BELGISCHE
STRIPS
LOKKEN CHINESE TOERISTEN
— 21 juni 2008 —
© De Stripspeciaalzaak • David Steenhuyse
Dit artikel is eigendom van De Stripspeciaalzaak
en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande
afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact
< |
Op
3 juni 2008 kwam een Chinese minister onverwachts
een via de pers onaangekondigd bezoekje brengen aan het Belgisch Centrum
van het Beeldverhaal. Kuifje en De Smurfen zijn gekend
in China. Maar dat de Belgische
strip door Toerisme Vlaanderen officieel wordt ingezet om Chinese toeristen naar België
te lokken, is nieuw. Een klein relaas van opmerkelijke feiten...
Chinees
bezoek
Zhang Xinsheng is een zestigjarige Chinees die op 3
juni wel eens een rondleiding in het Belgisch Centrum van het
Beeldverhaal wenste. Zijn entourage was kleinschalig. Een enige
voorwaarde was dat het onderhoud in het Engels geschiedde (bij gebrek
aan een Chinese gids) en dat de gids zeker op de hoogte moest zijn van
wat hij het hoge gezelschap uit het verre oosten zou vertellen. Xinsheng
is de viceminister van opvoeding, vicepresident van het Chinese Olympisch
Comité en heeft een carrière in de toeristische sector
achter zich.
|
Willem Degraeve (tweede van links) en Zhang Xinsheng (tweede
van rechts) |
Willem
Degraeve, verantwoordelijke public relations van het BCB, fungeerde
als gids. De ontvangst was hartelijk en allerminst plechtstatig. Met
name in Kuifje en De Smurfen was Xinsheng geïnteresseerd.
Kiekjes werden gemaakt en uitgewisseld. De pers had hier geen weet van.
|
Zhang Xinsheng legt het borstbeeld van Kuifje vast als souvenir |
Toerisme Vlaanderen helpt
een handje
Waar komt deze Chinese belangstelling vandaan? Enkele jaren geleden
raakten Jojo, Cédric, Bollie en Billie (en het Franse
Titeuf) wel gepubliceerd in Chinese kindertijdschfiten, maar
daarover vernam je hier weinig. Degraeve vertelde ons dat met de grotere
kapitaalkracht van de Chinezen ze al wat vaker de wereld rondreizen.
Het Vlaamse toeristische mekka, Brugge, kan de jongste jaren al een onderscheid
maken tussen de gestadige toevloed Japanse toeristen en meer en meer
Chinese gasten. Ook Brussel deelt in de glorie.
Om als toeristische trekpleister in de smaak te vallen, moet je je kunnen
onderscheiden. Dat gebeurt op traditionele leest geschoeid met aandacht
voor bier, chocolade, diamant... en strips. En daar willen de Chinezen
wel van proeven. Degraeve wees ons door naar Gorik Kayaert
van Toerisme Vlaanderen, onze contactpersoon voor de
Chinese markt. In Peking heeft Nico Peeters een bureau
waar hij de functie van directeur bekleedt. Allebei voeren ze promotie
voor onder meer de Belgische strip.
Gorik Kayaert: "Wij hebben inderdaad van in het
begin een sterke nadruk gelegd op strips in de promotie van onze bestemming
Vlaanderen en Brussel in China. We hebben voor onze marketingwerking
in China gekozen voor een aantal eenvoudige maar sterke thema's, die
ons land toeristisch moet onderscheiden van andere bestemmingen. Deze
thema's zijn diamant, strips, bier, chocolade, gastronomie en hart van
Europa." (zie afbeelding)
Gorik Kayaert: "Chocolade is waarschijnlijk binnen
deze thema's ons sterkste product wat betreft bekendheid in China. Iedereen
in China weet dat je naar België moet om chocolade te kopen. Strips
worden op zich nog niet vaak gelinkt aan ons land, maar iedereen in
China kent wel De Smurfen en Kuifje. Wij leggen dan
ook zelf de link naar België. Vooral de generatie die is opgegroeid
in de jaren tachtig is groot geworden met de boeken en tekenfilmpjes
van Kuifje en De Smurfen. Dit is ook meteen de groep
van mensen die nu tussen 30 en 40 jaar jong is en financieel de mogelijkheid
bezit om naar Europa te reizen. Meteen ook een goede reden om hier op
in te spelen.
Concreet hebben we het in onze werking meestal over strips in het algemeen,
zonder al te veel in detail te treden over personages en auteurs (die
toch niet bekend zijn in het land zelf). Kuifje en De Smurfen
worden echter heel erg benadrukt.
Een dergelijke benadering geeft een
originele invalshoek, omdat geen van de andere landen uit Europa dit
volgens mij doet in China. Het is een ideale kans om ons land te onderscheiden
van de vele andere bestemmingen in Europa. We moeten er namelijk rekening
mee houden dat Chinezen Europa meestal als een enkele bestemming zien.
Er wordt zelden naar één land in Europa gereisd, maar
er worden drie tot twaalf landen op één reis gekozen.
Dat maakt dat we ons als kleine bestemming moeten onderscheiden van
de rest, en de thematische benadering helpt hierbij.
Over andere Belgische publicaties of over plannen van uitgeverijen in
China ben ik niet op de hoogte. Wel kan ik u zeggen dat er twee projecten
lopen van ons kantoor in China die volop inspelen op de viering van
50 jaar De Smurfen. De ervaring tot nu toe is heel goed. Zowel
tour operators als Chinese consumenten reageren heel positief. Zo was
er vorig jaar bijvoorbeeld een themareis rond Kuifje, bedoeld
als promotie. De dertig beschikbare plaatsen waren binnen de twee weken
verkocht."
De Belgische strip in China
Los van de heisa rond Kuifje in Tibet en de door de staat gevraagde
titelverandering naar Kuifje in Chinees Tibet van enige tijd
geleden verkopen de albums er erg goed, De Blauwe Lotus uiteraard op kop. Omgerekend kost het een Chinees
amper een euro voor een album.
Gootrip, zowel een onlinereisportaal (www.gootrip.com)
als een tijdschrift met respectievelijk 30.000 hits per dag en een oplage
van 480.000 exemplaren, kwam al eens in bezoek in Brussel om de stripaanwezigheid
in de hoofdstad alle aandacht te geven. Klik op onderstaande verkleinde
pagina's voor een vergrote weergave.
>
DAVID STEENHUYSE — 21 juni 2008 |