De
meest iconische film over koning Arthur en zijn ridders
van de ronde tafel is ongetwijfeld Excalibur van
John Boorman uit 1981. De film bevat legendarische
scènes en won verschillende prijzen, onder andere
een Saturn Award voor beste kostuums. Een van de vreemdste
kostuums in die film is het gouden harnas van de slechterik
van dienst, Mordred. Hij draagt namelijk een helm in de
vorm van een harige haardos die alleen zijn gemene mond
vrijlaat terwijl het borstkuras zijn spieren moet accentueren.
Het gouden harnas is een geschenk van zijn moeder Morgana,
die kosten noch moeite spaart voor de toekomst van haar
verwende zoontje. Op een vreemde wijze wordt Mordred door
zijn outfit bijna vrouwelijker en decadenter, wat perfect
past bij de achterbakse steek waarmee hij koning Arthur
aan het einde van de film naar de andere wereld helpt.
De wufte Mordred uit Excalibur heeft echter nauwelijks
iets gemeen met de Modred die in album 19, 20, 21 en 25
van De Rode Ridder opduikt. Hij verschilt ook grondig
van de gelijknamige Mordred die voor het eerst verschijnt
in Het Eindeloze Eiland (deel 253, 2017). In feite
heeft hij nog het meest gemeen met Malfrat de Wrange uit
de nieuwe reeks van De Rode Ridder.
Net zoals Malfrat heeft Modred in Het Rijk van Enid
een woest uiterlijk en draagt hij een imponerende wapenrusting.
In het geval van Modred is dat een Normandische halsberg,
een lange maliënkolder die ook te zien is op het Tapijt
van Bayeux (uit de elfde eeuw) en zeker tot de dertiende
eeuw door Europese krijgers gedragen werd. Zo'n halsberg
was een gewichtig ding, niet alleen in kilo's (tot 25 kg),
maar ook in prijs. Veel gewone soldaten konden zich een
dergelijke bescherming dan ook niet veroorloven. Modred
natuurlijk wel, want hij is een roofridder. In plaats van
de halsberg met de gebruikelijke maliënkap (coiffe)
te combineren, opteert hij voor een pothelm (ook te zien
op het tapijt van Bayeux) maar dan zonder de typische neusbescherming.
Uiteraard is dat allemaal een bewuste keuze van tekenaar
Frank Sels, want door de gebruikelijke
bescherming achterwege te laten, worden de woeste, zwarte
lokken en baard van Modred extra in de verf gezet. Toch
moeten we toegeven dat de baard van Modred vandaag bij het
jonge volkje vooral bekend staat als de typische ringbaard
van niemand minder dan Kabouter Plop.
En over kabouters gesproken, Modred krijgt het in dit fantastische
album zowat met iedereen aan de stok... niet alleen de dwergen
van het volk van Enid, maar ook met koning Arthur en zijn
ridders, twee duistere tovenaars en uiteraard ook met onze
held Johan. Nadat Lancelot al op laffe wijze verslagen was
met een magisch amulet dat verlammende stralen uitzendt,
kruist Johan zelf de wapens met Modred.
Als kleine jongen en grote fan van De Rode Ridder
smulde ik altijd bij dergelijke scènes. Mijn jongere
broer was dan meestal het arme slachtoffer die de verliezer
mocht spelen. In dit geval wist ik al welk personage hij
de volgende keer mocht spelen: Modred de loser!
Het gevecht tussen Johan en Modred neemt een volle twee
pagina's in beslag en — uniek voor De Rode Ridder!
— het zwaard wordt met een groot schild gecombineerd.
In de lijn van zijn Normandische uitrusting gebruikt Modred
zelfs wat men in het Engels een kiteshield noemt.
De zwaarden bonzen op de schilden en in gedachtenwolkjes
prijzen beide strijders elkaars zwaardvechtkunsten, zonder
die woorden daadwerkelijk uit te spreken. Helemaal onderaan
de pagina voor onze bewuste scène krijgen we een
close-up van een vastberaden Modred die denkt dat hij Johan
toch zal verslaan. Als jonge lezer wist ik wel dat dit niet
zou gebeuren, er waren wel meer bad guys die dachten
Johan te kunnen verslaan. Pfff...
Op de volgende bladzijde was het zo ver, de finale! Glunderend
sloeg ik het blad om... nee! Het onvoorstelbare was gebeurd,
een zinsnede die ik nooit dacht te lezen: "Een zware
slag op de arm ontwapent Johan"! Op dat moment was
het een beetje alsof men mij zei dat B.A. Baracus uit The
A-team neergemept was, alsof Michael zijn auto KITT
uit Knight Rider in de prak had gereden, alsof
MacGyver zijn zakmes had verloren, alsof de batterijen van
Darth Vaders lichtsabel leeg waren!
Johans katachtige sprong op Modred, inclusief het afhandig
maken van Modreds amulet, haalt niet al te veel uit, want
Modred beukt op het schild van Johan. En nee, nee, dit is
er net te veel aan! Johan moet het onderspit delven en neerzijgen
onder de woeste slagen van zijn tegenstander. B.A. staat
niet meer recht, KITT gaat onder de sloophamer, MacGyvers
mes is gebroken...
Met veel gevoel voor dramatiek tekent Sels de triomferende
Modred die klaarstaat om Johan af te maken met een machtige
houw van zijn zwaard. Zijn spieren zijn gebald en het zwaard
houdt hij met twee handen vast. Dit is het einde. Tot er
opeens een pijlenregen op Modred neervalt, afgeschoten door
dwergen die veilig in hoge bomen zitten. Die kleine kereltjes
dragen de nog steeds bewusteloze Johan naar hun schuilplaats,
waar hij weer langzaam bij zijn positieven kom.
Natuurlijk krijgt Johan enkele bladzijden verder zijn revanche
en deze keer is het Modred die ontwapend wordt. Net zoals
Johan — wat een déjà vu — springt
Modred vervolgens op zijn tegenstander en aldus redt hij
zich het vege lijf. Ook nu weer haalt dit niet veel uit,
want op het einde van het album wordt onze drieste roofridder
én verpletterd door stenen én opgepeuzeld
door lelijke moerashagedissen. Wat een roemloos einde voor
mijn toenmalige, nieuwe held. Wat een droevig lot voor de
man die Johan ontwapende en een einde maakte aan de mythe
van de onverslaanbare zwaardvechter. Zou ik voortaan in
de zwaardgevechten met mijn broer Modred zijn?
BERT
GEVAERT |