Met
De Verboden Berg mengt Karel Biddeloo
een klassiek sprookjesthema met zijn eigen typische De
Rode Ridder-elementen, zoals daar zijn wat extra horror
(vliegende reptielen) en gruwel (een ridder die verminkt
en verbrand terugkeert van de verboden berg). In dit verhaal
zijn koningsdochter Iljona en beeldhouwer Adelbert verliefd
op elkaar, wat een jaloerse tovenaar niet kan verkroppen.
Deze tovenaar, die zich de Discipel van de Nacht noemt,
neemt wraak door Iljona te ontvoeren en mee te nemen naar
de verboden berg. Het beeld waarin Adelbert zichzelf en
Iljona als teken van liefde vereeuwigde, krijgt van de tovenaar
een dolk in de rug, waardoor Adelbert verlamd raakt.
Ondanks een verbod van koning Romberius ondernemen diverse
ridders een queeste naar de berg om Iljona te bevrijden,
maar niemand keert levend terug. De dolk verwijderen uit
het beeld lukt ook niet: Adelbert blijft door de betovering
aan zijn rolstoel gekluisterd. Tot zover de klassieke sprookjesinsteek.
Biddeloo is ondertussen aan het evolueren van de klassieke
ridderstrip, die hij van Willy Vandersteen overnam,
naar een meer sfeervolle fantasysetting . De trap naar de
top van de berg is bezaaid met een onbekende blinkende stof
(iets radioactiefs, zo blijkt later). De straling velt elke
ridder die de klim waagt. In holen op de berg huizen Serplano's,
vliegende reptielen, die de klus eventueel afmaken. Het
Zwarte Vendel tenslotte, een geheime groep ridders die samenwerkt
met de tovenaar, is eropuit om koning Romberius ten val
te brengen...
In deze scène maken we voor het eerst kennis met
het Zwarte Vendel. Biddeloo kiest eerst voor een close-up
van de vendelier: een sombere verschijning met een gehoornde
helm, die de Rode Ridder met een kille blik toekijkt. In
het volgende plaatje zien we Johan op de voorgrond, maar
de vendelier als een silhouet in de mist. De volle omvang
van deze sinistere figuur wordt nu duidelijk, maar we worden
in het ongewisse gelaten over hoe hij er nu precies uitziet.
Pas wanneer de roofridder de sporen geeft en Johan aanvalt,
zien we hem in vol ornaat. Het teken van Bahaal prijkt op
zijn schild, waarmee het voor de regelmatige lezer van de
reeks duidelijk wordt welk vlees we in de kuip hebben. Johans
paard wordt direct geveld. Vanuit Johans standpunt zien
we het slagzwaard onheilspellend boven het hoofd hangen,
klaar voor de genadeslag. Biddeloo beeldt hier een snel
en kort gevecht af, waarbij Johan direct het onderspit delft!
Met de roofridders valt duidelijk niet te spotten. De krantenlezers
die dagelijks een halve pagina voorgeschoteld krijgen, moeten
een dag bang afwachten vooraleer ze het vervolg kunnen lezen
in De Standaard...
Dit album was een van de allereerste oude verhalen die werden
ingekleurd, toen de reeks vanaf De Levende Doden
(deel 106, 1984) definitief in kleur verscheen. Waarom net
dit verhaal? Sowieso is het een van de betere verhalen uit
de reeks. Maar waarschijnlijk waren ook de originele platen
nog beschikbaar, zodat men de inkleuring kon uitvoeren op
basis van origineel beeldmateriaal. Bij latere inkleuringen
zoals De Gijzelaars (deel 99, 1982) zien we een
zeker kwaliteitsverschil met de zwart-witversie. De originelen
ontbraken, en men moest zich toen behelpen met een scan
van een gedrukt zwart-witalbum, wat toch enig kwaliteitsverlies
met zich meebracht.
Ook de cover werd voor de ingekleurde versie herwerkt, omdat
die vlag de lading niet echt dekte. Iljona velt met pijl
en boog een Serplano terwijl die scène niet in het
verhaal voorkomt. De cover werd, waarschijnlijk voor een
promofolder met te verschijnen albums, getekend terwijl
het verhaal nog niet helemaal afgewerkt was. Wanneer Johan
in het verhaal de top van de berg bereikt, zijn de Serplano's
al lang uitgerookt en hoeft Iljona deze dus niet meer dood
te schieten.
Op het einde van het verhaal legt Biddeloo weer de link
naar een klassieke ridderlegende. Na de dood van Qrandar,
de slechterik uit De Watermolen, die de tovenaar
blijkt te zijn, slaagt Johan erin om de dolk uit de rug
van Adelberts beeltenis te trekken. Het doet denken aan
de Excalibur-legende, waarin Arthur als toekomstige koning
als enige erin slaagt om het zwaard uit de steen te trekken.
De klassieke ridderverhalen, al dan niet met de Ronde Tafelridders
in de hoofdrol, zullen echter voorlopig niet terugkeren.
Biddeloo is definitief het pad van de fantasy (en later
de horror en sciencefiction) ingeslagen, en vindt daar genoeg
inspiratie voor talrijke nieuwe verhalen.
IVO
DE WISPELAERE |