|
DEEL
3 VAN ZESDELIGE INTEGRALE REEKS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Eddy Paape
KLIK
voor andere strips van
Greg |
|
|
LUC ORIENT - ALLE AVONTUREN 3
7. De Krater van Tovenarijen - 8. Het Legioen der Verdoemde
Zielen - 9. 24 Uur voor de Planeet Aarde - Val verovert de
Ruimte
Eddy
Paape + Greg
Sherpa | 176 p. | € 29,95 (HC) |
Geruststellende
logica |
Inmiddels
drie integrales ver en we hebben nu pas door dat de versie
van Sherpa afwijkt van het Franse origineel.
Daar werd de reeks in vijf integrales gebundeld met vier verhalen
per deel en slechts twee verhalen in de laatste bundel. Sherpa
zal de complete, achttiendelige reeks in zes delen heruitgeven
met drie verhalen per integraal. In dit deel krijg je er nog
een compleet bonusverhaal bovenop: het eenmalige sf-avontuur
Val Verovert de Ruimte dat Eddy Paape en
Greg voor het limonademerk Val
van de Belgische brouwerij Haacht maakten.
Het verhaal verscheen in wekelijkse porties in zowel het weekblad
Kuifje als Robbedoes. Val bestaat trouwens
nog steeds. Kuifje, Robbedoes (in het Frans loopt nog wel Spirou), Paape en
Greg zijn helaas verdwenen. De publicitaire strip is een aardig,
pretentieloos, vakkundig zijstapje door de auteurs van Luc
Orient. De verantwoording en de extra informatie op de
laatste pagina's getuigen toch maar weer van de tomeloze inzet
van Sherpa om elk van hun albums tot in de puntjes te verzorgen,
ook al kost het meer tijd en energie dan gepland. Als dank
voor de toestemming van Haacht, is een advertentiepagina voor
de huidige smaken van Val opgenomen. Dat vinden we heel correct.
In deze hete zomerperiode deed het ons meteen naar de koelkast
lopen om een fris blik open te trekken.
Ook voor de achtergronddossiers levert Sherpa een eigen inbreng.
Deze integraal opent met een herplaatsing van een oud interview
met Greg uit Stripschrift nummer 101 uit 1977. Het
is meteen een van de beste interviews die we ooit van Greg
hebben gelezen. Hij is heel openhartig over zijn beroep als
scenarist en zijn prestaties als hoofdredacteur van het weekblad
Kuifje, ook over wat hij fout heeft gedaan. Hij beschrijft
daarnaast duidelijk en intelligent zijn verschil in aanpak
voor bijvoorbeeld Luc Orient en Comanche.
Hij acht Luc Orient in het sf-genre niet bijzonder
hoogstaand in, maar wist verduiveld goed waarom hij het zo
wou brengen. Hij duidt ook de verschillen om voor een tekenaar
als Eddy Paape of Hermann te schrijven. De
eerste had wat meer aansturing nodig waarbij Greg elk plaatje
gedetailleerd moest beschrijven. Voor Hermann besteedde hij
meer aandacht aan de psychologische aanwijzingen. Hermann
voelde zonder concrete instructies beter aan hoe hij iets
in beeld moest brengen. Paape was van de oudere stempel: een
uitvoerder. Maar wat hij uitvoerde, is wel secuur getekend
in een toegankelijk en voorbeeldig realisme, tot de pupillen
in de ogen van de personages toe. Bij het ouder worden, begon zijn realisme ongemakkelijker aan te voelen.
Alle drie verhalen spelen zich voor de verandering af op de
aarde. In De Krater van Tovenarijen krijgen Luc en
Lora te maken met de gevolgen van gevaarlijk gas uit een krater
die een meteoriet sloeg in een bergstreek in de buurt van
het wetenschappelijke centrum Eurokristal 1. De lokale bevolking
wordt ook nog eens geteisterd door een plotse moordenaar.
In Het Legioen van Verdoemde Engelen — wat
een intrigerende titel! — gaan Luc, Lora en professor
Kala undercover om een verdacht zaakje met supersterke baby's
te onderzoeken. Fake news of een vreselijke realiteit? Het
spannende 24 Uur voor de Planeet Aarde bezit het
grootste sf-gehalte in deze integraal. Een onbekende bedreigt
alle wereldleiders om zich te laten onderwerpen of de wereld
te zien vernietigen. Voor Kala is de bedreiging ernst. De
wereldleiders moeten — te laat, zoals altijd —
nog inzien dat het geen gestoorde grap is nadat een brug instort,
een voorsmaakje van een grotere vewoesting. Luc heeft 24 uur
om te achterhalen wie de zelfverklaarde "verwoester"
is. Hij krijgt hulp uit onverwachtse, buitenaardse hoek.
In onze bespreking van De Complete Guus Slim deel
6 betwijfelden we nog of het heruitbrengen van klassieke reeksen
nieuwe lezertjes aantrekt. Een lezer deed de moeite om ons
in een mail tegen te spreken, waarvoor dank. Hij ontdekt al
jarenlang de ene reeks na de andere dankzij integrale uitvoeringen
van reeksen die uit de back catalogue van uitgeverijen zijn
verdwenen of stopgezette reeksen die enkel tweedehands of
tegen exorbitante prijzen te koop zijn. Tegelijk stippen we
nogmaals de degelijke kwaliteiten van een verdwenen generatie
superscenaristen aan, Jean-Michel Charlier,
René Goscinny, Maurice Tillieux
en Greg voorop. Als vertegenwoordigers
van een striptraditie die ze zelf hielpen stroomlijnen, bonden
ze op hun hoogtepunt honderdduizenden, zelfs miljoenen lezers
aan zich. Sommigen vinden hun werk vanuit hedendaagse standpunten
oubollig. Wij hebben te veel respect voor hun aandeel in de
stripgeschiedenis en de vruchten van hun werk. Zelfs als broodschrijvers
wisten ze hun publiek schijnbaar moeiteloos te onderhouden.
Die schijnbaarheid is de bepalende factor, want het is geen
evidentie. Dat hun werk nog steeds wordt gelezen of terug
wordt uitgebracht, is een geruststellende logica. |
DAVID STEENHUYSE --- juni 2020 |
|