SON OF THE DEMON /
BATMAN AND SON
 
tekst: Mike W. Barr
tekeningen: Jerry Bingham
release: 1987


Batman bevecht in zijn comicreeks dezer dagen de criminaliteit met een tienjarige zoon aan zijn zijde (dat is nog eens wat anders dan een corrigerende tik...). Voor vele lezers was het opduiken van die zoon, met de nogal voorbodende naam Damian, een verrassing van jewelste, alsook voor de gevlederde muisman.

Voor de geboorte van Damian moeten we helemaal terug naar 1987, naar het one-shot Son of the Demon. Batman gaat daarin op zoek naar de moordenaar van een wetenschapper en sluit daartoe een verbond met een van zijn aartsvijanden, Ra's Al Ghul, in de films van Christopher Nolan vertolkt door Liam Neeson.

De zoektocht naar de killer is van onderhoudende aard, maar belangrijker is dat de hechte samenwerking met Ra's Al Ghul ook betekent dat Batman veel tijd doorbrengt met Talia, de frisse, jonge dochter van Ghul. Batman heeft al vanaf haar eerste verschijnen in de comics (in 1971) een af- en aanrelatie met haar. Ze werd steeds verscheurd tussen haar loyaliteit voor haar vader en haar liefde voor Batman, maar misschien komt nu de dag dat ze niet meer hoeft te kiezen? Ra's heeft immers eveneens andere motieven.

Al jarenlang ziet hij in Batman de perfecte opvolger (het redden van de aarde door de meeste mensen erop uit te moorden, don't ask). Tijdens de periode dat ze samen op de killer jagen, probeert Ra's Al Ghul Batman voor zich te winnen. Dat lijkt natuurlijk eerst te lukken, niet in het minst omdat Talia tijdens die periode ook zwanger raakt. Het moet spannend blijven, nietwaar? Het einde van de strip is echter niet verwonderlijk, Batman zal zich nooit aan de zijde van Ra's scharen. Het hoe en waarom lees je in de strip, maar het belangrijkste is dat Batman vervolgens met een onvolgroeide foetus in het riet wordt gestuurd. Talia zegt hem dat ze een miskraam gehad heeft. Het boek sluit af met het beeld van een jong baby'tje dat door een onbekend koppel geadopteerd wordt.

Verhaal (Mike W. Barr) en tekeningen (Jerry Bingham) zijn van degelijke aard. Vooral de tekeningen springen in het oog. Het gearceer van Bingham wordt met vrij poëtische, pastelachtige tinten ingekleurd. Belangrijker is de controverse rond de strip.

Omdat vele lezers en critici de personages niet reëel vonden handelen en omdat de uitgeverij zelf een beetje in de problemen zat met die zoon, besliste DC Comics al snel om de one-shot in hun reeks Elseworlds-verhalen te dumpen. Die verhalen spelen zich af buiten de continuïteit van de hoofdreeks en daarmee was de kous af. Maar dat was buiten Grant Morrison gerekend.

Morrison nam in 2006 de schrijfteugels van de Batman-reeks op zich en introduceerde in zijn eerste nummer al meteen de tienjarige Damian. Damian werd jarenlang getraind in de moeilijkste gevechtssporten, kreeg de best mogelijke intellectuele opvoeding en is, als men dat kan zeggen van een tienjarige, ook een arrogante eikel.



Met deze zet verklaarde Morrison de verhaallijn van Son of the Demon als canon en drukte tevens stevig zijn stempel op de reeks. Ik bespreek nu deze eerste verhaallijn van zijn hand (gebundeld als Batman and Son) omdat deze de eerste was die Morrison schreef, maar eigenlijk is zijn hele output op de Batman-reeks van fantastische aard geweest: innovatief, grappig, duister en spannend.

In Batman and Son flitst ongeveer alles: hilarische oneliners van Batmans butler Alfred, een plot met drie andere Batmannen die veel weg heeft van Charles Dickens' A Christmas Carol, een zeer geslaagd visueel experiment tijdens een gevecht in een museum, noem maar op. Maar wat het meest entertaint, is toch de relatie van Bruce Wayne met Damian. Er is vooreerst al een morele kloof tussen de beiden: Damian heeft geen enkel ontzag voor een mensenleven. En ten tweede is er ook de jonge overmoed van Damian die tegenover de voorzichtigheid van de vader gezet wordt. Schoon om te zien. Morrison slaagt erin om het verhaal tegelijk licht en donker op papier te zetten. Vooral de dialogen tussen vader en zoon zijn van een grote klasse.

Tekenaar Andy Kubert verblindt de lezer met adembenemend tekenwerk: dynamisch en groots. We hadden niet anders verwacht van iemand die voorheen al X-Men, Wolverine: Origin en Captain America tekende.

Hoewel ik Batman steeds een intrigerend figuur gevonden heb was ik toch steeds meer een Marvel Comics-fan. Dit verhaal heeft me in de wereld van The Dark Avenger gezogen. Dat wil dus wat zeggen.
tekst: Grant Morrison
tekeningen: Andy Kubert
release: 2006
 
BESPREKING: PETER MOERENHOUT
 


© De Stripspeciaalzaak, 2012