GEN BARREVOETS IN HIROSHIMA 8 Kooplui des Doods
Keiji Nakazawa • Xtra 266 p. (SC)
|
|
What if they threw a war and nobody showed up? |
|
Vijf jaar na de atoombom hebben Gen en zijn vrienden hun zaakjes weer wat op orde: Gen kan opnieuw naar school en er komt wat geld binnen door de verkoop van kleren. De meisjes Katsuoko en Natsue dromen zelfs van een klein naaiwinkeltje en ook hyperkineet Ryuta blijft er de moed inhouden en zorgt telkens weer voor de komische noot. Jammer genoeg is het deze keer de Koreaanse oorlog die roet in het eten gooit en voor de zoveelste maal het allerslechtste in de mensen naar boven brengt.
Bij elk album vraag je je weer af of Keiji Nakazawa nog niet uitverteld is en of de verveling niet om de hoek begint te loeren. En elke keer betrap je jezelf toch weer op de zoveelste krop in de keel bij het zien van zoveel onrecht.
Onwillekeurig sta je toch even stil bij de actuele situatie en kan je alleen maar concluderen dat de menselijke natuur echt wel hardleers is. Waar vroeger de julimaand traditioneel de komkommertijd inluidde, worden er nu immers passagiersvliegtuigen uit de lucht geschoten, wederzijdse grondoffensieven gelanceerd en schuift men met een vette grijns de zwartepiet naar elkaar door.
In deze optiek heeft Gen Barrevoets in Hiroshima jammer genoeg nog steeds niets van zijn actualiteitswaarde verloren. Samen met (onder andere) Art Spiegelmans Maus, Jacques Tardi's Loopgravenoorlog en Marjane Satrapi's Persepolis zou dit verplicht leesvoer moeten zijn voor iedereen die meent dat geweld te verkiezen is boven een vreedzame oplossing.
Op dit achtste deel hebben we deze keer niet lang moeten wachten en we juichen deze inhaaloperatie van uitgeverij Xtra luidkeels toe. In 2015 zal het zeventig jaar geleden zijn dat bommenwerper Enola Gay zijn dodelijke lading boven Hiroshima dropte. Een mooi afgewerkte tiendelige reeks als eerbetoon aan deze mensonterende oorlogsdaad — eventueel met een luxe-editie of verzamelcassette erbovenop — zou niet slecht zijn...? Hebt u het gehoord, meneer Xtra? |
|
> MARIO STABEL — juli 2014 |