PAGINA
72
ROBBEDOES ONUITGEGEVEN (8)
ergé
had het commerciële voorstel van de Franse
spoorwegen afgeslagen, maar een avontuur van Robbedoes
met treinen in zag André Franquin wel zitten.
Het kwam de door depressie geplaagde tekenaar alleen
niet goed uit. Het eindresultaat, de geïllustreerde
roman Les Robinsons du Rail, beviel ook
de opdrachtgever niet al te zeer. |
Le Lombard, de grote concurrent van uitgeverij
Dupuis in die dagen, had met Publiart een eigen
reclamebureau waar sommige tekenaars hun carrière
als illustrator begonnen alvorens door te stoten
als striptekenaar. Maar ook bij Dupuis liepen
comerciële mannen rond die lucratieve opdrachten
op vraag van bedrijven in de wacht sleepten. Georges
Troisfointaines (de coschepper van Buck Danny)
stond aan het roer van World Press die al vroeg
in de jaren 1950 stripverhalen, advertenties en
al wat er los of vast mee te maken heeft aan onder
meer het weekblad Robbedoes leverde.
In 1962 benaderde het SNCF, de Franse spoorwegen,
via het reclamebureau Havas het agentschap van
Troisfontaines met de vraag om het belang van
de spoorwegen te benadrukken. De luchtvaart en
het gewone wegverkeer waren grote concurrenten
voor het openbaar vervoer. Havas vond het een
goed idee om de aandacht van volwassenen te trekken
via hun kinderen en wilde daarom een familiaal
publiek bereiken. Een strip werd in de jaren 1960
nog cool genoeg bevonden om op die manier promotie
te voeren.
Voor Havas mocht het best wat kosten. Een eerste
verzoek werd meteen gericht aan de absolute top:
aan Hergé. Maar hij sloeg het aanbod af.
Publiart stelde andere tekenaars van Le Lombard
in de plaats voor, maar Troisfontaines manoeuvreerde
zich behendig i nde onderhandelingen en kaapte
het contract weg. Het voorstel lag op tafel: een
avontuur van Robbedoes waar het treinverkeer
een hoofdrol in heeft.
Het project kon op geen slechter moment bij André
Franquin terechtkomen want hij was letterlijk
ziek door een depressie tijdens het maken van
QRN op Bretzelburg (1961-1963). Hij leverde
wel het basisidee want hij hield erg van treinen
en wilde al langer wat doen met treinen in de
reeks. Voor QRN in Bretzelburg had hij
al stations bezocht om te zien hoe een locomotief
in elkaar stak en hoe de ophanging van een treinwagon
functioneerde. Yvan Delporte werkte het hele verhaal
uit en Franquin kreeg zijn naaste medewerker Jidéhem
warm voor hulp bij de tekeningen want er moesten
nogal wat treinen en vliegtuigen getekend worden.
Toch heeft Franquin hier en daar een locomotief
getekend.
Met al dat palaveren kwam er geen schot in de
zaak. Het SNCF werd ongeduldig. Troisfontaines
stelde alvast een radiofeuilleton voor, een hoorspel
met en van Robbedoes dat werd uitgezonden op de
RTB (de Waalse publieke radiozender) en het Chaîne
Parisienne (het huidige France Inter). In tegenstelling
tot andere Robbedoes-hoorspelen werd
er van Les Robinsons du Rail geen plaat
van geperst.
Ondertussen evolueerde het stripscenario naar
een roman die in verschillende afleveringen in
Spirou (niet in Robbedoes!)
kon worden geplaatst. Jidéhem en Franquin
beperkten daardoor hun werk tot welgeteld 27 illustraties.
De vervolgroman verscheen in tien opeenvolgende
nummers van Spirou, van 26 maart tot
28 mei 1964.
Pas in 1981 kwam het tot een echte romanuitgave
bij Éditions de l'Atelier. Er volgde ook een Duitse,
Deense, Noorse en Zweedse vertaling. Een nederlandstalige
versie verscheen enkel in de blauwlederen Rombaldi-reeks,
maar omdat Franquin zich medio jaren 1980 schaamde
voor het resultaat mocht er slechts een gedeelte
worden gepubliceerd. Met de tien soms paginagrote
illustraties erbij telde het uittreksel niet meer
dan elf pagina's. De volledige Franse versie telt
43 pagina's en staat wel helemaal opgenomen in
de recentste, Franstalige integrale reeks. Op
de laatste pagina staat een dankwoord voor de
samenwerking met de spoorwegen in Frankrijk, België,
Duitsland, Denemarken, Zwitserland, Italië
en Nederland.
Niet alleen Franquin was uiteindelijk ontevreden
over de geïllustreerde roman, ook het SNCF
(de opdrachtgever!) was verre van tevreden. Om
voor de nodige spanning te zorgen, draaide het
hele verhaal rond een experimentele atoomtrein
die door toedoen van Guust Flater op hol slaat
en door alle voornoemde landen raast. Spannend,
dat wel, maar niet meteen het doel dat het SNCF
voor ogen had. En eerlijk is eerlijk, Guust kwam
ook op het lumineuze idee om de trein te doen
stoppen door aan de noodrem te trekken.
|
|