RED SONJA - KONINGIN VAN DE IJSWOESTENIJ 1-2
José Homs + Frank Cho/Doug Murray • Dark Dragon Books (Heroic Fantasy Collection) 48 p. (SC)
|
|
Graag méér |
|
In het afgeronde tweeluik Koningin van de IJswoestenij raakt Red Sonja met haar mannen in een besneeuwd gebergte slaags met een groep krijgers. Die kan ze wel het hoofd bieden én een kopje kleiner maken. Maar bij een tegenstander die twee keer zo groot is, delft ze het onderspit. Ze valt op haar hoofd en verliest het bewustzijn. Wanneer ze weer ontwaakt, maakt ze deel uit van een soort provisiegrot voor aapachtigen, halfmensen, die mensenlijken eten. Hun heerseres is een vilein sujet. Verwondingen die ze oploopt, genezen zienderogen. Ook de wonden die onderdanen oplopen, kan ze genezen. Eigenlijk lijkt ze onverslaanbaar. Nu speelt ze een spelletje met Red Sonja die in een arena moet strijden voor haar leven en dat van andere mensen. En ze worstelt precies ook met lesbische gevoelens voor de roodharige furie.
Al bij al heeft dit verhaal even weinig om het lijf als het tweedelig ensemble van de rosse krijgeres. Eerlijk gezegd verwachten we ook niet meer dan voldoende wapengekletter en een kronkelende Sonja in een lekker weglezende intrige. En dat krijgen we in ruime mate geserveerd! Coscenarist Frank Cho is de auteur van Liberty Meadows en dus de bedenker van het fraaie schepsel Brandy. Sinds 2000 legt de Koreaans-Amerikaanse auteur zich wel meer toe op helden- en heldinnencomics zoals Shanna the She-Devil, Jungle Girl, maar ook Mighty Avengers, Spider-Man, Hulk en het in januari 2013 gelanceerde Savage Wolverine.
Tekenaar José Homs maakt momenteel furore als de tekenaar van de Millennium-romanverstripping. Van hem kunnen we ook het afgeronde Angelus aanbevelen. Zijn gladdere comicstijl met computerinkleuring wijkt in sterke mate af van voornoemde Franco-Belgische producten. In feite is het er zelfs niet mee te vergelijken.
Hoe dan ook hebben we nog geen tegenvallend album van Red Sonja in vertaling gelezen. Maar geef ons alsjeblieft méér van haar! |
|
> DAVID STEENHUYSE — september 2013 |