NIMONA 


Noelle Stevenson • Blossom Books
262 p. (SC)
Rolmodel

Strips die we niet hebben kunnen aankondigen of die voorafgaand aan de release onder onze radar glipten, benaderen we met argwaan. Meestal gaat het effectief om amateuristische rommel, af en toe betreft het een aangename verrassing. Het one-shot Nimona, het papieren resultaat van een reeks webcomics, behoort met stip tot de laatste categorie.

Het eerste hoofdstuk van amper twee pagina's zet meteen de beide hoofdpersonages en de relatie met elkaar neer. Enerzijds is er Ballister Zwarthart, de grootste naam in de schurkerij, die een ingwikkeld plan heeft om de koning te ontvoeren. Anderzijds is er Nimosa die zomaar komt aankloppen op het kasteel van Zwarthart en zich voorstelt als zijn nieuwe sidekick. Het meisje heeft het buitengewone talent om zich in een andere gedaante (bijvoorbeeld een haai) te verwisselen. Ze dringt zich op zo'n aanstekelijk enthousiaste manier op aan de zijde en in het leven van Zwarthart dat ze zijn plannen naar een ander niveau tilt. Ze nemen het samen op tegen het Instituut voor Rechtshandhaving & Heldendom. Zwarthart heeft nog een eitje te pellen met zijn vroegere rivaal Ambrosius Goedzak die voor het instituut werkt en aan wie hij een prothesearm te danken heeft. Maar wat is de precieze achtergrond van Nimosa? Wie of wat heeft Ballister Zwarthart eigenlijk in huis toegelaten?

Het had er alles van weg dat dit one-shot van de amper 24-jarige Noelle Stevenson een zoveelste fantasystrip zou worden in een middeleeuwse setting. Maar al snel duiken tv-schermen, koelkasten, metalen schuifdeuren, straalgeweren en moderne toestellen op tussen adellijk getooide ridders, jonkvrouwen en draken. Tegen dan ben je al helemaal verknocht aan de toch niet zo slechte Ballister Zwarthart en de puberale plaagstoot Nimona. Hun gekibbel en wederzijds groeiende toenadering is de ruggengraat van dit ontzettend prettige verhaal. In elf hoofdstukken met een variabele lengte en een epiloog bouwt Stevenson een wereldje op waarin helderheid het voortdurend wint van afleidingen en complexheid terwijl nochtans niets is wat het lijkt. Bovendien evolueert het naar een paar epische hoofdstukken met extra verrassingen. En zeggen dat Stevenson dit aanvankelijk maakte voor een schoolopdracht en later bijschaafde voor haar thesis. Wat ene professioneel debuut!

Nimona verdient het om een voltreffer te zijn. Vooral bij een vrouwelijk publiek zou dit moeten scoren, maar de boys mogen zich dit niet ontzeggen. Het meisje Nimona is het soort rolmodel dat zich niet spiegelt aan de klassieke genreclichés. Ze heeft een brede taille, een kapsel dat haar in een verdomhoekje kan doen belanden, maar bovenal bezit ze een heerlijk scherp, koppig, betweterig karakter dat van haar een sprankelend personage maakt. De vertaling leest lekker vlot weg, de dialogen geven de personages extra kleur.


Eigenlijk is het jammer dat het na de laatste pagina's is afgelopen. We missen de personages nu al. Noelle Stevenson is echter een naam die we verder in de gaten blijven houden.

Het Nederlandse Blossom Books legt zich sinds 2010 toe op "teen chicklit en fantasy chicks". Nimona is de eerste strip in hun fonds. Het is meteen een overtuigende strip die nu, halverwege het jaar, al op ons lijstje met beste strips van het jaar belandt.

> DAVID STEENHUYSE — juli 2016