Bibliografie van Thimothée Montaigne
• Het Derde Testament - Julius
• Malicorne
Bibliografie van Jean-Luc Istin
• Aleph
• Alice Matheson
• Androïden
• Aquilon
• Asceltis
• De Drakenorde
• De Druïden
• De Heer van de Duisternis
• De Legenden van Korrigan
• De Lemen Troon
• Drakenbloed
• Drakenbloed
• Elfen
• Excalibur - Kronieken
• Godenschemering
• Hannibal Meriadec en de Tranen van Odin
• Lancelot
• Merlijn - De Profeet
• Merlijn - Queeste naar het Zwaard
• Merlin
• Night of the Living Dead
• Tempelridder
• Ys, de Legende
HET VIJFDE EVANGELIE 2
Het Hol van Cerberus


Thimothée Montaigne + Jean-Luc Istin • Saga Uitgaven (Geheimen van het Vaticaan)
48 p. (HC & SC)
Verrassing!

Als er plaats is voor derde testamenten, dan kan er een vijfde evangelie bij. In dit vervolg van De Hand van Fatima, dat meteen aansloeg bij het beoogde publiek, onthult Saladin wie de auteur is van dat befaamde vijfde evangelie. Is het ook een apostel? We laten je liever in het ongewisse zodat je het zelf kan ontdekken. We trokken er alleszins onze ogen van open. De impact ervan ziet Saladin goed in want het kan het Vaticaan en het christelijke geloof op zijn grondvesten doen daveren met een mogelijke vernietiging als gevolg, straf genoeg om de heilige stad Jeruzalem te heroveren. Uiteraard zijn er in het chrisrelijke kamp genoeg die daar een stokje voor proberen te steken, al wordt er ook getwist in de eigen rangen.

Aan onthullingen, ontdekkingen en verrassingen beslist geen gebrek. De dosering ervan houdt je in de greep, al wordt het op een bepaald moment wel moeilijk om te weten wie nu eigenlijk het hoofdspersonage is van deze reeks. Jean-Lus Istin brengt een knap geconstrueerd verhaal. De ware vedette is echter tekenaar Thimothée Montaigne die met even veel brille en oog voor contrast als Mathieu Lauffray, Alex Alice en Christophe Bec magnifieke pagina's in elkaar bokst. Veelzeggende close-ups (let vooral op de zwarte slagschaduwen op gezichten) en talrijke middeleeuwse decors zijn met even veel grandeur op papier gezet. Enige tegenvaller is de cover die absoluut niet de reflexie is van het fabuleuze binnenwerk.

> DAVID STEENHUYSE — oktober 2010