|
KLIK
voor andere strips van
Marc Bourgne
KLIK
voor andere strips van
Christian Perrissin |
|
|
ROODBAARD - DE SCHRIK VAN DE ZEVEN ZEEËN integraal 13
33. Het Geheim van Elisa Davis 1 - 34. Het Geheim van Elisa
Davis 2
Marc
Bourgne + Christian Perrissin
Sherpa | 160 p. | € 24,95 (HC) |
Vintage
Roodbaard |
Zes
jaar geleden bracht uitgeverij Sherpa in
vertaling de eerste bundel uit van wat een integrale uitgave
van de Roodbaard-reeks moest gaan worden. Ze waren
daarmee een trendsetter: het bijhorende boeiende dossier en
de verzorgde uitgave op kwaliteitsvol papier zorgden voor
een schot in de roos en was de directe aanleiding voor een
heuse integraaltrein waar zowat elke uitgever met eurotekentjes
in de ogen op sprong en met wisselend succes mee tsjoekte.
Sherpa roodbaardde intussen naarstig voort en gaf ons en passant
een inkijk in het werk en leven van de vele auteurs die doorheen
de jaren hun medewerking aan de reeks verleenden: Jean-Michel
Charlier, Victor Hubinon, Jijé,
Christian Gaty, Patrice Pellerin,
Jean Ollivier en het uiteindelijk tot nader
order laatste duo aan wie de roemruchte piraat werd toevertrouwd:
Marc Bourgne en Christian Perrissin.
De laatste twee staan centraal in deze dertiende bundel, niet
echt via een dossier, maar aan de hand van (het tweede deel
van) een openhartig interview. Ze kijken daarin met veel dankbaarheid
en nederigheid terug op de oudere delen en de erfenis die
ze kregen en geven een zeer geloofwaardige inkijk in de beslissingsprocessen
tussen auteurs onderling en binnen de uitgeverij. En ook een
beetje met spijt.
De twee laatste delen van deze reeks, die in deze bundel zitten,
zijn wel een beetje vreemd voor de gevestigde lezer. Het vorige
album was geëindigd met de vermeende dodelijke val van
Roodbaard in een kloof. Voor zijn gezellen Erik, Anny, Baba
en Driepoot zit er niets anders op dan terug te keren naar
de bewoonde wereld en vervolgens naar het oude Europa. Hun
moeizame tocht door onherbergzame streken en vergezeld van
louche types, wisselt Perrissin af met het relaas van Anny
— in een vorig leven de Elisa Davis waarnaar de titel
verwijst — over hoe Roodbaard in haar leven terechtkwam.
Door de focus op die twee verhaallijnen verdwijnt Roodbaard
zelf sterk uit beeld, waardoor het achteraf gezien wel te
begrijpen is dat er miskenning was bij de bewindhebbers van
de uitgeverij en bepaalde fans.
Diezelfde fans (en de bazen bij Dargaud)
hadden echter moeten weten dat onkruid niet vergaat en dat
Roodbaard zich steevast op de meest onmogelijke manieren uit
benarde situaties redt. Daar alluderen Bourgne en Perrissin
ook al op in de laatste woorden van deze bundel, die —
enigszins onverwacht — tot nader order ook de laatste
woorden van de reeks werden. De tegenvallende verkoop, de
intrede van het grote belang van geldgewin en vooral het wegvallen
van beschermheer Guy Vidal (die met pensioen
ging in 2002 en amper een halfjaar later al overleed) zorgden
ervoor dat Bourgne en Perrissin niet konden afmaken waar ze
aan begonnen waren.
Echter: Het Geheim van Elisa Davis is een onderschat
tweeluik. Het levensverhaal van Anny is een vrije en spitsvondige
bewerking van de echte biografie van Anne Bonny
en Mary Read, die met mondjesmaat wordt opgebouwd
en daardoor blijft beklijven. En de moeizame tocht van Erik
en zijn gezellen doorheen de jungle is vintage Roodbaard met
evenveel uitzichtloze situaties als onwaarschijnlijke ontsnappingen,
die Charlier zelf kirrend van plezier zou gelezen hebben.
Ook tekenaar Bourgne doet zijn best om een eigen invulling
te geven aan het universum van de rosse piratenkapitein en
slaagt daar op sommige ogenblikken heel goed in: vooral de
schepen, de maritieme omgeving en de andere decors zijn geweldig.
Voor de personages valt hij net iets te vaak terug op zijn
semi-realistische stijl die wat ruigheid mist (de zogenaamde
stoppelbaard van Erik als dieptepunt), maar Roodbaard zelf
brengt hij dan weer wel uitstekend beeld. De weemoedig starende
Roodbaard vanuit het raam op de achterplecht is een van de
hoogtepunten uit het album.
Met deze dertiende bundel sluit Sherpa de Roodbaard-saga
dus in schoonheid af. Of toch niet helemaal: De Jonge
Jaren van Roodbaard, ook al geschreven door Perrissin
en getekend door Daniel Redondo, zullen later
nog zorgen voor een ongetwijfeld even beklijvend naspel. En
in de Franse versie van deze integrale (maar vreemd genoeg
niet in de Nederlandse vertaling), staat nog meer groot nieuws.
Niemand minder dan Jean-Charles Kraehn (Gil
Saint-André, Tramp, De Onthoofde
Arenden) zou — tenzij de erfgenamen terug stokken
in de wielen steken — in 2020 de hoofdreeks nieuw leven
inblazen, met Stefano Carloni (De Vorsers)
aan de tekentafel. We kijken er reikhalzend, als een piraat
naar een met kostbaarheden en onschuldige slachtoffers gevuld
galjoen, naar uit. |
PETER D'HERDT --- augustus 2019 |
|