Bibliografie van Charel Cambré
• Albert & Co.
• Amoras
• De Kronieken van Amoras
• De Pfaffs
• De Streetkids
• Filip & Mathilde
• Filip van België
• Guust: Gefeliciflaterd!
• Mega Mindy
• Pinanti United
• Robbedoes Special
• Spring
• Streetkids
JUMP 10
Vampieren met Ketchup!


Charel Cambré • Standaard Uitgeverij
32 p. (SC)
De erfenis van Cauvin

In het huis van dokter Wesley Stoker ligt Christopher vastgebonden op de operatietafel. Zijn vader, de dokter, houdt een spuit boordevol bloed in zijn handen. Nog één prikje en dan is zijn zoon genezen. Eindelijk is hij dankzij dit antivampiersserum geen vampier meer, maar weer een normale tiener. Maar dan worden beiden verrast door Draco, de oervampier! Dokter Wesley wordt in de nek gebeten, maar Christopher kan ontsnappen. En zo komt onze half-mens half-vampier terecht in het clubhuis van de Jumpers. Een geluk bij een ongeluk! Nu kan Brains, de knappe bol van het stel met een voorliefde voor geinige Guust Flater-uitvindingen, hem helpen.

Dit jubileumalbum van deze vetcoole jeugdreeks is ongetwijfeld de beste Jump-strip tot nu toe. Zoals verwacht speelt Charel Cambré weer okselfris in op de hype van het moment, en ook de woordspelingen waar good old Kiekeboe een patent op leek te hebben, zijn weer schering en inslag. Nu Lisa en Dweezil sinds de vorige twee albums veel aan karakter hebben gewonnen en meer zijn geworden dan ééndimensionale Kampioenen kan elke lezer zich moeiteloos vereenzelvigen met wel één iemand van deze springerige bende. Voorts swingen ook de tekeningen weer als een tiet. En ja hoor, natuurlijk zijn we als volwassen meerwaardezoekers weer heel blij met de ongein op de achtergrond, zoals de steeds wisselende posters in het clubhuis, van Dracula-Muppet tot kabouter Wesley. En laten we zeker onze lachbui niet vergeten toen we zagen hoe de vlammende bende in één lange sliert de ouwe Raoul Cauvin van zijn sokken reed.

Maar wat dit album tot het beste van de reeks maakt, is het scenario. Eindelijk is dit een verhaal dat helemaal op maat geschreven is voor de — excuseer ons voor dit vies marketingwoord — doelgroep. De jongste zes albums bevatten immers steeds een verhaalstructuur of een scenariotwist die de doorsnee-Standaard Uitgeverij-striplezer even deed afhaken. Bij herlezing merk je dat Charel Cambré zijn jonge lezers soms bij de hand neem door af en toe iets te herhalen. Als hij terugkeert na een verandering van setting, herneemt hij bijvoorbeeld even de laatste actie via een tekstballonnetje. Dat doet je zo weer inpikken in het verhaal. Kleine dingen die het verschil maken, en de kinderen van ondergetekende dit album als hun favoriet van deze zomer doet bestempelen. Meer van dattum, graag!

> WOUTER PORTEMAN — juli 2010