|
COMPLETE
VERHALEN
DEEL 1 VAN INTEGRALE REEKS IN VIJF DELEN |
|
|
KLIK
voor andere strips van
François Walthéry
KLIK
voor andere strips van
Gos
KLIK
voor andere strips van
Étienne Borgers
KLIK
voor andere strips van
Marc Wasterlain |
|
|
NATASJA integrale 1
1971-1975: 1. Natasja, Luchtstewardess - 2. Natasja
en de Maharadja - 3. Het Metalen Geheugen
François
Walthéry + Gos / Étienne Borgers / Marc Wasterlain
Dupuis | 160 p. | € 27,95 (HC) |
Kinderen
van hun tijd |
We
worden weleens geconfronteerd met de vraag wat voor nut integrales
van oudere reeksen hebben. Intussen denken we liever "laat
ons met rust, we lezen nog altijd wat we zelf graag willen"
dan de zoveelste keer te moeten uitleggen dat ze voor ons
inspelen op het te koesteren sentiment nostalgie, de achtergronddossiers
voor ons zo waardevol zijn, dat de nieuwe boeken zo mooi uitgegeven
en vormgegeven zijn, dat ze een stukje patrimonium opnieuw
onder de aandacht brengen, dat ze in sommige gevallen voor
een herwaardering of een eerste kennismaking zorgen en dat
ze in onze ogen een slimme manier zijn van herdrukken of het
opnieuw aanbieden van dikwijls onterecht vergane en soms uitverkochte
glorieën. Nu de ene na de andere uitgeverij de eigen
back catalogue of die van een andere uitgeverij uitspit
— we zijn nog lang niet aan het eind van de integrale
golf! — is het gewoon een kwestie van tijd voor favorieten
in een gebundeld jasje verschijnen. Nu is Natasja, onze favoriete
luchtstewardess na Tonia, de toffe vriendin
van een beste vriend, aan de beurt.
De tegelijk vlotte als niet zo evidente ontstaansgeschiedenis
van François Walthéry's stripheldin
staat netjes uitgelegd in het voorafgaande dossier dat verlucht
is met oude schetsen en ontwerpen, materiaal uit het weekblad
Robbedoes en dingetjes die niet gepubliceerd raakten
(Natasja's blote borsten in het eerste verhaal als grapje
voor uitgever Charles Dupuis bijvoorbeeld).
Het dossier is geen stevige biografie met grote uitwijdingen,
maar wel een correcte reeks bondige artikelen over de start
en de verdere evolutie in de eerste verhalen. Vooral de vele
geïllustreerde anekdotes zijn om van te smullen voor
de stripgeschiedenisfreak in ons. Walthéry is niet
te beroerd om ook de fouten in zijn verhalen te duiden. Ook
de invloed van andere stripreeksen en stripmakers (Jack
Davis en Wallace Wood in hun MAD-periode
onthouden we graag), maar net zo goed de regie en aanpak uit
seventiesfilms als The French Collection, Bullitt,
The Wild Bunch en The Getaway maken duidelijk
dat Natasja en haar geestelijke vader kinderen van hun tijd
zijn: het juk van klassiekers achter zich latend en de deur
inbeukend naar nieuwe tijden. Met onze aan modernere vertelwijzen
gewend geraakte ogen valt er nog steeds niets af te dingen
aan de beweeglijkheid, de actiescènes, de camerastandpunten,
de vaart, het opdrijven van spanning en het weergeven van
sfeer waarin Natasja pijlsnel een hoge vlucht nam.
Al vanaf het eerste, toch wat bravere verhaal, wordt naar
hartenlust geschoten en zit men niet stil. Vanaf dan wordt
het alleen maar beter met steviger intriges waarvoor Walthéry
de ene na de andere scenarist aanspreekt of zelf een novelle
van Étienne Borgers (een latere scenarist
van Natasja) bewerkt.
Walthéry's tekenstijl en lijnvoering zijn intussen
zo herkenbaar en uniek dat we zelfs moeiteloos zijn anonieme
interimwerk voor Bercks Lowietje
kunnen herkennen. Veel van zijn collega's houden van zijn
werk, inclusief van de man die erachter zit. Zijn gulle karakter
is nauw verbonden met Natasja waardoor elke tekening,
elk nieuw verhaal een geschenk is en ook gretig wordt verslonden
door zijn lezers. Deze integrale beschouwen we net zo goed
als een cadeau. Een jammerlijk minpunt is dat de lettering
niet opnieuw is gedaan. Die is wel nagelezen en aangepast
om er fouten uit te halen of de veranderde spellingsregels
toe te passen, maar er zit geen enkele consistentie in. Om
de haverklap, zelfs tijdens één verhaal, verandert
de stijl van de lettering. Dat is geen kwestie van authenticiteit,
wel een middel van besparen en daarom een af te wegen punt
om de integrale reeks wel of niet te kunnen uitgeven voor
een krimpende markt. We nemen het er dan maar voor lief bij.
In deze integrale reeks zullen vijf delen verschijnen met
daarin de eerste zestien reguliere delen. Voorlopig blijft
het daar bij, hoewel de reguliere albumreeks inmiddels aan
deel 22 zit, begin volgend jaar staat deel 23 gepland. In
het Frans zijn momenteel geen plannen voor verdere integrales,
en aangezien Dupuis de Franstalige reeks
volgt, zal het plots afgelopen zijn met deze integrales. Niettemin
blijft Natasja een dankbaar personage om haar ook
in deze vorm in huis te laten. Als je ons van het tegendeel
wil overtuigen: zie het begin van deze bespreking voor wat
wij daarvan denken. |
DAVID STEENHUYSE --- oktober 2018 |
|