|
|
|
KLIK
voor andere strips van
Charel Cambré |
|
|
IN HET HOOFD VAN CHAREL CAMBRÉ
Charel
Cambré
Oogachtend | 188 p. | € 39,95 (HC)
FILIP & MATHILDE 5: Het Nieuwe
Abnormaal
Charel
Cambré
INdruk | 48 p. | € 7,95 (SC)
PINANTI UNITED
1: Één-Tweetje
Charel
Cambré
Oogachtend | 48 p. | € 7,95 (SC)
|
Efficiëntie |
In
november verschenen het artbook In het Hoofd van Charel
Cambré, de gagalbums Filip & Mathilde
deel 5 en een volledig herziene heruitgave van Pinanti
United deel 1 en een nieuw album van De Kronieken
van Amoras. Dat was dus Charel Cambrés albumproductie
in één maand, nog afgezien van zijn wekelijkse
gags en cartoons in diverse tijdschriften en dagbladen. Het
moet al van de hoogdagen van Marc Sleen en
Willy Vandersteen geleden zijn dat een Vlaamse
tekenaar, with a little help from his friends, zo'n
verscheiden aanbod kan voorleggen. Op de koop toe won hij
de Bronzen Adhemar, die hij misschien al
eerder had mogen krijgen, en broedt hij nog steeds nieuwe
projecten uit. Volgend jaar zullen we hem bijvoorbeeld terugzien
in een lang avontuur van Heden Verse Vis, de gagreeks
waarmee hij met Marc Legendre lacht met het
stripwereldje, maar vooral met henzelf.
De Bronzen Adhemar bespoedigde een al langer gepland overzichtsboek
dat in de handen van grafisch vormgever Rob Westendorp
een machtig mooi bladerboek is geworden, als vanouds
verzorgd uitgegeven door Oogachtend. In zijn
voorwoord schrijft Cambré dat het geen "stoefboek" mocht
worden. Uiteindelijk vindt hij dat het dat wel is geworden.
Terecht ook, het boek biedt een uitgebreide, uitsluitend visuele
terugblik op zijn verwezenlijkingen als animatietekenaar,
striptekenaar, cartoonist en vrije grafisch kunstenaar. Losse
illustraties, ontwerptekeningen, gags, fragmenten, cartoons,
karikaturen en schilderijen tonen zijn veelzijdigheid aan.
Uitgevers, opdrachtgevers, collega's, medewerkers, familieleden
en zelfs zijn hond Fons bewieroken of relativeren hem. Tof
allemaal, zeer aangenaam om te doorbladeren, zijn werk te
bewonderen en goesting te krijgen om strips van hem uit
de bibliotheek te halen en nogmaals te lezen. Wat dit boek
echter schromelijk verwaarloost, is duiding of enige vorm
van redactionele inspanning. Bij geen enkele afbeelding
staat een onderschrift of uitleg, laat staan een situering
of tijdsaanduiding van de publicaties in Cambrés carrière.
Nu staat het allemaal door elkaar, vroeg werk in het midden
of achterin, louter geplaatst omwille van grafische redenen.
Achter heel wat stripjes en illustraties schuilen verhalen
en anekdotes, pertinente statements en geschiedenisjes. Niets
van dat, zelfs geen tekstje over wat Charel Cambré
allemaal heeft gepresteerd. Zijn fans kennen het wellicht
allemaal al of ze pikten het mee op Facebook, waar sommige
onderwrepen een eigen leven hebben geleid. Met soortgelijke uitgaven
in het Frans als lichtende voorbeelden in ons achterhoofd
vinden we dit een ergerlijke afwezigheid van welgekomen informatie,
een gemiste kans zelfs, vorm zonder al te veel inhoud, maar
dus wel een vorm op eenzame hoogte. Charel Cambrés
productie kennende valt er over een jaar of vijf of tien een
grondiger stoefboek samen te stellen, deze keer wel met minimaal
de nodige bijschriften.
Bij INdruk verscheen ongeveer tegelijk Filip
& Mathilde deel 5. In dit album staan voornamelijk
gags verzameld waarin het koningspaar omgaat met coronamaatregelen,
een eigenwijze dochter en koningin in de dop en vervelende
politici en virologen. De koninklijke familie plakt aan Cambrés
lijf. Met ogenschijnlijk gemak presenteert hij fictieve kroniekjes
uit hun leven, verweven met werkelijke gebeurtenissen. Het
Belgisch paleis kan zich geen betere hofleverancier bedenken
om het volk van de koning en koningin te laten houden of er
tenminste sympathie voor te voelen. Ondanks hun koninklijke
verplichtingen en een protocolair juk, dat bewegingsvrijheid
in de weg staat, zet Cambré hen neer als twee mensen
die ook de was en de plas doen, koken, naar de frituur gaan
of wc-papier hamsteren in tijden van lockdowns. Nergens heb
je trouwens het gevoel dat de min of meer actueel gebonden
gags gedateerd zijn. Daarvoor zijn de pointes te slim gevonden
om ze later in album, na de publicatie in het royaltyminnende
weekblad Story, nog te kunnen begrijpen.
Diezelfde val ontwijkt Cambré ook in Pinanti United,
de gagreeks over jonge Rode Duiveltjes die in Het Nieuwsblad
is te lezen. De selectie voor de albums doorstaat grotendeels
de tand des tijds zolang de Lukaku's, De Bruynes, Courtois',
Hazards, Mertensen en andere voetbalgoden domineren. Strip2000
gaf in 2015 een eerste album uit. INdruk recupereert het nu
voor een heruitgave met vervangen gags en een nieuwe cover.
Zo valt het wel op dat er inmiddels grote verschillen zijn
in de uitwerking van de tekeningen. Gags met meer details
in de tekeningen staan tussen kaler getekende of geïnkte
gags. Elke tekenaar evolueert sowieso naar een efficiëntere
versie van zijn eigen tekenstijl, waarbij overdaad en overbodigheid
automatisch weggevijld worden. Cambré beknibbelt echter
geenszins op de instant herkenbaarheid van zijn personages.
Je weet meteen om wie het gaat, en dat geldt ook voor de karikaturen
van bekende personen die in Filip & Mathilde opduiken.
Efficiëntie is allicht het sleutelwoord om tot een dergelijke
carrière te komen. Efficiëntie met een ziel en
liefde voor het tekenen weliswaar, dat benadrukken we maar
al te graag. |
DAVID STEENHUYSE --- november 2020 |
|