MEXICANA 3
Gilles Mezzomo + Matz/Mars • Glénat 48 p. (HC)
|
|
Hells Angel |
|
Emmett Gardner is een flik. Een echte. Keihard en onverwurmbaar. Geen enkele illegale Mexicaan steekt zijn grens over. De Verenigde Staten kan op zijn twee oren slapen. Maar zelfs de ruwste bolster heeft zijn zwak plekje, en dat is bij Emmett zijn zoon Kyle. De jongeman laat zich in de luren leggen door het hoertje van de lokale drugsbaron Angel Morena, en wordt zijn gevangene. Angel verplicht Kyle om een te opportunistische dealer te vermoorden, anders gaat hij er zelf aan. Maar Emmett laat zijn vadershart spreken, en neemt de klus aan en wordt een killer in de hel van Angel.
Mexicana is een scenario van klasbak Matz (De Killer, Headshot,...) en zijn collega gameontwikkelaar Steven Marten of Mars. Eerlijk is eerlijk, hun eerste samenwerking is nogal rechttoe rechtaan en heeft eigenlijk weinig om het lijf. De good cop wordt een bad cop uit liefde voor zijn zoon, of toch ongeveer. Voorts wordt er veel geschoten. Er is wat naakt. En tussen de kogelregens door is er plaats voor romantiek. Dit is het zowat. Een typisch Amerikaanse actiefilm. Maar dan wel eentje die wij graag zien.
Dit is grotendeels te danken aan de goed gekozen beeldtaal van oude rot Gilles Mezzomo (Luka, Ethan Ringler). Zijn tekeningen zijn een ode aan de kijk- en looplijnen. Puur vakmanschap. Het tempo vergroot hij nog door een nerveuze decoupage. Bovendien hebben veel platen een paginabreed kader op tweederde van de pagina, met in het midden ervan de bepalende hoofdfiguur of actie. Dit is het spannende knooppunt van de plaat. Die grafische techniek — of handtekening als je wil — geeft dit netjes afgeronde drieluik een heel eigen kleur en spanningsveld. Iets wat we veel te weinig zien in strips.
Mexicana is geen Sergio Leone. Het is geen Quentin Tarantino. Maar het is wel een volbloed Mezzomo. Prima actiestrip. |
|
> WOUTER PORTEMAN — november 2015 |