De Rode Ridder: De Biddeloo-Jaren integraal 1
DEEL 1 VAN INTEGRALE CYCLUS
IN ZEVEN DELEN
De Rode Ridder: De Biddeloo-Jaren integraal 1
KLIK
voor andere strips van
Willy Vandersteen
DE RODE RIDDER
De Biddeloo-jaren - Sword and Sorcery integraal 1
37. De Wilde Jacht - 38. De Verzonken Klok - 39. Noodkreet uit Cambor - 40. De Barst in de Ronde Tafel - 41. De Laatste Droom - 42. Het Testament

Karel Biddeloo + Wily Vandersteen
Standaard Uitgeverij | 236 p. | € 34,99 (HC)
Anders bekijken
In zijn beginperiode kent De Rode Ridder nogal wat tekenaars. Karel Verschuere en wat later Frank Sels drukken hun stempel op de reeks. Sels stopt ermee na album 30. Het is dan de beurt aan Eduard de Rop die vijf albums voor zijn rekening neemt. Interne verschuivingen en een allesverslindende Bessy-studio trekken een heleboel aandacht weg van de ridderreeks. Album 36 wordt door verschillende tekenaars gemaakt, waardoor de reeks in een dieptepunt terecht komt. Gelukkig staat er een getalenteerde sneltekenaar klaar om De Rode Ridder te tekenen, eerst als inkter en gaandeweg steeds prominenter als hoofdtekenaar. Aanvankelijk volgt Karel Biddeloo het strikte keurslijf van Willy Vandersteen, maar na enkele albums komt de frivoliteit van Biddeloo al boven water...

Inhoudelijk krijgen we in deze eerste integraa van Biddeloos werk avonturen uit het stilaan uitdovende tijdperk van koning Arthur. De Wilde Jacht, De Verzonken Klok en Noodkreet uit Cambor zijn typische Vandersteen-ridderverhalen. Niet slecht, maar ook helemaal niets nieuws... De mot zit er duidelijk een beetje in. Vandersteen bedenkt hierop een waardig einde voor de reeks . Dit einde zal gelijk lopen met de dood van koning Arthur en zal gepaard gaan met een grote knal. De Barst in de Ronde Tafel en De Laatste Droom vertegenwoordigen het betere werk uit het Arthur-tijdperk. Zo maken we kennis met Bahaal, wiens komst in eerdere albums subtiel aangekondigd werd. Zijn optreden is van korte duur maar imponeert. De gretige Karel Biddeloo zet de synopsis van de albums mee naar zijn hand en weet Vandersteen op zeer korte termijn te overtuigen van zijn kunnen. Het spreekwoordelijke zijden draadje blijkt sterk genoeg en Het Testament opent de deur naar een verderzetting van de reeks, maar dan op Biddeloos manier. Niet enkel worden de dames knapper met jaren 1960-looks, ook de ridders, soldaten en slechteriken gaan er stoerder en meer badass uitzien. In dit album breekt Karel Biddeloo helemaal los en krijgen we een glimp te zien van wat nog moet komen... De rest krijgen we in volgende integralen voorgeschoteld.

Het album is zoals de vorige uitgaves verzorgd qua drukwerk en voorzien van een aangenaam en interessant dossier. We raden ten stelligste aan dit eerst even door te nemen. Vooral de Biddeloo-kenners zullen het tekenwerk van de eerste drie delen van deze integraal daardoor anders bekijken. Biddeloo sleept soms op subtiele wijze zijn stijl in de albums binnen. De lay-out van de cover vinden we trouwens een opsteker in vergelijking met de blauwe covers vande vorige cyclus integralen. Wat ons betreft mag er maandelijks een dergelijke uitgave onze richting uitkomen. We zullen echter wat meer geduld moeten oefenen. Wat werd er ook alweer gezegd over honger en saus?
JACKY CORNELIS --- april 2020

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: