De
Ronde Tafel is hét symbool van de ridderlijke verbondenheid.
Elke ridder heeft volgens de vijfentwintig geschilderde
spieën op het immense tafelblad een eigen gelijkmatig
deel van de tafel waaraan ze elke keer aanschuiven wanneer
koning Arthur tot een vergadering oproept. Ze zweren trouw
aan koning Arthur en volgen een strikte erecode. Die ridders
zijn trouwens de beste van het koninkrijk waarbij de Rode
Ridder uiteraard niet mocht ontbreken. Tijdens zijn latere,
dolende leven zou Johan nog dikwijls ontzag oogsten omdat
hij een ridder van de Ronde Tafel was.
Die Ronde Tafel werd volgens de legende door Merlijn gemaakt,
in een vorm die de rondheid van het universum symboliseert.
Merlijn maakte deze tafel voor Uther Pendragon, de vader
van Arthur. Toen Uther stierf, erfde de vader van Guinevere,
koning Laudegraunce, haar. Hij schonk de Ronde Tafel aan
koning Arthur toen deze met Guinevere trouwde.De cover van
dit album heb ik altijd heel indrukwekkend gevonden. In
dit machtige symbool van ridderlijkheid is een grote barst
ontstaan! Die barst symboliseert de tweespalt die in dit
album tussen de ronde tafelridders ontstaat. De tafel wordt
er letterlijk en figuurlijk met de voeten betreden, want
Johan is erop in een hevig zwaardgevecht met een afvallige
ridder verwikkeld. Deze scène is me altijd bijgebleven
als onvoorstelbaar, adembenemend, en dramatisch.
Het begint allemaal wanneer koning Arthur na een lange reis
terugkeert in Camelot. Hij heeft naar eigen zeggen voor
de eerste keer vrede bereikt door de kracht van het woord
te gebruiken in plaats van wapengekletter. Het ontlokt de
Rode Ridder tot zijn meest archaïsche uitspraak ooit:
"Sire, wij hadden reeds de zwaarden omgord, maar thans
willen wij uw welslagen met een groot feestmaal vieren!"
De tijdsgeest was in 1969 anders dan nu...
Koning Arthur wil meteen een feest houden om zijn terugkomst
te vieren, maar Merlijn ontraadt hem dat omdat hij in de
tuin een heksenkring gevonden heeft, wat onheil voorspelt.
Merlijn wordt door koning Arthur als party pooper beschouwd,
en mopperend naar zijn kamer gestuurd. Bij aanvang van het
feest ontstaat er met een luide knal een grote barst in
de ronde tafel! Merlijn herhaalt zijn sombere voorspelling,
maar koning Arthur wil hem nog steeds niet geloven en feest
verder met zijn ridders. Hij neemt wel een amulet aan dat
Merlijn hem ter bescherming tegen het nakende onheil aanbiedt.
Na het feest speelt de troubadour, die de festiviteiten
opvrolijkte, nog een privéconcert voor koning Arthur.
Het verhaal wordt heel even een whodunit wanneer koning
Arthur door een pijl in de borst getroffen wordt terwijl
alleen hijzelf en de ongewapende troubadour aanwezig waren.
De pijl trof het amulet dat Merlijn hem gaf, wat zijn leven
gered heeft.
Slimmerik Johan ontdekt dat de troubadour de dader was,
maar die sterft tijdens zijn vlucht. In de ring die het
slachtoffer droeg, ontdekt Merlijn een vreemd teken. Het
is het teken dat later bekend zou worden als dat van Bahaal,
en dat we hier voor het eerst in De Rode Ridder
te zien krijgen! Merlijn kent het teken echter niet. De
kruik die de troubadour bijhad, wordt door Lancelot herkend
als een kruik van heer Pelinore, een ridder van de ronde
tafel.
Johan en Lancelot haasten zich naar de burcht van Pelinore,
in de hoop er opheldering te verkrijgenn maar Pelinore ontkent
elke betrokkenheid. De twee vrienden ontmaskeren hem als
een leugenaar waarop ze gevangen genomen worden. Ze weten
waarempel te ontsnappen en nemen de bewusteloze Heer Pelinore
mee om door Koning Arthur te worden ondervraagd. Johan ontdekt
in de riem van Pelinore een teken dat identiek is aan datgene
dat in de ring van de troubadour stond. Johan, Lancelot
en Merlijn vertrekken naar tovenares Alwina, die volgens
Merlijn de betekenis van dit mysterieuze teken zou kennen.
In Camelot slaagt Pelinore er ondertussen in om verdeeldheid
te zaaien onder de Ronde Tafelridders. Een deel blijft trouw
aan koning Arthur en een ander deel schaart zich aan de
zijde van heer Pelinore, die nog steeds alle beschuldigingen
ontkent. Er ontstaat een massaal zwaardgevecht, tot de eerste
gewonde valt en koning Arthur reageert door een tweegevecht
als Godsgericht voor te stellen aan de getrouwen van Pelinore.
Wodor, een medestander van Pelinore, neemt de uitdaging
aan. De strijd wordt op de Ronde Tafel uitgevochten. Arthur
wint, maar spaart het leven van Wodor.
Johan, Lancelot en Merlijn ontdekken inmiddels dat tovenares
Alwina vermoord is door soldaten van heer Pelinore, maar
Merlijn ontdekt in een van haar boeken de verduidelijking
van het duivelse teken: "Dit is het teken van de Prins
der Duisternis, een onbekende magiër en grootmeester
in de Zwarte Kunst!"
Bij terugkomst in Camelot formuleert Merlijn dagenlang allerlei
bezweringen om het duivelsteken zijn macht te ontnemen,
wat wonderwel lukt, en gesymboliseerd wordt door het verdwijnen
van de barst in de Ronde Tafel. Maar in het allerlaatste
plaatje krijgen we in primeur het onheilspellende gelaat
van Bahaal te zien, die een vervloeking uitspreekt. Dat
we met die kerel nog tal van duivelskunsten zouden meemaken,
stond toen al in de sterren geschreven.
Wat na de laatste pagina duidelijk wordt, is dat de cover
werd getekend vóór het album werd gemaakt,
iets wat toen wel vaker voorkwam in de reeks. Johan blijkt
er de plaats van Arthur ingenomen te hebben tijdens het
duel op de Ronde Tafel. En Karel Biddeloo
begint een bepalende rol te vervullen in de paar resterende
De Rode Ridder-albums die nog door Willy
Vandersteen gemaakt worden, want — naast
het meewerken aan de inkting — kwam het idee van De
Barst in de Ronde Tafel van Karel Biddeloo. Het was
de aanzet van zijn ongebreidelde fantasie, die hij in het
indrukwekkende aantal van 163 eigen albums van De Rode
Ridder zou tentoonspreiden. Dit album kan als een tweeluik
beschouwd worden met het volgende album, De Laatste
Droom. Het verhaal loopt namelijk gewoon door.
De Ronde Tafel kan je trouwens bewonderen in het Zuid-Engelse
Winchester, waar het tafelblad aan een muur prijkt in het
Winchester Castle. Dat is echter een replica, want na onderzoek
bleek ze in de dertiende eeuw gemaakt te zijn, en dat is
een paar eeuwen te jong voor de legendarische Ronde Tafel.
MARTIN
HOFMAN |