Bibliografie van Thomas von Kummant
• Elvis - De Getekende Biografie
• Kroniek der Onsterfelijken
Bibliografie van Benjamin von Eckartsberg
• Agatha Christie - Moord in de OriĆ«nt-Expres
• Kroniek der Onsterfelijken
GUNG HO 1-2-3
1. Zwarte Schapen - 2. Onbezonnen - 3. Sexy Beast


Thomas von Kummant + Benjamin von Eckartsberg • Silvester
112 p. (HC)
Dominant goed

In 2015 lanceerde Gorilla de reeks Gung Ho van het Duitse duo Thomas von Kummant (in deze heruitgaven Thomy genoemd) en Benjamin von Eckartsberg door de eerste twee delen te publiceren. We weten ondertussen hoe het Gorilla verging en dat we weer met een sliert onafgewerkte reeksen bleven zitten. We hadden daarentegen goede hoop dat Gung Ho — vooral en zeker Gung Ho! — zou opgepikt worden door een andere vertaaluitgeverij. Dit is namelijk zo dominant goed dat een niet-vertaling onrecht zou zijn voor stripliefhebbers. Mocht hier een film- of tv-reeks van bestaan op Netflix zou het een wereldwijd fenomeen zijn.

Silvester heeft hoog ingezet om de rechten te verwerven. Vooreerst verschijnen de eerste twee delen en het nog niet vertaalde deel 3 in een limited edition in een verzamelbox waarin ruimte is gelaten voor de twee volgende albums van de vijfdelige reeks. De oplage bedraagt 444 exemplaren. Je krijgt er ook nog vier ex-librissen bij waarvan er eentje is gesigneerd door de auteurs en een certificaat van authenticiteit. De eerste twee delen hebben een andere cover dan de eerste drukken van Gorilla en elk album bevat 24 bonuspagina's. In het eerste deel staat uitleg over de oorsprong van het project te lezen en wordt de kolonie Fort Apache (genoemd naar een verwijzing in de beklemmende film Assault on Precinct 13) uitvoerig beschreven. Conceptillustraties, personagestudies en een niet gebruikte scène vullen de extra's aan. In de delen 2 en 3 staan leerzame interviews opgenomen met de auteurs, zie je prenten tot stand komen in een making-of en leverden gasttekenaars een illustratie. Niet van de minste trouwens met bijdrages van onder meer Juanjo Guarnido, Félix Meynet, Dimitri Arland, Romain Hugault, Nicolas Keramidas, Michel Plessix, Charles Berberian, Jose Luis Munuera, Hugues Labiano, Enrico Marini, Theo Caneschi,...

Voor wie al die extra's geen must zijn en wie liever geen honderd euro neertelt voor dit alles moet nog wat geduld uitoefenen. De albums komen later nog uit als gewone hardcovers. En dat brengt ons meteen tot de ware redenen voor de (her)aankoop van Gung Ho: wat is dit een verdomd steengoed verhaal met een uniek soort tekeningen die je helemaal onderdompelen in de sfeer van een post-apocalyptische wereld waarin de mens niet langer aan de top van de voeldselketen staat en van overleven een dagelijkse bekommernis moest maken. Voor de jongelui in de reeks zijn er ook nog andere hoofdbrekens: de liefde, jawel.

Het begint allemaal met de komst van twee weeskinderen, de twee broers Archer en Zack, die op hun motor terechtkomen in Fort Apache, een afgelegen kolonie die met mondjesmaat wordt ondersteund door een stad die de kolonie mondvoorraad en munitie verschaft. Op een zekere dag doken rippers op, verschrikkelijk bloeddorstige wezens die het op de mens hebben gemunt. Het hele bestaan van de mens is nu gefocust op zelfbescherming en weerstand bieden door zich terug te trekken in omheinde plekken. Vervang rippers door zombies en je begrijpt de kern van het verhaal. En net zoals in het typevoorbeeld van de zombiestrip, Walking Dead, weten we dat mensen die willens nillens met elkaar moeten samenleven vroeg of laat geneigd zijn ekaar de kop in te slaan. Als nieuwkomers moeten Archer en Zack wennen aan de goed bedoelde regeltjes, maar voor Archer is het een uitgemaakte zaak: hij wil eerst zijn rondje grieten binnendoen voor hij weer verder trekt. Zijn jongere broer Zack vindt zijn nieuwe thuis integendeel een geschikte plek om te blijven. Ontluikende liefde speelt grotendeels mee ondanks dat er weleens rippers de kolonie binnenvallen en waakzaamheid aangewezen is. In de eerste twee delen leek het wel goed te komen met de twee broers. De snoeverige bink Archer begint zich wat te plooien, maar hij kan het niet laten de rebel uit te hangen, tegen schenen te schoppen en de volwassenen uit te dagen. In deel 3 snijden we een nieuw hoofdstuk aan. Net nu Archer zijn goede inborst laat zien en drastisch ingrijpt, wordt hem dat zwaar, héél zwaar, aangerekend. Hij wordt verbannen uit de kolonie met een brandmerk op zijn voorhoofd zodat andere toevluchtsoorden hem niet zullen binnenlaten. Zijn broer blijft achter en zoekt naar rechtvaardigheid terwijl Archer alleen is overgeleverd in een ontzettend gevaarlijke omgeving.

Het fantastische aan deze reeks is de toegankelijkheid voor zowel jongeren als volwassenen, tenminste als volwassenen zich eens uit hun comfortzone willen wagen van klassiek getekende reeksen. Spanning, drama, actie, geweld, gruwel, een drang naar vrijheid of naar een thuis verzekerd, maar er is ook dat aspect dat deze reeks ver doet uitstijgen boven andere post-apocalptische verhalen. Scenarist Benjamin von Eckartsberg legde in een interview uit dat een verhaal over adolescenten ook over liefde moet gaan en dat zij emoties heftiger beleven dan dertigers, veertigers of vijftigers. Dat hebben we geweten! Die verliefde onbezonnenheid kennen we allemaal, maar hier beslist het mee over leven en dood. Bovendien valt Zack op een meisje dat ook een nieuwkomer is en hij dumpt een andere om voor zijn nieuwe verovering te kunnen gaan. De jaloezie die we nu al zien sluimeren, zal vast nog voor verscheurende scènes zorgen, wedden we.

We kunnen hier nog lang zitten lullen over waarom we Gung Ho zo goed vinden en onontbeerlijk in de verzameling achten. In feite komt het erop neer dat het voor een liefhebber van primair goed vertelde verhalen met een filmisch opgebouwd aanzicht niet gewoon een musthave is, maar een simpele plicht om Gung Ho in huis te halen, in wat voor versie ook. En als ideale ambassadeur van de betere strip zal je dit vast wel weten aan te raden aan anderen. Met dit soort strips win je op de koop toe jongeren voor strips. Maar laten we eerlijk zijn, jij zal die voor hen moeten betalen.

> DAVID STEENHUYSE — maart 2018