Bibliografie van Fred Duval
• Carmen McCallum
• Hauteville House
• Man van het Jaar
• Nico
• Travis
• UUR U
• Vrijbuiters
• Wayne Redlake
• Wonderball
• XIII Mystery
HET WILDE WESTEN 1
De Lelietuin


Fabrice Jarzaguet/François Capuron + Fred Duval • Silvester
48 p. (HC)
Meer van dat!

Blauwbloezen en hun vijanden uit het zuiden vechten robbertjes uit in dit eerste deel van een stevige nieuwe westernreeks waar tekenaar Fabrice Jarzaguet zestien jaar over deed om alle vier albums te tekenen op scenario van François Capuron en Fred Duval (Hauteville House, Wonder Ball, Uur U,...). Silvester bespaart ons gelukkig een even lange wachtperiode. De Noordelijken tegen de Zuidelijken dus, maar het is integendeel mevrouw Louise Granger die de show steelt met haar kordate optredens om haar man, een kolonel in het Zuidelijke leger, terug te krijgen. Hij zit gevangen bij de Noordelijken in Fort Mac Laglen waar hij wordt ondervraagd. Om haar doel te bereiken, gaat de dame zo ver om een overval te plegen om geld te stelen dat bedoeld is voor de reparatie van de kerk van het dorpje Church Hill. Met de buit wil ze een leger oprichten om het fort aan te vallen.

Aan de tekeningen kan je goed zien dat Olivier Vatine (check zijn western Angela eens) te maken had met het opstarten van de reeks. Hij wilde als toenmalige verantwoordelijke bij de Franse uitgeverij Delcourt een western toevertrouwen aan een jonge tekenaar. Of het mouwvegerij was van Jarzaguet om in de stijl van Vatine te werken, durven we niet zeggen, maar de invloed is er wel degelijk. Hij hanteert een morsige stijl met vaak goed gevonden camerastandpunten die voor zwierigheid moeten zorgen.

Ook scenarist François Capuron, die zich liet bijstaan door Fred Duval, verstopt zijn invloeden niet. Die baden in het filmœuvre van Sam Peckinpah, John Ford en Clint Eastwood. Een openingsscène in een station, waar het er snel heet aan toe gaat, de aanval op het fort en de Mexican standoff op het einde zijn sprekende voorbeelden van klassieke elementen uit de westernfilmgeschiedenis. Meer van dat!

> DAVID STEENHUYSE — mei 2018