarbij een groot deel van hen onverdoofd
geslacht wordt. Stop, we gingen niet aan politiek doen,
terug naar de borsten en billen van Ithys en Shira.
Beide dames werpen al hun talenten in de strijd om de gunst
van de lezer en ook wel een beetje van Johan te winnen.
Shira probeert Johan met (haar ) juwelen — in de brede
en in de enge zin van het woord — te verleiden om
samen met haar weg te vluchten uit de vervloekte stad Offir
die bedreigd wordt door de bergduivels. Maar Shira's argumenten
zijn niet doorslaggevend voor onze Siberisch koude rode
held. Shira is nu eenmaal geen Fee van het Licht.
Maar wat Ithys doet, maakt wel een diepe indruk op Johan.
Achteraf blijkt ze trouwens niemand minder dan de Fee van
het Licht in eigen persoon te zijn. In de traditie van de
legendarische prinses Salome, die later
ook Mata Hari (1876-1976) inspireerde,
voert het — hopelijk meerderjarige — meisje
een nogal zinnenstrelende sluierdans uit. Een doorschijnende
sluier streelt haar wulpse lichaam op het ritme van het
"obsederende bonzen van trommels". Het ragfijne
niemendalletje wordt gretig doorkliefd met een kromzwaard
en als absolute hoogtepunt wordt dat wapen deep throat-gewijs
ingeslikt! Zelfs Johan verslikt zich van verbazing en op
de achtergrond zien we psychiater Sigmund Freud
(1856-1939) driftig aantekeningen maken over zwaarden, paraplu's,
puntige voorwerpen,... kortom fallussymbolen. De verzinnelijking
van het patriarchaat, de mannelijke suprematie... Stop:
geen politiek, terug naar borsten en billen.
Het sluierdansje van Itys, helaas ontsierd door rommelig
schaduwgebruik (dat ook bij de ingekleurde versie behoorlijk
irritant is), is zonder twijfel hét erotische hoogtepunt
van dit album. Menig jong striplezertje zal deze bladzijde
zonder twijfel kapotgelezen hebben, waarbij de dans vanuit
tal van perspectieven beter bekeken werd.
Bij het lezen van vorige zin, denken velen wellicht dat
buikdans, sluierdans, zwaarddans of elke andere oosterse
dans, in de eerste plaats toch een artistieke uiting is.
Sure! Inderdaad, en iedereen leest Playboy
omwille van de artikelen. Enfin, leest iemand überhaupt
nog en zijn er geen makkelijkere manieren om als nieuwsgierige
en biologisch geobsedeerd, pardon: geïnteresseerde,
man aan je gerief te komen, zo bevelen we van harte de sites
www... Stop: terug naar onze buikdans.
In feite presenteert Karel Biddeloo ons de typische westerse
kijk op buikdans (raqs sharqi of oriëntaalse dans),
zoals die vandaag voor toeristen wordt opgevoerd tijdens
bijvoorbeeld Club Med-vakanties. Bij de oorspronkelijke
dans was zeker en vast geen bloot te zien en werden ook
geen sluiers met zwaarden doormidden gesneden. Een middeleeuwse
ridder, als die al werd toegelaten bij Arabische vrouwen,
zou dus een eerder zedig geklede vrouw een artistieke dans
zien opvoeren. De oorspronkelijke dans was zeker geen verleidingsdans,
zoals we die vandaag kennen. Het aspect van verleiding ontstond
pas vanaf de negentiende eeuw en was vooral te zien in cabarets
en theaters. De westerlingen die de wervelende dans zagen,
raakten in de ban van de ritmische bewegingen en hop...
de legende was geboren. Het prikkelde zeker en vast de verbeelding
dat de islamitische cultuur, die normaal heel terughoudend
was op vlak van vrouwelijk naakt, dergelijke dansen kende.
Wat Johan te zien krijgt, is dus een typische, moderne,
westerse én erotische interpretatie van de oriëntaalse
dans. Het is zelfs zo dat, hoewel in de islamitische wereld
pas vanaf de jaren 1960 wat blote benen werden getoond bij
het dansen, de buik steeds bedekt moest blijven. Vandaag
is het in het Midden-Oosten nog altijd verboden om bij het
dansen de navel te tonen, een regel die sommige beroemde
danseressen echter met (mooie) voeten treden.
Kortom, opnieuw heeft Karel Biddeloo een paar kleine zaadjes
geplant in menig opgroeiend puberbrein. Niet alleen heeft
hij zijn lezer — alweer — een fout beeld gegeven
van de middeleeuwen, anderzijds heeft hij bij mij en vele
andere lezers de interesse voor geschiedenis gewekt. Daarnaast
heeft Karel bij velen onder ons een prikkel gegeven aan
onze ontluikende interesse in het andere geslacht. Maar
in één moeite heeft hij hiermee het stereotype
beeld bevestigd van de vrouw als lustobject, slachtoffer
van... Stop: terug naar die borsten en billen. Freud lacht,
Renoir ook, Vandersteen misschien wat groen... en Biddeloo?
Die zag dat het goed was.
BERT GEVAERT
Met dank aan buikdanseres Hannelore Vandebroek (Artemisa)
voor de waardevolle informatie over oriëntaalse dans.
|