SAM LAWRY 1-2 1. Hij die Ziet - 2. Het Oog van Kaïn
Mig + Hervé Richez • Saga Uitgaven (Collectie Bamboe) 48 p. (SC)
|
|
Als een huis |
|
Sam wordt in 1966 ontslagen uit een zuid-Vietnamese infirmerie waar zijn hoofdwonde werd verzorgd. Omdat het pas zijn eerste wonde is en hij opnieuw kan ingeschakeld worden, vliegt hij terug naar zijn oude legermakkers. Al op pagina 3 ziet hij als in een visioen hoe een van die maten doorzeefd wordt door kogels. Sam weet niet wat er aan de hand is. En al zeker niet wanneer een paar seconden later zijn visioen werkelijkheid wordt. Bij nog een andere soldaat en een Vietcong-aanvaller die hij zelf moet neerknallen, ziet hij op voorhand hoe ze aan hun einde komen. Sam probeert een verklaring te vinden voor deze gave en licht zijn makkers in. Maar zij zien daarin het boze oog. Sam trekt in hun ogen het ongeluk aan. Ze vinden zelfs dat het zijn schuld is dat hun eenheid het ene na het andere slachtoffer begint te tellen. Sams gave komt ook commandant Turner ter ore, die daar gretig gebruik van wil maken om onnodige administratie bij het aanvragen van verse troepen te vermijden. Als Sam al op voorhand kan vertellen hoeveel troepen Turner zal verliezen, dan kan hij dat cijfer al opschrijven, kan je nagaan? Op het thuisfront legt Sams jongere broer Nathan het ondertussen aan met zijn vriendin, die het met een brief uitmaakt met Sam. Maar Nathan neemt ook dienst in het leger en komt in de eenheid van Sam terecht. Naast zijn eigen vege lijf, moet Sam nu ook dat van zijn broer zien te redden. Zijn gave zal nog voordelen bieden, maar het maakt er zijn leven niet makkelijker op. Hij wordt in elkaar geslagen en durft niet meer in de spiegel kijken, bevreesd om eventueel zijn eigen dood te zien.
Het duo Mig en Hervé Richez maakte eerder de fel gesmaakte trilogie Messenger waarvan in april een vierde deel in het Frans verschijnt, de start van een tweede trilogie. In Sam Lawry komt Mig op grafisch gebied nog beter voor de dag. Zijn realisme is van het soort waarvan je graag in een rij wachtenden staat aan te schuiven voor het scoren van een tekeningetje in je album. Ook Richez toont zich als scenarist van een opmerkelijke kant. Hij heeft meer dan zomaar een Tour of Duty meets The X Files-rip off geschreven. Sam Lawry staat als een huis! Naast het basisgegeven weet Richez de onderlinge relaties en een paar nevenintriges zodanig te verweven dat de plot klopt als een bus. Vooral in deel 2, waarin Sam een verpleegster leert kennen, krijgt het verhaal een nieuw elan dat nog voor de nodige verrassingen bij de lezer zal zorgen. Dat er ook geen zware standpunten tegen de oorlog worden ingenomen, valt geeneens op, hoewel je dat doorgaans zou verwachten bij een Europese oorlogsstrip. Toch is dit duidelijk een tweeluik met Vietnam als alom aanwezig speelveld, niet als een bordkartonnen decor.
In de tweede cyclus, die later dit jaar in vertaling verschijnt, is Sam een taxichauffeur in New York. Als een door de oorlog getekende veteraan en nog steeds geplaagd door zijn gave is hij weggezonken in een neerwaartse spiraal van zelfbeklag en negativisme. Het eerste deel van de derde en naar verluidt laatste cyclus verscheen in januari bij de Franse uitgeverij Bamboo. Deze regelmaat en de kwaliteit van tekst en beeld zorgden ervoor dat onze striplezende zuiderburen als een blok vallen voor Sam Lawry. Wij hebben in een visioen gezien dat jij dat ook nog zal doen. |
|
> DAVID STEENHUYSE — februari 2008 |