Bibliografie van Chrys Millien
• De Vliegenier
Bibliografie van Erik Arnoux
• Celadon Run
• De Laatste Fee van het Land van Arvor
• De Vliegenier
• Sara Lone
• Sofaletta
• Timon van de Velden
WITNESS4 1-2
1. Hopeloos - 2. Icoon zonder Geheugen


Chrys Millien + Erik Arnoux • Talent (Blitz - Millennium)
48 p. (HC & SC)
Een getuige van belang
Bloot verkoopt. Tenminste, meestal toch. Soms kan het ook tegendraads werken. Als je bijvoorbeeld een cover met naakt tekent, die in de verste verte niets met de inhoud te maken heeft. Het is dikwijls een teken aan de wand, een manier om van een slecht product toch nog wat verkoop te halen. Laat de stripserie Witness4 nu op al het voorgaande een uitzondering zijn. De cover is ordinair, dekt de lading niet en nekt daarom zichzelf. Ten onrechte vinden wij. De inhoud mag er immers zijn.

In het apocalyptische New York van 2256 breken vier grondbewoners in bij gouverneur Garanön. Behalve wat kostbaarheden nemen ze ook een zwarte doos mee, de SLK. Daaraan is Garanön blijkbaar zo gehecht dat hij alle middelen inzet om ze terug op te sporen. Maar nadat hij de derde dader heeft uitgeschakeld moet hij bij de purperen raad komen ter verantwoording voor het in vuur en vlam zetten van de stad. Met deze waakhond achter zich moet hij voortaan beter op zijn tellen passen om ook de laatste daderes, Tallulah Rincon, te grijpen. Daarom schakelt hij premiejager Cole Denver in. Niet meteen de meest subtiele man, maar wel erg efficiënt. Maar wat maakt de SLK dan toch zo bijzonder?

Scenarist Eric Arnoux heeft al tal van stripreeksen op zijn naam staan die zich onderscheidden van de rest. Denk maar aan het nog steeds te onbekende en frisse verhaaltje De Laatste Fee van het Land van Arvor of het onlangs afgeronde Celadon Run. Chrys Millien is als tekenaar een stuk minder bekend. Zijn stijl kan je best vergelijken met die van Nicolas Malfin van Golden City. Ook de afgelikte inkleuring doet ons daar bij vlagen aan denken. Het verhaaltje houdt het midden tussen De Incal en De Waters van Dodemaan. Als dat nog niet genoeg referenties zijn, weten we het ook niet meer. Feit is dat Witness4 je op geen enkel ogenblik loslaat. Het oogt en leest allemaal erg fris en vlot. De vele grapjes en snedige dialogen zijn daar vast niet vreemd aan. Witness4 verdient het om door een ruim publiek gelezen te worden. Onderschat? Riep daar iemand iets?
> TOM DE LENTDECKER — november 2005