|
DEEL
1 VAN INTEGRALE CYCLUS
IN ZEVEN DELEN |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Willy Vandersteen |
|
|
DE RODE RIDDER
De Biddeloo-jaren - Sword and Sorcery integraal 1
37. De Wilde Jacht - 38. De Verzonken Klok - 39. Noodkreet
uit Cambor - 40. De Barst in de Ronde Tafel - 41. De Laatste
Droom - 42. Het Testament
Karel
Biddeloo + Wily Vandersteen
Standaard Uitgeverij | 236 p. | € 34,99 (HC) |
Anders
bekijken |
In
zijn beginperiode kent De Rode Ridder nogal wat tekenaars.
Karel Verschuere en wat later Frank
Sels drukken hun stempel op de reeks. Sels stopt
ermee na album 30. Het is dan de beurt aan Eduard
de Rop die vijf albums voor zijn rekening neemt.
Interne verschuivingen en een allesverslindende Bessy-studio
trekken een heleboel aandacht weg van de ridderreeks. Album
36 wordt door verschillende tekenaars gemaakt, waardoor de
reeks in een dieptepunt terecht komt. Gelukkig staat er een
getalenteerde sneltekenaar klaar om De Rode Ridder
te tekenen, eerst als inkter en gaandeweg steeds prominenter
als hoofdtekenaar. Aanvankelijk volgt Karel Biddeloo
het strikte keurslijf van Willy Vandersteen,
maar na enkele albums komt de frivoliteit van Biddeloo al
boven water...
Inhoudelijk krijgen we in deze eerste integraa van Biddeloos
werk avonturen uit het stilaan uitdovende tijdperk van koning
Arthur. De Wilde Jacht, De Verzonken Klok
en Noodkreet uit Cambor zijn typische Vandersteen-ridderverhalen.
Niet slecht, maar ook helemaal niets nieuws... De mot zit
er duidelijk een beetje in. Vandersteen bedenkt hierop een
waardig einde voor de reeks . Dit einde zal gelijk lopen met
de dood van koning Arthur en zal gepaard gaan met een grote
knal. De Barst in de Ronde Tafel en De Laatste
Droom vertegenwoordigen het betere werk uit het Arthur-tijdperk.
Zo maken we kennis met Bahaal, wiens komst in eerdere albums
subtiel aangekondigd werd. Zijn optreden is van korte duur
maar imponeert. De gretige Karel Biddeloo zet de synopsis
van de albums mee naar zijn hand en weet Vandersteen op zeer
korte termijn te overtuigen van zijn kunnen. Het spreekwoordelijke
zijden draadje blijkt sterk genoeg en Het Testament
opent de deur naar een verderzetting van de reeks, maar dan
op Biddeloos manier. Niet enkel worden de dames knapper met
jaren 1960-looks, ook de ridders, soldaten en slechteriken
gaan er stoerder en meer badass uitzien. In dit album
breekt Karel Biddeloo helemaal los en krijgen we een glimp
te zien van wat nog moet komen... De rest krijgen we in volgende
integralen voorgeschoteld.
Het album is zoals de vorige uitgaves verzorgd qua drukwerk
en voorzien van een aangenaam en interessant dossier. We raden
ten stelligste aan dit eerst even door te nemen. Vooral de
Biddeloo-kenners zullen het tekenwerk van de eerste drie delen
van deze integraal daardoor anders bekijken. Biddeloo sleept
soms op subtiele wijze zijn stijl in de albums binnen. De
lay-out van de cover vinden we trouwens een opsteker in vergelijking
met de blauwe covers vande vorige cyclus integralen. Wat ons
betreft mag er maandelijks een dergelijke uitgave onze richting
uitkomen. We zullen echter wat meer geduld moeten oefenen.
Wat werd er ook alweer gezegd over honger en saus? |
JACKY CORNELIS --- april 2020 |
|