|
KLIK
voor andere strips van
François Walthéry
KLIK
voor andere strips van
Will
KLIK
voor andere strips van
Laudec
KLIK
voor andere strips van
Marc Wasterlain
KLIK
voor andere strips van
Mittéï
KLIK
voor andere strips van
Raoul Cauvin |
|
|
NATASJA integrale 4
1981-1988: 10. Een Afgelegen Eiland - 11. De Weddenschap -
12. De Brute Broekjes - 13. Asiel in de Ruimte
François
Walthéry / Will / Laudec + Marc Wasterlain / Mittéï
/ Raoul Cauvin
Dupuis | 216 p. | € 29,95 (HC) |
Seksualisering |
Deze
vierde integraal van luchtstewardess Natasja opent
met het door Marc Wasterlain geschreven Een
Afgelegen Eiland waarin Natasja en Walter op een onbewoond
eiland terechtkomen, daar moeten zien te overleven als ware
Robinson Crusoës en plots te maken krijgen met de terreur
van een onnoemlijk monster. Dit was het eerste verhaal waarin
Natasja al tijdens de voorpublicatie in Robbedoes
de lezertjes klamme handjes bezorgde. Eerst in haar beha,
later in een strak dichtgeknoopt bloesje met diep decolleté
ontpopt ze zich als een ervaren Amazone. De seksualisering
van de stripreeks staat hier op een hoogtepunt. Naast zijn
stripverhalen tekende François Walthéry
Natasja al langer in sexy poses. Een jaar na de verschijning
van het album in 1984 tekende hij twee bijkomende pagina's
en zevenentwintig losse prenten die je op de bestaande diende
te kleven om een erotischer getint verhaal te kunnen lezen
of om Natasja zonder beha of bloesje te zien. Het verscheen
in een mapje bij gelegenheidsuitgeverij De Vliegende
Hollander. Zo'n info staat dan weer niet in het achtergronddossier
dat zich in deze integraal hoofdzakelijk concentreert op Walthéry's
legendarische laattijdigheid en wat daarvan waar is en niet.
Het tweeluik De Wedenschap en De Brute Broekjes
is geschreven door Walthéry's oude leermeester Mittéï
en is een variant op Jules Vernes De
Reis om de Wereld in Tachtig Dagen. Dat geeft voldoende
aanleiding voor tal van internationale en exotische locaties
met veel knipoogjes, onder meer naar de ticker tape parade
in New York die ook Kuifje te beurt viel in Kuifje in
Amerika. Mittéïs tweeluik is klassiek van
opzet, met een voortdurende stuwing door het verhaalgegeven. Het flamboyante zit als vanouds in de tekeningen van
Walthéry die vol beweging en souplesse zitten. Dit
is trouwens niet het verhaal van Natasja en Walter, maar van
hun gelijknamige oma en opa in een verder verleden. We zagen
hen vorig jaar nog terug in deel 23, In het Spoor van
de Blauwe Sperwer. In deel 24 voltooien ze hun op de
stripreeks van Sirius gebaseerde De Blauwe
Sperwer-drieluik.
Asiel in de Ruimte is het enige Natasja-verhaal
op scenario van Raoul Cauvin, de komische
expert van het huis Dupuis in die dagen.
De crew van het Bardaf-toestel, waarmee Natasja doorgaans
de wereld rondvliegt, gaat noodgedwongen werken voor een gevallen
dictator die in geen enkel land politiek asiel krijgt. Hij
moet zijn dagen doorbrengen in een vliegtuig tussen zijn spullen,
fortuin en enkele getrouwen. Alleen om bij te tanken en boodschappen
te kunnen doen, mag hij landen. Om de haverklap deserteert
zijn bemanning bij een landing. Nu moeten Natasja en co. hun
tijd doorbrengen in dienst van het heerschap. Als ontspanning
laat hij een deel van het ruim telkens omtoveren tot een decor
om bijvoorbeeld paard te rijden, te golfen of te schaatsen
(met een knipoog naar Willy Vandersteen).
Het tijdverdrijf in de lucht en de perikelen bij elke landing
kent een hoge herhalingsfactor, een typisch element bij Cauvin.
Net voordat het vervelend wordt, volgt de climax.
Will (Baard en Kale) verzorgde de
decors van Een Afgelegen Eiland en Laudec
(Cédric) die van de overige drie verhalen.
Oplettende lezers merken het verschil. Ze voegen alweer schakeringen
toe aan de rijkdom van Natasja die vaak als een aangenaam
vriendenproject van Walthéry overkomt. Die vriendschappelijkheid
schuilt ook in de vele knipogen naar bevriende striptekenaars
in de strips. Het is een van de vele redenen waardoor wij
van de stripreeks genieten en blijven genieten. |
DAVID STEENHUYSE --- maart 2020 |
|