Bibliografie van Tim Sale
• Batman: De Lange Halloween
• Batman: Haunted Knight
• Superman: Kryptonite
• Superman: Voor Alle Seizoenen
Bibliografie van Jeph Loeb
• Batman
• Batman: De Lange Halloween
• Batman: Haunted Knight
• Superman: Voor Alle Seizoenen
CATWOMAN: ROME ZIEN EN STERVEN 


Tim Sale + Jeph Loeb • RW Uitgeverij
160 p. (HC)
Karakterstudie

Jeph Loeb is een schrijver die zijn verhaal en manier van vertellen moeiteloos aanpast aan zijn tekenaar. Zo werkt Tim Sale het liefst van al met slechts enkele prenten op een pagina (zijn ideaal is drie), en Loeb past zich meesterlijk aan dit tempo aan. Hij geeft Sale de ruimte om de tekeningen te laten ademen en te werken met vaak adembenemende prenten. Loeb construeert een verhaal dat Tim Sale de kans geeft om alles te tekenen wat zijn hartje begeert. Iedere uitgave (hopelijk brengt RW Uitgeverij nog hun gezamenlijke Batman-producties The Long Halloween, Dark Victory en Haunted Knight uit) brengt een nieuwe slechterik uit de lange rogue's gallery van Batman ten tonele. Deze manier van werken zal Loeb in zijn latere carriere nog vele malen herhalen met andere tekenaars (zie ook Batman: Hush, getekend door Jim Lee), maar nooit zo succesvol als met Tim Sale. Samen maakten ze nog verschillende Marvel-verhalen die ook de moeite lonen om op te sporen.

Na The Long Halloween en het eveneens dertiendelige vervolg Dark Victory, opnieuw met een seriemoordenaar die toeslaat, allebei volgend op Frank Millers Batman: Jaar Een, volgde in 2004 volgde nog een laatste vervolg met Catwoman: When in Rome, nu vertaald als Catwoman: Rome Zien en Sterven. Het verhaal loopt parrallel met de gebeurtenissen uit Dark Victory en toont wat er met Catwoman gebeurde in de periode dat we haar niet zagen tussen Valentijn en Thanksgiving. Rome Zien en Sterven wijkt af van de structuur van zijn voorgangers. Het verhaal telt zes deeltjes (minder dan de helft van zijn voorgangers) en is veel meer een karakterstudie van een van de favoriete personages uit de Sale/Loeb-verhalen. Het verhaal sluit desalniettemin naadloos aan bij de twee hoofdverhalen, maar is er ook geheel los van te lezen. En dan zwijgen we nog over de adembenemende tekeningen van Sale die zichzelf andermaal overtreft.

Als je een beetje vertrouwd bent met Christopher Nolans Batman-filmtrilogie zal je tijdens het lezen meteen merken waar hij, voor een deel, zijn mosterd heeft gehaald. Batman Begins is overvloedig beïnvloed door The Long Halloween (en Jaar Een uiteraard), elementen zie je ook opduiken in The Dark Knight en zelfs in de The Dark Knight Rises zie je in Selina Kyle/Catwoman heel wat invloeden doorsijpelen uit, onder andere, Rome Zien en Sterven.

> KRISTOF SPAEY — juni 2013