Luc Orient - Alle Avonturen 3
DEEL 3 VAN ZESDELIGE INTEGRALE REEKS
Luc Orient - Alle Avonturen 3
KLIK
voor andere strips van
Eddy Paape


KLIK
voor andere strips van
Greg
LUC ORIENT - ALLE AVONTUREN 3
7. De Krater van Tovenarijen - 8. Het Legioen der Verdoemde Zielen - 9. 24 Uur voor de Planeet Aarde - Val verovert de Ruimte

Eddy Paape + Greg
Sherpa | 176 p. | € 29,95 (HC)
Geruststellende logica
Inmiddels drie integrales ver en we hebben nu pas door dat de versie van Sherpa afwijkt van het Franse origineel. Daar werd de reeks in vijf integrales gebundeld met vier verhalen per deel en slechts twee verhalen in de laatste bundel. Sherpa zal de complete, achttiendelige reeks in zes delen heruitgeven met drie verhalen per integraal. In dit deel krijg je er nog een compleet bonusverhaal bovenop: het eenmalige sf-avontuur Val Verovert de Ruimte dat Eddy Paape en Greg voor het limonademerk Val van de Belgische brouwerij Haacht maakten. Het verhaal verscheen in wekelijkse porties in zowel het weekblad Kuifje als Robbedoes. Val bestaat trouwens nog steeds. Kuifje, Robbedoes (in het Frans loopt nog wel Spirou), Paape en Greg zijn helaas verdwenen. De publicitaire strip is een aardig, pretentieloos, vakkundig zijstapje door de auteurs van Luc Orient. De verantwoording en de extra informatie op de laatste pagina's getuigen toch maar weer van de tomeloze inzet van Sherpa om elk van hun albums tot in de puntjes te verzorgen, ook al kost het meer tijd en energie dan gepland. Als dank voor de toestemming van Haacht, is een advertentiepagina voor de huidige smaken van Val opgenomen. Dat vinden we heel correct. In deze hete zomerperiode deed het ons meteen naar de koelkast lopen om een fris blik open te trekken.

Ook voor de achtergronddossiers levert Sherpa een eigen inbreng. Deze integraal opent met een herplaatsing van een oud interview met Greg uit Stripschrift nummer 101 uit 1977. Het is meteen een van de beste interviews die we ooit van Greg hebben gelezen. Hij is heel openhartig over zijn beroep als scenarist en zijn prestaties als hoofdredacteur van het weekblad Kuifje, ook over wat hij fout heeft gedaan. Hij beschrijft daarnaast duidelijk en intelligent zijn verschil in aanpak voor bijvoorbeeld Luc Orient en Comanche. Hij acht Luc Orient in het sf-genre niet bijzonder hoogstaand in, maar wist verduiveld goed waarom hij het zo wou brengen. Hij duidt ook de verschillen om voor een tekenaar als Eddy Paape of Hermann te schrijven. De eerste had wat meer aansturing nodig waarbij Greg elk plaatje gedetailleerd moest beschrijven. Voor Hermann besteedde hij meer aandacht aan de psychologische aanwijzingen. Hermann voelde zonder concrete instructies beter aan hoe hij iets in beeld moest brengen. Paape was van de oudere stempel: een uitvoerder. Maar wat hij uitvoerde, is wel secuur getekend in een toegankelijk en voorbeeldig realisme, tot de pupillen in de ogen van de personages toe. Bij het ouder worden, begon zijn realisme ongemakkelijker aan te voelen.

Alle drie verhalen spelen zich voor de verandering af op de aarde. In De Krater van Tovenarijen krijgen Luc en Lora te maken met de gevolgen van gevaarlijk gas uit een krater die een meteoriet sloeg in een bergstreek in de buurt van het wetenschappelijke centrum Eurokristal 1. De lokale bevolking wordt ook nog eens geteisterd door een plotse moordenaar. In Het Legioen van Verdoemde Engelen — wat een intrigerende titel! — gaan Luc, Lora en professor Kala undercover om een verdacht zaakje met supersterke baby's te onderzoeken. Fake news of een vreselijke realiteit? Het spannende 24 Uur voor de Planeet Aarde bezit het grootste sf-gehalte in deze integraal. Een onbekende bedreigt alle wereldleiders om zich te laten onderwerpen of de wereld te zien vernietigen. Voor Kala is de bedreiging ernst. De wereldleiders moeten — te laat, zoals altijd — nog inzien dat het geen gestoorde grap is nadat een brug instort, een voorsmaakje van een grotere vewoesting. Luc heeft 24 uur om te achterhalen wie de zelfverklaarde "verwoester" is. Hij krijgt hulp uit onverwachtse, buitenaardse hoek.

In onze bespreking van De Complete Guus Slim deel 6 betwijfelden we nog of het heruitbrengen van klassieke reeksen nieuwe lezertjes aantrekt. Een lezer deed de moeite om ons in een mail tegen te spreken, waarvoor dank. Hij ontdekt al jarenlang de ene reeks na de andere dankzij integrale uitvoeringen van reeksen die uit de back catalogue van uitgeverijen zijn verdwenen of stopgezette reeksen die enkel tweedehands of tegen exorbitante prijzen te koop zijn. Tegelijk stippen we nogmaals de degelijke kwaliteiten van een verdwenen generatie superscenaristen aan, Jean-Michel Charlier, René Goscinny, Maurice Tillieux en Greg voorop. Als vertegenwoordigers van een striptraditie die ze zelf hielpen stroomlijnen, bonden ze op hun hoogtepunt honderdduizenden, zelfs miljoenen lezers aan zich. Sommigen vinden hun werk vanuit hedendaagse standpunten oubollig. Wij hebben te veel respect voor hun aandeel in de stripgeschiedenis en de vruchten van hun werk. Zelfs als broodschrijvers wisten ze hun publiek schijnbaar moeiteloos te onderhouden. Die schijnbaarheid is de bepalende factor, want het is geen evidentie. Dat hun werk nog steeds wordt gelezen of terug wordt uitgebracht, is een geruststellende logica.
DAVID STEENHUYSE --- juni 2020

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: