Dino Attanasio
(Edoardo Dino Attanasio)

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Dino Attanasio (1925, Italië/België):
De Avonturen van Ton & Tineke (5 albums, CentriPress + 1 album, collectie Lombard Collectie, Lombard) Bandonéon (scenario van Yvan Delporte, 4 albums, Semic Press/CentriPress) Bob Morane (scenario van Henri Vernes, 6 albums, Claude Lefrancq/Dargaud/Bruna & Zoon, Gérard & Co./Uitgeverij De Vlijt) Boccaccio: De Decamerone (collectie B.D. Ecrivains, Claude Lefrancq) Jimmy Stone (scenario van André Fernez, De 9de Kunst) Johnny Goodbye (scenario van Martin Lodewijk (deel 1 t/m 4, 6 t/m 8, 11), Patty Klein (deel 5), Ruud Straatman (deel 9-10) + Yves Duval, 13 albums, Big Balloon/Uitgeverij Archers) De Macaroni's (scenario van Dick Matena, 7 albums, CentriPress + 1 album, collectie Oberon Strips, Oberon) Spaghetti (scenario van René Goscinny (album 1 t/m 7), 9 albums, Collectie Jong Europa, Lombard/Helmond/Van der Hout & Co. + scenario van René Goscinny, 6 albums, collectie Favorietenreeks, Lombard/Helmond/Van der Hout & Co. + scenario van René Goscinny, 7 albums, CentriPress + coscenario Lucien Meys, 2 albums, Helmond + 2 albums, Uitgeverij Archers).

Kleine wereld:
Nadat Franquin stopte met Ton en Tineke in 1955, nam Dino Attanasio op voorspraak van Franquin de gagreeks over.
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
André Franquin is voor mij de allergrootste stripauteur. Een grote meneer! Een charmante persoonlijkheid, altijd klaar om te luisteren.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
In de eerste plaats in het weekblad Robbedoes. Ik was onder de indruk van zijn wonderbaarlijke tekenstijl. De eerste contacten waren tijdens één van de vele feestjes die georganiseerd werden door een uitgeverij of in het kader van een festival.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
De Marsupilami en de supergrappige Guust Flater.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Nog geen klein beetje! Tijdens een receptie bij mij, merkte hij mijn tekeningen voor Lombard op. Ik heb dan, op zijn uitdrukkelijk verzoek, Ton en Tinneke overgenomen. Ik heb dat tien jaar (1 à 2 platen per week) gedaan voor het weekblad Kuifje.
Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Zijn impact op de hedendaagse strip is enorm. Zijn tekeningen zijn tot in het kleinste detail bestudeerd. De gags, het decor, niks kon aan zijn zin voor observatie ontsnappen. En dat ging van het meubilair, over de kledij tot de daden en bewegingen van de personages, die zo levendig waren dat je dacht dat ze uit de pagina zouden stappen!


Als uitsmijter: ik heb het genoegen gehad om gedurende een jaar, elke avond bij hem te zijn, voor de overname van Ton en Tinneke. Hij was een aandachtige meester, bezorgd om anderen met een heel natuurlijke eenvoud. We werden bijgestaan door zijn echtgenote Liliane en zijn dochter Isabelle!... Grappig detail: elke avond bood hij me een glas Fernet Branca aan, een Italiaanse digestief, ondrinkbaar voor alles en iedereen. Maar ik kon ervan genieten (ik heb ook nu nog altijd een fles staan bij mij thuis).
Ik kan natuurlijk nog een tijdje doorgaan met vanalles te vertellen, maar geloof me: de herinneringen zijn erg pakkend voor mij en dus houd ik het hierbij...

[vertaald door Peter D'Herdt]