DE MAN VAN NU
Hanco Kolk/Kim Duchateau • De Harmonie / Blloan 144 p. (SC)
|
|
Tempus fugit |
|
De mooie Sylvia Calvijn checkt in in het historische American Hotel, dé place to be in het kustplaatsje Sag Harbor. Ze hoopt er in alle rust te kunnen werken aan haar verslag. De deadline wenkt. Ze wordt er met de nodige egards ontvangen door de hoteleigenaar die niets aan het toeval overlaat om zijn gaste van alle comfort te voorzien. Zelfs haar rolstoel blijkt geen probleem te zijn. Maar wie is die Sylvia? Is ze een ice queen die worstelt met haar innerlijke demonen en die bewust een dam opwerpt om haar persoonlijke gevoelens maar niet te moeten tonen? Of is er meer aan de hand? Hanco Kolk zet haar in enkele (uit de duizend herkenbare) pennentrekken neer en houdt het mysterielevel in deze proloog ontiegelijk hoog. En dan... op pagina 24 loopt er een man haar kamer binnen: Rafael Falstaff, een personage waarin we duidelijk de hand van co-auteur Kim Duchateau herkennen. Eerst nog onbewust van haar aanwezigheid geraakt hij meer en meer geïntrigeerd door haar schoonheid en verklaart hij zelfs openlijk zijn liefde aan haar. Maar waarom lijkt Sylvia's wereld plots stil te staan? Waarom geraakt haar rechterwijsvinger niet meer in de buurt van de aan-knop van haar laptop?
En hier realiseren we ons dat we te maken hebben met een van de origineelste scenario's van de laatste jaren. Rafael bevindt zich namelijk in een parallel universum waar de tijd tien miljard keer sneller gaat dan in dat van Sylvia. Een wereld van seconden, minuten en uren maakt plaats voor een van femto-, pico- en nanosecondes. Ook al delen ze hetzelfde decor, voor hem vliegt de tijd voorbij, terwijl zij gevangen blijft in haar eigen tijdcocon. Mensen uit de twee dimensies kunnen dan ook nooit met elkaar in contact komen, elke aanraking leidt zelfs tot hun beider dood. Rafael blijft echter niet bij de pakken zitten en rolt zijn liefdesobject over de pagina's richting een zinderende apotheose.
We waren heel blij dat we de verschillende voorbeschouwingen rond dit album bewust links hadden laten liggen zodat we het verhaal met een zekere onbevangenheid tegemoet konden treden. Onmogelijke liefdes zijn een dankbaar onderwerp voor verhalenvertellers allerhande, maar zelden hebben we het gegeven op zo'n pure en aparte wijze uitgewerkt gezien. Ook al is het scenario op zich redelijk bizar, je gaat maar al te graag mee in de buitenissigheden van de auteurs.
Aanvankelijk was het blijkbaar de bedoeling dat Kolk het boek alleen zou uitwerken, maar de inbreng van Duchateau en inkleurster Marloes Dekkers (die alle 'snelle' figuren een wazig laagje meegeeft) geven het geheel op een magistrale wijze de perfecte finishing touch.
Qua sfeer legden we onwillekeurig de link met De Beeldhouwer van Scott McCloud, maar dit album wint duidelijk op punten. Als dit verhaal geen wereldwijde release en een verfilming krijgt, dan eten we onze gesigneerde exemplaren van Meccano en Esther Verkest op!
Wij zijn niet van gisteren, deze De Man van Nu is dé strip van morgen! |
|
> MARIO STABEL — mei 2016 |