DE ONEVEN ORDE 1 Antwerpen 1585
Paul Teng + Cristina Cuadra/Rudi Miel • Le Lombard (Polyptiek) 48 p. (SC)
|
|
Doordrongen vakwerk |
|
Noord-Frankrijk, 1297. De van ketterij beschuldigde Mechtilde sterft op de brandstapel. Enkel haar duivelse manuscript Visio Veritas ontsnapt aan de vlammen. Antwerpen, 1576. In de Scheldestad muiten de troepen van Filips II. Een jong meisje Leonora ziet haar moeder voor haar ogen sterven. Haar enige erfenis is een oud boek. Parijs, 2003. Een jonge succesvolle geschiedschrijver werkt aan een roman over ene Mechtilde. Zijn vrouw Virginia, medewerkster op het kabinet van buitenlandse zaken in Brussel, is druk bezig met het delicate dossier rond de uraniumtransporten naar India. Op een dag vindt ze een oud boek, Visio Veritas. Langzamerhand raken de drie vrouwen, de drie tijdperken en de drie levenslopen met elkaar verstrengeld.
De plot van De Oneven Orde start ingewikkeld, maar de auteurs Miel en Cuadra beheersen hun Nahik-verhaal tot in de puntjes. Rudi Miel (Charlotte, De Boom van de Twee Lentes) is economisch journalist, en middeleeuws-historica Cristina Cuadra werkt voor de Europese Unie (waarvoor ze samen de bekroonde voorlichtingsstrip Troebel Water maakten die in 22 landen op anderhalf miljoen exemplaren werd verspreid). Hun kennis en ervaring voel je ook in deze strip.
Alles tot in de diepste vezel klopt en leeft. Puur, enkel gekruid met de fantasie van Miel. De auteurs nemen ons voortdurend mee doorheen de verschillende tijdperken. Gelukkig is er een zichzelf overtreffende Paul Teng (Shane, Igor Steiner) om ons handje stevig vast te houden. Per tijdperk is de inkleuring verschillend en schakelt zijn tekenstijl over van een middeleeuwse ode aan Marc-Renier naar een vlotte hedendaagse Alfa-stijl. De Oneven Orde is doordrongen vakwerk over de ganse lijn. Geen hapklare brok, maar enorm boeiend om te ontdekken. |
|
> WOUTER PORTEMAN — februari 2004 |