Thom
Roep

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Thom Roep (1952, Nederland):
De Avonturen van Bruintje Beer (bewerkingen/vertalingen voor Alfred Bestall/Studio Meini, Oberon)Douwe Dabbert (scenario voor Piet Wijn, 23 albums, Oberon/Big Balloon)Sjors en Sjimmie (scenario voor Jan Steeman, 1 deel (verhaal De Zilte Zeezeilerij), Oberon)Van Nul tot Nu (scenario voor Co Loerakker, 5 albums Oberon/Big Balloon).
Over de Franquin-fans in Nederland:
Ik weet dat Daan Jippes een der grootste fans is van Franquin. En omgekeerd, want Franquin heeft Daan zelfs opgezocht toen die nog in Amerika woonde en op de Disney Studio's aan het werk was. Daans nieuwste strip Havank lijkt dan ook wel een Franquin-verhaal dat jaren in een la verborgen heeft gelegen.
Co Loerakker is ook Franquin-fan en zal vol enthousiasme vertellen over De Dictator en de Paddestoel en andere titels die hij in de jaren vijftig al las met zijn broertjes.
Bijna alle tekenaars en stripliefhebbers in Nederland zijn Franquin-idolaat.


Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Het feit dat iedere striptekenaar en bijna alle scenaristen en liefhebbers hem in zijn/haar persoonlijke top 5 plaatst.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Pas op late leeftijd! Ik was Hergé- en Vandersteen-fan en verzamelaar. Ik las Pep, maar was toen op een leeftijd dat de Ton en Tinneke-gags van Franquin mij net zo dierbaar waren als die van Dino Attanasio. Verder las ik weekblad Kuifje en geen Robbedoes. Franquin ontdekte ik dus pas toen het weekblad Sjors in 1969 de strips van uitgeverij Dupuis ging publiceren met natuurlijk Guust als voornaamste vertegenwoordiger. Leuk en knap, maar Franquins figuren slaagden er niet in om mijn jeugdhelden Kuifje en Sus en Wis te overtreffen.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
De Robbedoes en Kwabbernoot-albums. En ik vind Het Nest van de Marsupilami's er nog steeds uitspringen, omdat de regie en het verteltempo volledig afwijken van wat toendertijd in stripboeken gebruikelijk was.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Absoluut niet. Willy Vandersteen en Raymond Macherot wel. De laatste staat in mijn top 5 op nummer één, twee en drie met de albums Chlorophyl en de Zwarte Ratten, De Samenzweerders en Snoesje in Gevaar. Maar sorry... daar gaat het nu eigenlijk helemaal niet over.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Een invloed die vergelijkbaar is met de invloed van The Beatles op de hedendaagse popmuziek. Voor velen nog steeds de top of buitengewoon inspirerend. Voor anderen razend knap, maar gedateerd.