Het scheelde niet veel of we konden ons
overzicht van De Rode Ridder met dit album afsluiten.
Het lot van Johan hing aan een zijden draadje, want Vandersteen
speelde met het idee hem te laten omkomen om een punt te
zetten achter de stripreeks. Tien jaar nadat hij het eerste
stripverhaal mogelijk maakte, is Willy Vandersteen
uitgekeken op de reeks en wil hij ermee stoppen. Hij is
uitverteld over koning Arthur, hij heeft geen verdere inspiratie
meer en hij bereidt al een gloednieuwe stripreeks voor die
Karel Biddeloo eveneens zal tekenen: Safari.
Zowel de krantenlezers als Karel Biddeloo kunnen Vandersteen
overtuigen om toch met De Rode Ridder door te gaan.
In de plaats haalt Vandersteen de stekker uit de spionagereeks
Biggles die sinds 1965 loopt. Safari is
na vierentwintig verhalen hetzelfde lot beschoren. De reeks
slaat onvoldoende aan bij het publiek en stopt in 1974.
In ieder geval eindigt De Laatste Droom met een
klap na een reeks verhaalwendingen van jewelste waarbij
Vandersteen schoon schip maakt met alle elementen rond Arthur
die hij sinds het album Koning Arthur (deel 19,
1964) heeft opgevoerd. Merlijn verdwijnt uit het verhaal
nadat hij koningin Guinevere verkondigde dat zij haar geliefde
niet zal weerzien: "Ik heb naar mijn beste vermogen
de edelste man die ik ooit ontmoet heb, bijgestaan! Dit
is een keerpunt in de geschiedenis! Arthur en Bahaal... De
strijd tussen goed en kwaad... Wat ook de uitslag van de
veldslag zal zijn... Arthur zal als een legendarische figuur
de toekomst ingaan en zijn ideaal in een laatste offer vereeuwigen."
Guinevere zal dat offer zelf niet meer meemaken, want zij
overlijdt schielijk door kwaad opzet.
Het kwalijke zaad voor dit trieste lot ontkiemt in het voorgaande
album, De Barst in de Ronde Tafel (deel 40, 1969)
waarin de machtige heer en magiër Bahaal wordt geïntroduceerd.
Hij weet de ridders van de Ronde Tafel in twee kampen tegen
elkaar op te zetten. Als twee gigantische legers komen ze
in De Laatste Droom tegenover elkaar te staan.
Bahaals leger wordt versterkt door Picten en Saksen. In
een persoonlijk overleg eist Bahaal de ontbinding van de
Ronde Tafel en hij verzoekt Arthur aan de troon te verzaken.
De koning wil duizenden levens sparen en vraagt Bahaal zijn
leger te ontbinden en zijn land te verlaten. Geen van beide
wil toegeven. Net dan komt Lancelot Arthur het verlies van
zijn gemalin vertellen. Bahaal kijkt grijnzend toe. Arthur
is een gebroken man, maar hij wil koste wat het kost een
veldslag vermijden.
Op het slagveld daagt Arthur Bahaal uit tot een beslissend
duel. Vooraleer Bahaal daarop kan antwoorden, steekt een
horzel een paard van een van Bahaals ruiters en slaat het
paard op hol. Aan beide kanten worden de legers opgehitst
en rukken als twee niet te stuiten tornado's van metaal
en driest geweld naar elkaar op. In alle gewoel worden Bahaal
en zijn uitdager Arthur van elkaar gescheiden tot ze uiteindelijk
op een met doden en gewonden bedekt slagveld hun persoonlijke
duel kunnen uitvechten. Bahaal schreeuwt daarbij om hulp.
Arthur zal beslist het pleit beslechten. Johan wordt in
een poging om zich een weg te banen naar zijn koning tegen
de grond gesmakt. Half verdoofd ziet hij Arthur met zijn
roemrijke zwaard Excalibur Bahaal de genadeslag toedienen.
Victorie voor het goede, het licht overwint! De vijand slaat
op de vlucht, maar Bahaal opent nog eenmaal de ogen...
Op deze ene pagina gebeurt zeer veel, maar als je de pagina
omslaat — de krantenlezers van toen moeten een hele
dag wachten tot ze het tragische vervolg kunnen lezen —
slaat het noodlot toe. Met zijn laatste krachten haalt Bahaal
met zijn zwaard verraderlijk uit en zijgt Arthur dodelijk
getroffen neer. "Guinevere... Mijn taak... is volbracht...
Ik... kom..." zijn z'n laatste woorden. Merlijn krijgt
gelijk en Johan herhaalt diens woorden: "Het noodlot
maakte een einde aan een mooie droom... Arthur zal als een
legendarische figuur de geschiedenis ingaan!"
Met het ombrengen van Bahaal is het kwaad helaas nog niet
uitgeroeid, op zich een goede zaak voor de vele lezers.
De ridders van de Ronde Tafel verspreiden zich over het
land, dat opnieuw wordt overspoeld door barbaarsheid, om
als dolende ridders zwakken en verdrukten te beschermen.
In een glorieuze, bemoedigende laatste prent rijden Lancelot
en de Rode Ridder zij aan zij als dragers van het ideaal
van koning Arthur. De koning is dood, lang leve de koning!
De strijd tegen het kwaad wordt voortgezet, de volgende
albums gaan over zijn letterlijke en figuurlijke nalatenschap
en Johan is weer op zijn best als zwervende ridder die her
en der opduikt om Arthurs idealen na te streven.
Stripspeciaalzaak Het Gebroken Zwaard brengt in 2014 een
artist's edition uit van De Laatste Droom met een
reproductie van de originele platen op waar formaat en een
artikel met bijkomende reproducties. Een primeurtje: volgend
jaar start een gelijkaardige reeks artist's editions. Daarover
zullen we het later nog hebben.
DAVID
STEENHUYSE |