Bibliografie van Philippe Dupuy
• Dagboek van 'n Strip
• Henriette
• Het Kleine Schildertje
• Meneer Johan
• Meneer Johan Verzameld
• Vlak voor het Geluk
Bibliografie van Charles Berberian
• Dagboek van 'n Strip
• Henriette
• Het Kleine Schildertje
• Meneer Johan
• Meneer Johan Verzameld
• Vlak voor het Geluk
WELKOM IN BOBOLAND 1


Philippe Dupuy/Charles Berberian • Glad IJs
48 p. (HC)
Genadeloze ontleding

Ze zijn terug! Na het steeds maar langere wachten op een vertaling van hun Vrije Vlucht-album Un Peu avant la Fortune (staat gepland bij Oog & Blik), pakt de nieuwe uitgeverij Glad IJs meteen uit met Welkom in Boboland. Dit album is een genadeloze kijk van het duo achter Meneer Johan op de hedendaagse cultuur van ambitieuze en onverschillige dertigers, de zogenaamde bourgeois bohemiens of bobo's. Ze laten de zachtaardige nostalgie van Meneer Johan even voor wat die is en portretteren in dit album enkele meelijwekkende figuren in een reeks kortverhalen die stuk voor stuk de vinger pijnlijk snel op de wond weten te leggen.

Grafisch lijken de beide heren meer dan voordien apart aan het werk te zijn gegaan. Zo merk je duidelijke verschillen tussen de verhalen, maar toch behoudt het album zeker en vast zijn eenheid. De auteurs hanteren ook een aantal vaste personages die telkens wisselend figureren. Wat aanvankelijk een tussendoortje kan lijken, ontaardt al snel in een vlijmscherp portret van onze huidige maatschappij. Wie dacht dat Dupuy en Berberian de laatste jaren op hun retour waren en enkel nog doorslagjes van hun eerdere werk afleverden, kunnen hun ideeën rustig opbergen en meteen dit album verslinden. De heren kregen niet voor niets de Grote Prijs op het stripfestival van Angoulême afgelopen januari.

Wat we ons wel afvragen, is of deze Welkom in Boboland dan wel een reeks (zoals het cijfer 1 op de zijkant doet vermoeden) dan wel een one-shot (wat de Franstalige uitgave doet vermoeden) zal zijn. Hoe het ook zij, met Welkom in Boboland hebben de heren Dupuy en Berberian hun scherpte duidelijk terug gevonden.

> MARC BASTIJNS — oktober 2008