Bibliografie van Theo Caneschi
• De Verschrikkelijke Paus
• Murena
Bibliografie van Nicolas Jarry
• Asceltis
• Blackwood
• De Koningssmeden
• De Meester-Inquisiteurs
• De Roos & het Kruis
• Durandal
• Dwergen
• Elfen
• Godenschemering
• Huurlingen
• Orakel
• Troje
Bibliografie van France Richemond
• De Roos & het Kruis
DE LEMEN TROON 5
De Maagd


Theo Caneschi + Nicolas Jarry/France Richemond • Silvester
64 p. (HC)
De coulissen van de macht

Frankrijk, 1424. Het gaat niet goed met het Franse rijk. De Engelsen hebben de overmacht en de weg ligt open voor een totale overname van het door kuiperijen en egoïstische raadgevingen zieltogende koninkrijk zonder geldige koning. De jonge Karel VII wordt als troonopvolger betwist. Zelfs de intelligente en strategisch onderlegde raadgever Tanneguy van Châtel verlaat liever het hof dan nog langer de manipulaties van edelen te moeten dulden. Wie is er werkelijk aan de macht? Kijk maar de richting uit van Yolande van Anjou. Zij heeft de hand in heel wat getouwtrek in de coulissen van de macht. Nicolas Jarry en France Richemond bedachten voor haar zelfs een belangrijke rol in het activeren van een naïef en overdreven godsvruchtig boerenmeisje als redster van het vaderland. Jawel, daar komt Jeanne d'Arc!

De Honderdjarige Oorlog was een woelige periode in de Europese geschiedenis. Met heel wat historisch besef en dramatische verbeelding weven Jarry en Richemond een wandtapijt dat mar blijft doorgaan. Ze maken het de lezer niet makkelijk met hun stoeterij aan edellieden en vazallen, koningen en boeren, religieuzen en militairen. Een duidelijk hoofdpersonage is er niet, alleen maar initiatiefnemers en handlangers in een kluwen aan intriges, complotten en dubieuze plannetjes. De scenaristen maken het net zo min tekenaar Théo Caneschi makkelijk. Behoorlijk wat pagina's staan bol van de tekstballonnen. Maar zelfs dan steekt zijn talent de kop op. Hij wint moeiteloos de krachtmeting en maakt van elke pagina een leesbare compositie zodat zelfs op pagina's met de meeste teksten de tekeningen een festijn blijven. En als hij dan eens in actie mag treden voor een veldslag hier, een belegering daar of een afslachting ginder, dan hebben we dat geweten! Je moet dan nog beseffen dat hij zijn andere reeks De Verschrikkelijke Paus, de sequelcyclus van Borgia, met nog meer brio bolwerkt, akn je nagaan!

Jup, De Lemen Troon vergt veel van onze concentratie, maar het samenspel tussen briljante tekeningen en het robuuste scenario maakt elke hieraan gespendeerde eurocent de moeite waard.

> DAVID STEENHUYSE — november 2012